خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/29 - 12:33
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نکونام در نشست خبری -1

همه قوا مکلف به پاسخگویی به کمیسیون اصل 90 هستند

**رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه قوا مکلف به پاسخگویی به کمیسیون اصل نود هستند.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، "محمدابراهیم نکونام" روز سه‌شنبه 29 تیر ماه در یک نشست خبری با خبرنگاران پارلمانی در تشریح جایگاه، نحوه فعالیت و برنامه کاری کمیسیون اصل 90 گفت: مجلس ناظر بر قوای سه گانه و مجموعه حاکمیت کشور است و نسبت به اجرای قانون در حوزه های مختلف نظارت دارد و به صورت سیستمی توسط کمیسیون های مختلف و از طریق سوالات متعدد از مقامات کشور به خصوص قوه مجریه، تحقیق و تفحص در نحوه عملکرد مدیران و وزرا و در نهایت با استیضاح نظارت خود را اعمال می کند.

وی ادامه داد: کمیسیون اصل نود انواع شکایات از جمله شکایت از طرز کار مجلس و قوه مجریه یا قوه قضائیه را رسیدگی می‌کند.

زمانی که افراد شکایت خود را کتباً به مجلس ارائه می دهند کمیسیون اصل نود موظف است پاسخ آنها را در مدت مناسب ارائه دهد و در صورت لزوم از طریق صحن علنی به اطلاع عام مردم برساند.

وی در مورد ساز و کار کمیسیون اصل نود گفت: به منظور کارآمد سازی نمایندگان بر مبنای ماده 32 قانون اساسی و مبتنی بر اصل 90 قانون اساسی کمیسیون اصل نود باید تشکیل می شد که یک پارلمان کوچک در دل پارلمان بزرگ است.

نکونام در مورد اعضای کمیسیون اصل نود اظهار داشت: در این کمیسیون هشت نفر از نمایندگان به صورت ثابت فعالیت می کنند و از هر یک از کمیسیون های تخصصی نیز یک نفر عضو غیرثابت حضور دارد که نظرات کمیسیون ها را به کمیسیون اصل نود منتقل می کنند.

نماینده گلپایگان و خوانسار یادآور شد: در قانون اجازه مکاتبه و تحقیق مستقیم با دستگاه های دولتی و هر سه قوا به کمیسیون اصل نود داده شد که همه قوا را مکلف می کند اگر مستقیماً به آن مراجعه شد، در اسرع وقت پاسخ کافی بدهند.

وی افزود: در مواردی هم قید شده اگر در ظرف مدت یک ماه خواسته کمیسیون اصل نود انجام نپذیرد قانون آن سازمان را مجرم دانسته و تخلف را به قوه قضائیه ارجاع می‌دهد.

رئیس کمیسیون اصل نود تصریح کرد: بررسی شکواییه ها در این کمیسیون به سه طریق انجام می‌شود؛ اول به صورت مکاتبه از دستگاه مربوطه موضوع را استعلام می کند یا در جلساتی طرفین را می خواند و اظهاراتشان را می شنود یا ماموران نظارتی را به آن سازمان صادر می کند و آنها مکلفند با بازرسین همکاری کنند و هرچه مورد نیاز کمیسیون است در اختیار آنها قرار دهد.

نکونام با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران و مسئولان سه قوا مقید به رعایت قانون و حسن جریان امور در محیط کارشان هستند، متذکر شد: این جهت کلی است اما در برخی موارد قانون اجرا نمی شود که به صورت کلان یا فردی که ما هر دو موضوع را استعلام می کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: البته دستگاه نظارتی مثل کمیسیون اصل نود به شکایت های خصوصی رسیدگی نمی کند و مرجع احقاق حق فردی نیست.

  • کد خبر : 22606
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار