خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/20 - 06:08
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
زضا عبداللهی:

نرخ بیکاری در زنجان، همچنان بالاست

**"رضا عبداللهی" نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی دیدگاه خود را دریاره وضعیت اشتغال و بیکاری در حوزه انتخابیه‌اش طی یادداشتی در روزنامه مردم نو زنجان مطرح کرده که متن آن چنین است:

بیکار در اقتصاد به فردی گفته می‌شود که در سن کار (15 تا 65 سال) قرار دارد و جویای کار است، که البته کودکان و افراد مسن از آن جهت که قادر به انجام کار نیستند جزو جمعیت فعال به حساب نمی‌آیند. زنان خانه‌دار و دانشجویان نیز اگر جویای کار نباشند جزو جمعیت فعال شمرده نمی‌شوند. متأسفانه بیکاری در زنجان خانواده‌ها را فلج کرده است به طوری که برای رفع این معضل اجتماعی باید زیرساخت‌های اقتصادی در بخش کارآفرینی را تقویت کرد.

این روزها اشتغال و بیکاری نقل محافل و مجالس خانوادگی و اجتماعی است. در خانه‌ای باز نمی‌شود مگر این که جوان بیکاری برای یافتن کار برای خود یا حتی سایر اعضای خانواده بیرون آید. البته سرمایه گذاری‌هایی در بخش‌های از استان زنجان شده و در آینده امیدوارم فضای کسب و کار بهتر شود.

به‌واسطه ظرفیت‌های بالایی که در استان زنجان داریم، نباید شاهد مشکل بیکاری باشیم و اگر از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود، نه تنها مشکل اشتغال در استان حل خواهد شد، بلکه می‌توان کارگران سایر استان‌ها را نیز تحت پوشش قرار داد.

اما متأسفانه امروز شاهدیم به خاطر استفاده ناصحیح از ظرفیت‌های فراوان استان، نرخ بیکاری در استان نسبتاً بالاست.

بررسی میزان اشتغال در بخش‌های اقتصادی نیز نشان می‌دهد که بیشترین سهم شاغلان به بخش کشاورزی و کمترین میزان به بخش صنعت اختصاص دارد. به طوریکه بخش کشاورزی با ‌١/٣٧ درصد، بیشترین سهم اشتغال را در فصل تابستان ‌١٣٨٨ در استان زنجان به خود اختصاص داده است و بخش صنعت با ‌٤/٣٢ درصد و بخش خدمات نیز با ‌٥/٣٠ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بیکاری در زنجان در شرایطی وجود دارد که استان زنجان جزو مستعد‌ترین استان‌ها به ویژه در بخش کشاورزی است و در کنار آن ظرفیت بالایی برای ایجاد صنایع تبدیلی وجود دارد. شرایط جغرافیایی مشتمل بر تنوع آب و هوایی با برخورداری از منابع آب و حاصلخیزی خاک این استان را به یک منطقه مناسب کشاورزی تبدیل کرده است و در حال حاضر زنجان یکی از قطب های کشاورزی و دامداری غرب کشور به حساب می‌آید.

رویکرد جاری دولت هم در موضوع کشاورزی و جایگاه آن در قانون بودجه سال 1389، استفاده از ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و برنامه‌ریزی راهبردی در بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال پایدار است. اما با این حال متأسفانه امروز شاهدیم به خاطر استفاده ناصحیح از ظرفیت‌های فراوان استان زنجان، نرخ بیکاری در استان بالاست و این برای استانی مانند زنجان مناسب نیست. اگر از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود، نه تنها مشکل اشتغال در استان حل خواهد شد، بلکه می‌توان کارگران سایر استان‌ها را نیز تحت پوشش قرار داد.

  • کد خبر : 21530
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار