خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/27 - 15:45
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
علی‌اکبر کائیدی:

وضعیت نظام سلامت در کشورمان اصلاً تعریفی ندارد

**اگر وضعیت شاخص‌های بهداشتی و درمانی هر جامعه را نشانه توجه دولت‌ها به سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت بدانیم، این شاخص‌ها در ایران چندان رضایت‌بخش نیست؛ به ترتیبی که براساس آمارهایی که البته مورد قبول وزارت بهداشت نیست، ایران پائین‌تر از 98 کشور دنیا قرار خواهد گرفت. بنابراین شاید بتوان گفت در کشورمان نه تنها افراد تحت پوشش بهزیستی، بلکه همه افراد جامعه از میزان خدمات لازم برای داشتن یک زندگی سالم بهره‌مند نیستند.

"علی‌اکبر کائیدی" نماینده مردم پلدختر و ملاوی در مجلس شورای اسلامی درباره نظام سلامت در کل کشور معتقد است: وضعیت نظام سلامت در کشورمان اصلاً تعریفی ندارد و این وضعیت حاصل بی‌برنامگی در این بخش است. در سال گذشته تمام اعتبار وزارت بهداشت چهارهزار و 100 میلیارد تومان بود که هزار و 100 میلیارد تومان آن برای آموزش و سه هزار میلیارد آن برای بهداشت و درمان هزینه شد و همچنان تنها 5. 4 درصد تولید داخلی کشور صرف بهداشت و درمان می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است دولت های قبلی نیز گرفتار چنین مشکلاتی بوده‌اند اما این وضعیت در سالهای اخیر تشدید شده و شاخص سلامت تضعیف شده است. ‏

کائیدی در گفتگو با هفته نامه بامداد لرستان گفت: در سال گذشته دو میلیارد و 544 میلیون ریال برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان لرستان هزینه شده است اما با این همه آمار کودکان کار و دختران و زنان آسیب‌دیده استان رو به افزایش است به همین منظور باید برنامه‌ریزی جدی در این راستا توسط مسئولان صورت گیرد. سه آسیب طلاق، فرار، کودکان کار و خیابانی و دختران و زنان آسیب‌دیده استان نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

آموزش و فرهنگسازی

مسئولان اجرایی استان لرستان در ارائه خدمات به افراد تحت پوشش بهزیستی به رویکرد تازه‌ای رسیده‌اند و تلاش دارند توانمند‌سازی افراد معلول را در صدر برنامه‌های خود قرار دهند. بر اساس این دیدگاه همه تلاش و سعی مسئولان بهزیستی در استان لرستان آن است که ذهنیت افراد مستمری‌بگیر در مجموعه بهزیستی را تغییر داده و شرایطی فراهم کنند تا این افراد با ایجاد شغل و دریافت آموزش‌های مناسب و کافی، کیفیت زندگی خود را ارتقا دهند.

سال گذشته بهزیستی لرستان در سه سطح پیشگیری شامل اطلاع‌رسانی، مداخله در بحران‌های اجتماعی و توانمندسازی افراد با آسیب‌های اجتماعی فعالیت داشته و برنامه آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت آسیب های اجتماعی با همکاری نهضت سوادآموزی در سال گذشته 48 درصد رشد داشته است.

کائیدی درباره تعداد معلولان استان لرستان و نیازهای این قشر گفت: مسئولان اجرایی استان لرستان اعلام کرده‌اند تعداد معلولان شناسایی شده در این استان در سال جاری به ده هزار نفر می‌رسد. از این تعداد حدود 6 هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و در نتیجه تعداد آن دسته از معلولانی که تحت حمایت سازمان بهزیستی نیستند، کم نیست.

نماینده مردم پلدختر و ملاوی درباره شناسایی معلولان جدید در این استان گفت: به گفته مسئولان بهزیستی استان، این تعداد معلول جدید در مناطق دورافتاده روستایی و صعب‌العبور شناسایی شده‌اند و خدمات‌رسانی به آنها در شروع شده است. خدماتی مانند دادن وسایل توانبخشی، آموزش و... از جمله خدمات بهزیستی به این افراد است.

یکی از مهم ترین برنامه‌های اداره کل بهزیستی استان لرستان اجرای طرح C B R است. این طرح درحال حاضر به افراد معلول در روستاها خدمات گسترده‌ای را از جمله آموزش در خانواده، آموزش خارج از خانواده، ارجاع جهت دریافت خدمات توانپزشکی، ارائه وسایل کمک توانبخشی، حمایت‌های اجتماعی و توانبخشی را به معلولان ارائه می‌کند.

طرح C B R در مناطق مختلف روستایی استان به عنوان یک راهبرد در گسترش خدمات توانبخشی مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر نیز در روستاهای استان اجرا شده است.

همچنین برنامه‌های عملیاتی و راهکارهای اجرایی سند کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی امسال در لرستان اجرا می‌شود. این سند در سال گذشته به تصویب رسید و برنامه عملیاتی و راهکارهای اجرایی آن امسال اجرایی خواهد شد.

به گفته عضو کمیسیون بهداشت در مجلس، راهکارهای عملیاتی این سند در سه سطح آگاهی، مداخله در بحران و توانمندسازی اجرا می‌شود. مهم ترین مرحله از اجرای سند، آگاه‌سازی خانواده‌ها و جامعه در معرض آسیب است و هدف از اجرای این سند کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است. 17 دستگاه دولتی از جمله نیروی انتظامی، کمیته امداد، اداره زندان‌ها، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کار و امور اجتماعی، هلال احمر، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، شهرداری، دادگستری، ثبت احوال، آموزش فنی و حرفه‌ای، تأمین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و دانشگاه لرستان در اجرای طرح با سازمان بهزیستی همکاری می‌کنند.

به گفته کائیدی یکی دیگر از اقدامات اداره کل بهزیستی استان لرستان، آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان تحت پوشش بهزیستی است. همچنین طرح همیاران سلامت در شهرستان بروجرد در حال اجراست و زمینه برای اجرای این طرح در خرم‌آباد نیز فراهم شده است.

در استان لرستان همزمان با برنامه‌هایی برای پیشگیری از انواع آسیب‌های اجتماعی، اقداماتی جهت ارائه خدمات به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز صورت می‌گیرد. از جمله این اقدامات می‌توان به افتتاح اورژانس اجتماعی 123 و راه‌اندازی مرکز توانبخشی روزانه میثاق در شهرستان دورود، در انتهای سال گذشته اشاره کرد.

کائیدی به طرح‌های بهزیستی استان لرستان در زمینه آموزش پیشگیری از اعتیاد، بیماری‌های ژنتیکی و ارائه مشاوره در زمینه‌های مختلف، اشاره کرد و گفت: «امروز مهمترین وظیفه سازمان بهزیستی کاهش انواع آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، کودک‌آزاری، همسرآزاری، دختران فراری، کودکان خیابانی، خانواده‌های در معرض طلاق، خودکشی و... است. خوشبختانه در این زمینه اقدامات مثبتی در استان لرستان صورت گرفته اما با توجه به شرایط این استان و محرومیت‌های آن این اقدامات کافی نیستند و از آن مهمتر این که مردم در جریان چنین خدماتی قرار بگیرند.»

یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در استان لرستان، اجرای طرح پزشک خانواده است. به گفته کائیدی شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت مشمول طرح پزشک خانواده می‌شوند.

نماینده مردم پلدختر و ملاوی در مجلس گفت: «اراده دولت خدمتگزار در تدوین لایحه بودجه سال 89 بر اساس محرومیت‌زدایی و کاهش فاصله طبقاتی بین اقشار محروم و متوسط به بالای جامعه است و در همین راستا تمام روستاییان در ‌طرح پزشک خانواده زیر پوشش یک بیمه واحد و همگانی قرار می‌گیرند و شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت مشمول این طرح می‌شوند.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این نکته که این طرح گام بلند دولت در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه است، گفت: «وفاق و همدلی مردم و نهادها و سازمانهای خدمتگذار نقش مؤثری در پیشبرد امور کارها دارد و نتیجه آن، توسعه و آبادانی کشور است.»

علی‌اکبر کائیدی معتقد است براساس اصل 21 و 29 قانون اساسی سازمان بهزیستی متولی امور محرومین و معلولین کشور است و در نتیجه این سازمان باید تلاش کند تا همه نیازهای این قشر را برآورده کند.

خوشبختانه در سال جاری 600 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبار استانی به آموزش رشته‌های صنایع ‌‌دستی در مراکز مختلف بهزیستی استان لرستان اختصاص یافته است. این اقدام در ادامه برنامه‌های آموزشی اداره کل بهزیستی استان لرستان صورت گرفته است. همچنین فضایی که آموزش رشته‌های صنایع ‌دستی در آن صورت می‌گیرد، توسط سازمان بهزیستی استان لرستان تأمین می‌شود. مسئولان این استان امیدوارند بتوانند از محل اعتبارت جاری، مبلغی را برای آموزش مددجویان بهزیستی و آموزش آنها در زندان‌ها جذب کنند. ارائه تسهیلات برای تهیه مسکن افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز از دیگر اقداماتی است که در لرستان آغاز شده و در همین راستا دو هزار و 700 مددجوی بهزیستی لرستان در طرح تأمین مسکن ثبت نام کردند. این عضو کمیسیون بهداشت و سلامت مجلس، امیدوار است امکاناتی که بهزیستی برای افراد تحت پوشش خود در استان لرستان در نظر گرفته، در کنار برنامه‌های پیشگیرانه این سازمان شرایط مناسبی را برای اقشار ضعیف جامعه به دنبال داشته باشد.

  • کد خبر : 22343
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار