خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/03/30 - 14:32
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عباس رجایی:

مصوبات مهم اجرایی نشده است

**نماینده مردم اراک و کمیجان و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با توجه به نزدیک بودن دوره سوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور، در مورد ارزیابی اجرای مصوبات این سفرها در حوزه انتخابی خود گفت: مصوباتی که کوتاه‌مدت و نهایتاً یک‌ساله بودند عمدتاً به اتمام رسیده‌اند اما اجرای طرح‌هایی اساسی و مهمتر که مستلزم تأمین بودجه بوده‌اند با چالش مواجه بوده است.

"عباس رجایی" در گفتگو با هفته نامه وقایع استان مرکزی با اشاره به طرح‌های اساسی مثل کاهش آلودگی هوای اراک گفت: قرار بود 250میلیارد تومان در عرض 5 سال به آن اختصاص داده شود تنها حدود 40میلیارد تومان آن تخصیص یافته است یا طرح آزادراه‌ها و بزرگراه‌های استان برای ارتباط شرق و غرب استان که مصوب شده بودند برای ساختن، حتی به مطالعه هم نرسیده‌اند.

وی افزود: در مورد دوخطه کردن راه‌آهن اراک و انتقال راه‌آهن به بیرون از شهر و همچنین پروژه قطار سریع‌السیر اراک به تهران نیز کاری صورت نگرفته است.

رجایی خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت و درمان نیز چندین طرح مهم مصوب شد که به مرحله‌ اجرا نرسید؛ بیمارستان ولیعصر شهر اراک هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است و یک بیمارستان سوانح و سوختگی و یک مرکز اورژانس نیز قرار بود تأسیس شود که عملاً هیچ کاری صورت نگرفته است.

نماینده مردم اراک و کمیجان از سرعت ساخت‌وساز واحدهای دانشگاهی، نوسازی مدارس و ترمیم بافت‌های فرسوده که حجم زیادی از بافت ساختمان‌های آموزشی منطقه را تشکیل می‌دهند نیز گلایه کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: در حوزه فرهنگ و هنر نیز در این منطقه هیچ کار مهم و اساسی صورت نگرفته است و در رابطه با حوزه‌ها، مصلی‌ها، امامزاده‌ها و مساجد و کتابخانه‌ها و همچنین حوزه‌های علمیه نیازمند توجه جدی دولت هستیم.

وی افزود: در حوزه ورزش و سلامت نیز نیازمند افزایش سرانه ورزشی هستیم و سرانه موجود متناسب با تراکنش جمعیت ناحیه نیست.

این نماینده مجلس با انتقاد از وضعیت صنایع استان نیز به تعداد زیاد واحدهای صنعتی ورشکسته اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری در این منطقه بسیار بالاست و متوسط استان 11درصد است که متوسط خوبی نیست.

نماینده مردم اراک و کمیجان با تأکید بر نیاز به تدبیر جدی برای تأمین آب کشاورزی گفت: بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی این استان ممنوع است و بنابراین ما نیازمند تدبیری جدی برای حل معضل بی‌آبی منطقه هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی ایجاد پایانه‌های صادراتی گل و گیاه، گسترش کارگاه‌های صنعتی و گسترش آبزی‌پروری را از دیگر ضروریات تمرکز دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: استان مرکزی به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری شناسایی و تعریف شده است و پتانسیل‌های زیادی در حوزه زیارتی، سیاحتی و طبیعتی دارد. به عنوان مثال گل و گیاه و طبیعت استان از جاذبه‌های مهم آن است و یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای جهان در منطقه نراق است و همچنین چشمه‌های آب گرم این منطقه فرصت خوبی برای جذب گردشگر است، اما علی‌رغم وجود این پتانسیل‌ها هنوز سرمایه‌گذاری جدی‌ای در راستای بهره‌برداری از این قابلیت‌ها صورت نگرفته است.

رجایی از استان مرکزی به عنوان مهد فرهنگ و علم یاد کرد که مردم آن در دوره دفاع مقدس نیز افتخارات زیادی کسب کردند اما علی‌رغم مزیت‌های این استان آن‌طور که باید شاهد سرمایه‌گذاری و کارهای زیربنایی و زیرساختی در منطقه نبوده‌ایم.

  • کد خبر : 19686
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار