خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/30 - 13:29
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
انوشیروان محسنی‌بند​پی:

واردات برنج، شالیکاران را زمین‌گیر کرد

**برنج‌های وارداتی و وجود آنها در بازارهای تهران، نه تنها عامل خطرآفرینی برای سلامتی مردم به شمار می‌رود بلکه در بخش کشاورزی هم کشاورزان و شالیکاران را در شمال ایران دچار معضلات عدیده‌ای کرده است، تا آنجا که هم‌اکنون بسیاری از شالیکاران نمی‌توانند آن گونه که شایسته است برنج‌های خود را وارد بازار نمایند و قیمت ارزان و کیفیت ظاهری برنج‌های وارداتی گوی رقابت را از شال‌کاران داخلی ربوده است.

ا"نوشیروان محسنی‌بندپی" نماینده کمیسیون بهداشت و درمان در رسیدگی به وضعیت آلودگی برنج های وارداتی در این رابطه به روزنامه وارش مازندران گفت: این اقدام وزارت بازرگانی مبنی بر واردات برنج کشاورزان را زمین‌گیر کرده است و متأسفانه در این میان وزارت جهاد کشاورزی هم به جای حمایت از کشاورزان درصدد حمایت از وزارت بازرگانی و بخش واردات برنج برآمده است. این در حالی است که در برنج‌های وارداتی سمومی تشخیص داده شده که برای سلامتی افراد جامعه خطرآفرین است و در این میان پای وزارت بهداشت و اداره استاندارد هم به میان کشیده می‌شود.

متن گفتگوی وارش مازندران با محسنی بندپی در پی می آید::

اگر این کالا برای سلامت مردم خطرات جدی داشته باشد و عواقب استفاده از آن به شکل بیماری نمود پیدا کند چه کسی مسئول پاسخگویی به مشکلات به وجود آمده خواهد بود و این زیان وارده به جامعه چگونه باید جبران شود؟

بحث آلودگی برنج‌های وارداتی از کشورهایی چون هند و پاکستان گرچه به زعم مسئولان اداره استاندارد مختومه است اما نمایندگان مجلس در کمیسیون کشاورزی همچنان آلودگی برنج‌ها را به آرسنیک و سرب محرز می‌دانند و معتقد هستند که این برنج‌ها را نباید به دست مردم داد. گرچه تاکنون سلامت برنج‌ها توسط تیمهای گوناگون کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته است اما باز هم سالم بودن برنج‌ها را بسیاری از کارشناسان تأیید نکرده‌اند.

علی‌رغم آنکه در حال حاضر این برنج‌ها در بازار وجود دارد و مردم نیز خواه‌ناخواه ازآن مصرف می‌کنند بازهم به طور جدی مسموم بودن آن توسط وزارت بهداشت پیگیری نشد واداره استاندارد هم با فرستادن گزارشاتی در این رابطه به مجلس شک و شبهه نمایندگان را بیشتر کرد تا آنجا که کمیته‌ای ویژه برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شد و من شخصاً مسئولیت پیگیری این موضوع را بر عهده داشتم.

این روند یعنی واردات برنج چه تأثیری تاکنون بر تولیدات برنج در کشورمان داشته است؟

واردات برنج به کشور آن هم در سطح گسترده مانند حالا از ابتدا اقدام بسیار اشتباهی بود و این اقدام طبیعتاً کشاورزان را زمین‌گیر کرد و آنها را از ادامه کار خود باز داشت. بسیاری از کشاورزان ما نمی‌توانند آنگونه که شایسته است به کاشت و برداشت برنج بپردازند و به محض آنکه دست به برداشت برنج می‌زنند وزارت بازرگانی اقدام به واردات برنج می‌کند و در نظر نمی‌گیرد که این اقدام می‌تواند چه لطمه بزرگی را به کشاورزان وارد سازد. در حال حاضر هم وزارت کشاورزی به جای آنکه از کشاورزان و شالی‌کاران حمایت کند در درجه اول از وزارت بازرگانی و اقدامات تخریب‌کننده‌اش حمایت می‌کند.

نتیجه پیگیری‌های مجلس چه می‌تواند باشد آیا تأثیری در ادامه روند واردات دارد؟

 بله. اصولاً هدف از تشکیل این کمیته آن است که واردات برنج را تعیین تکلیف می‌کنیم. در حال حاضر هم برنج‌های وارداتی بسیاری در گمرگ مانده است که آنها هم باید تعیین تکلیف شوند.

واردات این برنج ها تحت کنترل است؟

باید در این رابطه اداره استاندارد به تعریف جدیدی در ضوابط خود دست بزند و نیز آزمایشگاه‌های مجهز متعددی در مرزهای شرقی داشته باشیم؛ نظارت جدی در گمرکات می‌تواند به این موضوع کمک کند و واردات را تحت کنترل درآورد اداره استاندارد در حال حاضر باید دستی به سر و روی شاخصه‌های خود بکشد تا به استاندارد جهانی برسد.

 اما در هر صورت شاهد مصرف بی‌حد و اندازه مصرف‌کنندگان از برنج‌های وارداتی هستیم. علی‌رغم اینکه مصرف‌کنندگان می‌دانند که برنج‌ها مسموم هستند.

در این رابطه باید عنوان کنم که مدتهاست شاهدیم که برنج‌های وارداتی مورد استقبال مصرف‌کنندگان به ویژه رستوران‌دارها و هتل‌داران قرار گرفته است و بسیاری از ارگانهای دولتی هم در مصرف غذای کارکنان خود از این برنج‌ها استفاده می‌کنند. این برنج‌ها علی‌رغم کیفیت نامرغوب خود ظاهری فریبنده دارند و پخت آنها راحت‌تر و بدون دردسر است؛ طبیعی است که از این برنج‌ها استقبال به عمل آید. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم که برنج‌های ایرانی در انبارها مانده است و کمتر مشتری برای آنها پیدا می‌شود، چرا که زمان عرضه این برنجها وزارت بازرگانی اقدام به واردات برنج می‌کند آن هم از نوع مسمومش. این معضل کاملاً در حوزه انتخابیه ما مشهود است.

نگرانی‌های نمایندگان مجلس در این راستا چه نتیجه‌ای را در بر داشت؟

همه سعی‌مان برآن است تا این برنجها را از بازار حذف کنیم و از توزیع آن جلوگیری به عمل آید یا آنکه به فروشنده بازگردانده شود. مجلس شورای اسلامی با نگرانی بر سلامت مردم همه توان خود را به کار گرفت تا از مصرف این برنجها جلوگیری به عمل آید، چرا که بیشترین مواد غذایی که در ایران مصرف می‌شود برنج است. حتی در این راستا کمیته‌ای تشکیل داد چرا که گزارشاتی ضد و نقیض فرستاده بودند. مجموعه این اسناد نماینگان مجلس را قانع نکرد. این در حالی است که آنها تمام سعی خود را به کار گرفته بودند تا نمایندگان مجلس را قانع کنند.

 اصولاً نباید که دستگاه‌های اجرایی کشور این‌قدر از هم دور باشند و هرکدام گزارشی متفاوت ارائه دهند این نشان می‌دهد که هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود ندارد و اینکه باید درباره این موضوع هم به توافق برسند. بسیاری از مشکلات هم به همین منظور بروز پیدا می‌کند بهتر است مجریان در رابطه با این موضوع فعال‌تر شوند اگر مشکلی در جامعه بروز می‌کند باید به سرعت آن را حل کرد و این تنها توافق دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد که متأسفانه در حال حاضر با عکس این موضوع روبه‌رو هستیم. اما مجلس با درایت و با تشکیل این کمیته ویژه حتماً به این قائله هم پایان می‌دهد چون در اینجا مسئله سلامتی مردم مطرح است.

برنج‌های وارداتی را نمایندگان از چه لحاظ غیر استاندارد می‌شمارند و اداره استاندارد نه؟

اداره استاندارد برای خود ضوابط و پارامترهایی دارد که به نظر من این شاخص‌ها با استاندارد جهانی مغایرت ندارد فقط اداره استاندارد باید از این لحاظ به روز شود. می‌دانم که در تهران حداقل آزمایشگاه‌هایی وجود دارد که تجهیزات لازم را برای آزمایش دارند و اداره استاندارد از آن بی‌بهره نیست.

بر آلودگی برنج‌ها آیا وزارت بهداشت و درمان هم صحه می‌گذارد؟

وزارت بهداشت و درمان هم قبول دارد که برنج‌ها آلوده است اما نمی‌دانم چرا این موضوع را پیگیری نمی‌کند و به این مسئله نمی‌پردازد.

 اگر این کالا برای سلامت مردم خطرات جدی داشته باشد و عواقب استفاده از آن به شکل بیماری نمود پیدا کند چه کسی مسئول پاسخگویی به مشکلات به وجود آمده خواهد بود و این زیان وارده به جامعه چگونه باید جبران شود؟

در حال حاضر هم مجلس نگران همین موضوع است و برای همین است که درصدد برآمد تا کمیته ویژه تشکیل دهد، کمیته‌ای که به این موضوع رسیدگی کند و آمار و اطلاعات درست‌تری از این برنج‌ها در دست گیرد.

  • کد خبر : 22788
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار