خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/13 - 13:47
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
علی بنایی:

معضل ترافیکی شهر قم، نیازمند یک طرح جامع و کامل است

**شهر قم، پایگاه تفکر شیعی و یکی از مهمترین زیارتگاه‌های جهان اسلام با مشکلات جدی در حوزه مدیریت شهری مواجه است.هر روزه به میزان جمعیت ساکن این شهر افزوده می‌شود. از سوی دیگر این شهر در سال شاهد صدها هزار زائری است که از سراسر دنیا برای زیارت بارگاه کریمه اهل بیت به این شهر می‌آیند. از این رو این شهر با مشکلات عدیده ترافیکی، به خصوص در ناحیه مرکزی و پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیهاست.

"علی بنایی" نماینده مردم شهر قم در گفگتو با نشریه 19دی قم به بیان دیدگاه های خود در این زمینه پرداخته است:

همانطور که می‌دانید با وجود حوزه‌های علمیه و مراکز تحصیلات دینی این شهر به یکی از مقاصد اصلی مهاجرین تبدیل شده است و موجب افزایش شدید جمعیت این شهر شده است و این خود موجب بروز مشکل ترافیکی به خصوص در نقاط مرکزی این شهر شده است. شهرداری قم برای مهار این مشکل چه تمهیداتی را اندیشیده است؟

ترافیک قم نیازمندیک طرح جامع و کامل است که باید مطالعه شود. طرح‌های ضربتی و بدون ملاحظه پاسخگوی نیاز‌های روزافزون شهر قم نیست. باید توجه داشت که جمعیت قم از اول انقلاب تاکنون چندین برابر شده است. در سال 57 جمعیت شهر قم در حدود بیست هزار نفر بود اما اکنون جمعیت این شهر بالغ بر یک و نیم میلیون نفر است. بر این جمعیت باید میزان قابل ملاحظه زائرین و مسافرین را که هر روزه به تعداد آنان افزوده می‌شد نیز اضافه کرد.

برای حل معضل ترافیکی شهر قم باید یک طرح جامع در نظر گرفته شود که افق 50 سال آینده این شهر را در نظر بگیرد. البته اکنون طرح‌های موقتی مثل یکطرفه کردن خیابان‌ها و احداث دور برگردان‌ها انجام شده و لازم هم هست اما اینها پاسخگو نخواهد بود.

مهمترین اقدامی که بشود از آن نام برد چیست؟

برای قم طرح احداث مترو اندیشیده شده است که دارای دو خط a و b است. خط a از امامزاده ابراهیم آغاز می‌شود و پس از گذشتن از میدان مطهری و خیابان آذر تا میدان جمکران امتداد خواهد داشت. خط b نیز از ابتدای اتوبان تهران قم آغاز می‌شود و تا انتهای رودخانه قم می‌رود که البته یک خط آن منطبق شد با احداث منوریل.

شما پیش از این از احداث فرودگاه در قم خبر داده بودید. این طرح الان در چه مرحله‌ای ا ست و چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در رابطه با فرودگاه قم باید بگویم که مطالعات اولیه در رابطه با جانمایی آن انجام شده است و موافقت‌های اولیه آن گرفته شده است.البته پیش از این مطالعات مربوط به جانمایی انجام شده بود اما دقت لازم را نداشت و دوباره این مطالعات از سرگرفته شد و به لحاظ علمی مکان دقیق در رابطه با جانمایی احداث فرودگاه قم انجام شد. این طرح مصوبه هیأت دولت را نیز دارا می‌باشد.

با توجه به مساحت استان قم و نزدیکی آن با تهران آیا این طرح توجیه اقتصادی دارد؟

طرح فرودگاه قم هم از جهت تعداد مسافر و هم از نظر اقتصادی دارای توجیه منطقی می‌باشد.باید بگویم که این فرودگاه قطعاً به لحاظ تعداد مسافر آمار بالایی را در کشور خواهد داشت و حتی پرواز‌های خارجی آن از پرواز‌های داخلی بیشتر خواهد بود. شاهد مثال این گفته من هم این که شما می‌توانید به دفاتر فروش و عرضه بلیت‌های مسافرتی مراجعه کنید و ببینید در هر روز چه تعداد بلیت داخلی و خارجی در قم ثبت می‌شود.

موقعیت مکانی این فرودگاه دارای چه ویژگی‌هایی است؟

درجانمایی انجام شده منطقه‌ای که در نظر گرفته شده، منطقه‌ای است با شعاع 50 کیلومتر و تقریباً اکثر شهر‌های استان مانند دلیجان، تفرش و... را پوشش می‌دهد. این فرودگاه حتی می‌تواند شهر کاشان را هم پوشش دهد زیرا مسافرانی که از کاشان راهی مسافرت می‌شوند به این فرودگاه نزدیکتر خواهند بود تا فرودگاه‌های اصفهان یا تهران. پیش‌بینی می‌شود که این فرودگاه تا بیست میلیون نفر را پوشش دهد و از جهت تعداد پرواز بیستمین استان کشور شود.

 بودجه لازم برای این طرح از کجا تأمین خواهد شد؟

برای احداث این فرودگاه طبق مصوبه هیأت دولت قرار است از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی استفاده شود و هم‌اکنون هم سرمایه‌گذارانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

بگذارید قدری از مسائل مختص شهر قم فاصله بگیریم و به مجلس بپردازیم. چندی پیش فراکسیون روحانیون مجلس با علمای قم دیدار داشتند. نظر علما در باره عملکرد مجلس چیست؟

در سفر دو هفته پیش فراکسیون روحانیون مجلس به قم و دیداری که با علما داشتند، آقایان علما از عملکرد مجلس هشتم راضی بودند. نه تنها از عملکرد مجلس بلکه از عملکرد هیأت رئیسه و به خصوص شخص آقای لاریجانی رضایت داشتند. آنها تأکید کردند که مجلس باید استقلال رأی و نظر خود را حفظ کند.همانطور که امام راحل هم فرمودند که مجلس باید در رأس امور باشد، علما هم تأکید کردند که مجلس باید در برابر سایر قوا دارای استقلال رأی باشد و نمایندگان نباید بگذارند که کارکرد مجلس تحت تأثیر جریانات سیاسی مختلف قرار بگیرد.

 بحث مصوبه مجلس پیرامون حجاب و عفاف به کجا انجامید؟ آقای احمدی‌نژاد چندی پیش در تلویزیون گفته بودند که با این برخوردها مخالف هستند.

بحث حجاب و عفاف یک اصل مسلم اسلامی و قرآنی است و جزو بدیهیات دین ماست و ما باید تابع آن باشیم و آن را اجرا کنیم و اگر قوه‌ای در انجام آن کوتاهی کرد، باید سایر قوا نگذارند این طرح معطل بماند. این مسئله فراتر از عمل این قوه یا آن قوه است.این مسئله، مسئله‌ای است که مورد اجماع تمامی مسلمین در سراسر جهان است و همه بر آن تأکید دارند. این مسئله‌ای نیست که بشود از زیر آن شانه خالی کرد. طرح حجاب و عفاف مصوبه شورای انقلاب فرهنگی را نیز دارد و نه دولت و نه هیچ دستگاه دیگری هم نمی‌تواند آن را اجرا نکند.

این وظیفه هر مسلمان است که آن را اجراکند و حکومت اسلامی هم به طریق اولی به عنوان مهمترین نهاد اجرای احکام اسلامی موظف است آن را انجام دهد. این امر مورد تأکید مقام معظم رهبری هم هست و تمامی دستگاه‌ها هم باید به آن التزام داشته باشند.

مجلس چه اقداماتی انجام داده است؟

جلسه‌ای گذاشتیم و سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی را احضار کردیم و خواستیم گزارشی را پیرامون مسائل مربوط به حجاب و عفاف ارایه کنند.ایشان درباره اقداماتی که باید صورت بگیرد، قول مساعد دادند، از سوی دیگر جلسه دیگری با آقای نجار وزیر محترم کشور برگزار کردیم و مطالبات مردم و نمایندگان را با ایشان مطرح کردیم. گزارش تمامی فعالیت‌های مجلس پیرامون طرح حجاب و عفاف را خدمت مقام معظم رهبری عرضه داشتیم و ایشان هم فرمودند که این قانون باید به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و اجرایی شود.

  • کد خبر : 20964
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار