خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/10 - 09:07
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده مردم کرمان و راور:

مردم با اجرای مصوبات طعم عدالت را می‌چشند

**نماینده مردم کرمان و راور معتقد است که در سفر‌های رئیس‌جمهور در مجموع اقدامات خوبی برای شهرستان کرمان و راور انجام شده است و از این جهت باید تشکر کرد، مثلاً در سفر سوم مصوبات خوبی پیش‌بینی شده است که اگر به این مصوبات سرعت بخشیده شود، مردم طعم شیرین عدالت را خواهند چشید.

غلامرضا کرمی در جلسه کمیته امور دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که اخیراً برگزار شد، به اتفاق آرا برای یک سال دیگر به عنوان رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انتخاب شد.

کرمی در گفت و گو با نشریه نگارستان کرمان علاوه بر بیان مشکلات استان کرمان گریزی هم به مشکلات شهرستانهای کرمان و راور می‌زند و می‌گوید:« در زمینه حل مشکل فاضلاب شهری، افاغنه غیر مجاز و خشکسالی برنامه‌هایی داریم که در آینده مردم نتیجه آن را خواهند دید.»

 

ابتدا درباره ویژگیهای کشاورزی استان به ویژه شهرستانهای کرمان و راور بفرمایید؟

استان کرمان به ویژه شهرستان کرمان، قطب کشاورزی کشور است و محور اصلی تلاشهای مردم حول محور کشاورزی است. البته محوریت اصلی باغداری پسته است و اصلی‌ترین کشت کشاورزی حوزه شهرستان کرمان و راور پسته است. استان کرمان بیشترین سهم از اشتغال در بخش کشاورزی را دارد. از طرفی بنابر آمار جهاد کشاورزی تولید بیش از 100 نوع محصول باغی و زراعی در این استان اتفاق می‌افتد، زیرا 17 درصد باغات کشور، در استان کرمان قرار دارند و این استان با سطح زیر کشت بالغ بر 400 هزار هکتار رتبه اول تولید محصولات باغی را در کشور به خود اختصاص داده است. با وجود بیش از ۱۱ سال خشکسالی همچنان این استان در بحث تولید بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله پسته، هندوانه، خیارسبز، خرما، سیب زمینی و پیاز، حنا، گوجه فرنگی ،کنجد و مرکبات در کشور رتبه اول تا پنجم را به خود اختصاص داده است و این موضوع ضرورت توجه جدی مسئولان به کشاورزی جنوب کرمان را گوشزد می‌کند.

 

با این حال باغدارانی که پسته کشت می‌کنند مشکل فراوانی دارند؟

اصلی‌ترین مشکل صنعت پسته استان کرمان بحران کمبود آب، خشکسالی‌های چند ساله و برداشت‌های بیش از حد مجاز از سفره‌های زیر زمینی آب در مناطق پسته‌خیز استان است. مشکل اساسی پسته بحث خشکسالی و کمبود شدید آب است، چون یک عامل محدود‌کننده است و جلوی توسعه کشت را گرفته است. از طرفی باعث خشک شدن مزارع کشاورزی شده است و حاصل دسترنج و عمر کشاورزان در بسیاری از مناطق کرمان و راور را از بین برده است و کشاورزانی که یک خانواده را اداره می‌کنند شدیداً مشکل معیشتی دارند. البته برای حل این مشکل راه حلهایی پیشنهاد شده است.

 

این راه حل‌ها کدامند؟

 بازپرداخت وامهای کشاورزی مشکل بزرگی برای کشاورزان بود که در سفر دولت و هیأت دولت مصوب شد و خواسته جدی این بود که بودجه مناسبی برای کمک‌های بلاعوض به صورت تسهیلات بانکی داده شود تا از هدر رفت آب جلوگیری کنند و از چاه تا ابتدای مزرعه لوله‌کشی کنند. خوشبختانه زمینه اجرا فراهم شده است و نیاز به جدیت دست‌اندرکاران دارد تا نگرانی کشاورزان را کم کنند. از طرفی خشکسالی‌های اخیر اثر مستقیمی هم بر آب آشامیدنی مردم داشته است.

 

برای انتقال آب به استان هم تدابیری گویا اندیشیده شده است؟

بله، در سفر سوم رئیس‌جمهور درباره سرعت بخشیدن به طرح صفارود و احداث سد و انتقال آب صحبت شد، همچنین درباره انتقال آب شرب و صنعت کرمان قرار است تا اقداماتی شود اما به هرحال مسائل مربوط به آب اشامیدنی و صنعتی یکی از بحرانهای جدی در کرمان و راور است.

 همچنین کار اجرایی سد قدرونی (ثامن) آغاز شده است که آب شرب صنعت زرند و راور را تأمین می‌کند.

دولت پیش‌بینی کرده است تا تصفیه خانه شهرستان راور در دست مطالعه و احداث قرار گیرد تا به تأمین آب آشامیدنی هم کمک کند. البته برای انتقال 200 تا 300 میلیون متر مکعب آب بیش از 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، اما چون آب عنصر اصلی در تولید پسته به شمار می‌رود و باید ساماندهی منابع آبی و انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر مورد توجه جدی قرار گیرد، لذا به طور جدی پیگیر اجرای طرح انتقال آب هستیم و این موضوع را به رئیس‌جمهور اعلام کرده‌ایم. عمق چاه‌های بیش از 400 متر  برای تولید و سرمایه‌گذاری در پسته خطرناک است و باید انتقال آب با شیوه‌های جدید آبیاری و به منظور جبران بحران آب استفاده شود. برداشت‌های غیراصولی آب از سفره‌های زیرزمینی باید پایان یابد و استفاده از آبیاری مدرن به جای آبیاری غرق‌آبی را مورد استفاده قرار داد.

 

همانطور که استحضار دارید فاضلاب شهری کرمان دردسرهایی را برای اهالی به وجود آورده است. چرا برای حل این مشکل، بودجه بیشتری اختصاص نمی‌یابد؟

بله کار فاضلاب شهری کرمان با کندی زیادی مواجه است و طی 10 سال گذشته هر سال تنها یک میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص داشته است، اما در سفر سوم رئیس‌جمهور پیش‌بینی شده است که سال آینده 20 میلیارد تومان به آن اختصاص یابد تا یک حرکت جهشی انجام شود، این حرکت باعث می‌شود تا بالا آمدن آب زیر سطحی کرمان که مشکل بافت قدیمی و فرسوده شهرستان کرمان است، حل شود و بسیاری از آثار باستانی و تاریخی مانند مسجد کرمان نجات یابند و از نگرانی مردم هم کاسته شود. خوشبختانه در سفر‌های رئیس‌جمهور در مجموع اقدامات خوبی برای شهرستان کرمان و راور انجام شده است و از این جهت باید تشکر کرد، مثلاً در سفر سوم مصوبات خوبی پیش‌بینی شده است که اگر به این مصوبات سرعت بخشیده شود مردم طعم شیرین عدالت را خواهند چشید.

 

البته کرمان بر روی گسل زلزله هم قرار دارد؟

متأسفانه چون اغلب خانه‌ها خشت و گلی هستند و از طرفی استان هم بر روی گسل زلزله قرار دارد، یکی از مهمترین نگرانی‌های ما همین است که این مناطق باید بازسازی شوند و زمینه ساخت و سازها سرعت یابد. زلزله و خشکسالی باعث مهاجرت بی‌رویه مردم به حاشیه شهر کرمان شده است و نسبت به گذشته حاشیه نشینی زیاد شده است.

 

برای حل مشکل بافتهای فرسوده چه طرحی دارید؟

اخیراً وزیر مسکن بازدیدی به درخواست بنده از شهرستانهای کرمان و راور داشتند و این بحث مطرح شد. چون اگر مشکل بافت فرسوده الان حل شود در صورت وقوع زلزله نگرانی‌ها کمتر خواهد بود. بهترین کار این است که در سال کار مضاعف، همت مضاعفی داشته باشیم و در حوزه ساخت و ساز تلاش بیشتری در بافتهای فرسوده داشته باشیم. البته اعتبار لازم در راستای بهسازی بافت فرسوده باید تأمین شود.

 

 آقای کرمی، نتیجه دیدار رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از استان کرمان چه بود؟

 قرار است تا نتایج این بازدید که با دو هدف امنیت جنوب و شرق استان و نیز حضور افاغنه غیرمجاز صورت گرفته بود در کمیسیون جمع‌بندی شود و در جلسه مشترک با حضور اعضای شورای تأمین استان کرمان، اعضای کمیسیون امنیت ملی و مسئولان نهادها و وزارتخانه‌های امنیتی و نیز نیروی انتظامی و سپاه پاسداران مسائل مربوط بررسی شود.

 

در این کمیسیون آیا تصمیمی برای اخراج افاغنه غیرمجاز اتخاذ شد؟

البته تاکنون اقدامهایی انجام شده و بسیاری از افاغنه غیرمجاز از استان اخراج شده‌اند اما باز هم به دلیل عدم کنترل‌های درست در استان حضور دارند. الان بیش از 70 تا 80 هزار نفر افغانی مجاز داریم اما بیش از دو برابر هم افغانی غیرمجاز در استان و به ویژه شهرستان کرمان داریم که این فاجعه است چون 10 درصد اشتغال استان را اشغال کرده‌اند و 30 درصد برابر اطلاعات نیروی انتظامی خشونتها توسط آنها انجام می‌شود. مجمع نمایندگان استان درخواستی از کمیسیون امنیت ملی داشتند و چون من عضو آن هستم با جدیت دنبال این موضوع هستم و از حدود دو سال پیش این کار در حال انجام است. خوشبختانه اعضای کمیسیون امنیت در دیداری که از استان هم داشتند به نتایج مثبتی رسیدند و امیدوارم مسئولان با پیگیری یک اقدام عملی در این باره انجام دهند.

 

از گذشته طرح قطار شهری شهرستان کرمان مطرح بود. گویا قرار است در فاز نخست، قطار شهری به طول 10 کیلومتر اجرا ‌شود؟

بله، فاز نخست قطار شهری کرمان به طول 10 کیلومتر اجرا می‌شود که احتمالاً دو کیلومتر دیگر به این فاز اضافه می‌شود. در دیدار هیأت سرمایه‌گذاری کره‌ای و مالزیایی با استاندار کرمان، تلاش‌هایی صورت گرفت و حدود یک ماه قبل با هیأت مالزیایی آشنا شدیم که علاوه بر پیگیری مباحث فولاد بحث قطار شهری اهواز و کرج را نیز پیگیری می‌کرد. طبق مذاکراتی که با آنها انجام شد، اعلام کردند که اگر دولت ضمانت فاینانس طرح قطار شهری کرمان را به عهده بگیرد، آن را دنبال می‌کنیم. با پیگیری‌های استاندار کرمان این طرح جزو مصوبات هیأت دولت در دور سوم سفر به استان کرمان درآمد و مراحل اجرایی آن با سرعت زیادی دنبال می‌شود. امیدواریم با سرعت خوبی که تاکنون این طرح داشته، زمینه اجرایی شدن قطار شهری کرمان که یکی از آرزوهای مردم استان کرمان است با توجه به ترافیک شهر به زودی فراهم شود. مسیر فرودگاه تا میدان شهدا یکی از محورهای پرترافیک شهر کرمان است که فاز نخست قطار شهری کرمان در این مسیر اجرا می‌شود که البته زمینه توسعه نیز دارد. احداث قطار شهری منافع زیادی از جمله کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک سطح شهر، کاهش تصادفات، کاهش زمان‌های سفر، کاهش استهلاک سیستم‌های حمل و نقل و. . . را به دنبال دارد. قطار شهری کرمان در دو فاز اجرا می‌شود که مسیر پیش‌بینی شده برای فاز نخست 10 کیلومتر است که در این مسیر 9 ایستگاه احداث می‌شود. سرعت حرکت این قطار 50 کیلومتر در ساعت و ظرفیت هر قطار 250 نفر است.

فاصله زمانی قطارها پنج دقیقه است و 30 ثانیه توقف در ایستگاه‌ها دارد.

 

یکی از سدهای مهمی که در استان در حال ساخت است سد صفارود است. این سد اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

 خوشبختانه سد صفارود رابر در استان کرمان، 5/11 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و نسبت به سال قبل تاکنون سه درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با توجه به موقعیت منطقه و لزوم انتقال آب درازمدت به شهر کرمان و نیز تأمین آب شرب شهر رابر، در صورت جذب اعتبار مورد نیاز این طرح، در آینده شاهد بهره‌برداری از این پروژه خواهیم بود. سد مخزنی صفارود در فاصله 180 کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان و 7 کیلومتری شهر رابر در استان کرمان واقع شده است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و ارتفاع آن از پی 92 متر، ارتفاع از بستر86 متر، طول تاج 1820 متر، عرض تاج 12 متر و حجم کل خاک‌ریزی بدنه 1318 میلیون متر مکعب است. مساحت حوزه این سد 420 کیلومتر مربع، حجم کل مخزن 136. 4 میلیون متر مکعب، حجم آب تنظیمی 56. 8 میلیون متر مکعب و متوسط آورد سالانه رودخانه‏ها 6/78 میلیون متر مکعب است. از اهداف طرح می‏توان به تأمین آب شرب شهر کرمان، تأمین آب شرب شهر رابر و مهار سیلاب و روان‌آب‏های فصلی رودخانه‏های رودبر و رابر اشاره کرد.  

  • کد خبر : 20664
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار