خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/23 - 12:49
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
حسن ملک‌محمدی:

قانون، بهترین راهکار برای حل اختلافات است

**از اواسط خردادماه به بعد و تا هفته اول تیرماه، اتفاقاتی در مجلس و یا مرتبط با مجلس رخ داد که بعضاً در نطق‌های برخی نمایندگان مجلس در صحن علنی مورد تذکر قرار گرفت.

بعد از تمام جاروجنجال‌هایی که بر روی مصوبه معروف به دانشگاه آزاد در مجلس و بیرون از مجلس صورت گرفت بالاخره، فقها و حقوقدانان شورای نگهبان این مصوبه را مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص دادند و روال قانونی مصوبات مجلس همانگونه که نمایندگان معتدل خانه ملت خواستار بودند طی شد.

در این میان ابتدا جاروجنجال عده‌ای که ظاهراً به نام دانشجو روبه‌روی مجلس تحصن کرده و مجلس را هتک کردند و سپس بیانیه‌ای که ظاهراً به امضای عده‌ای به نام طلاب در پایان نماز جمعه 2 هفته گذشته قم منتشر شد و رئیس مجلس را با کلمات موهن خطاب کردند، چهره زشتی از جریان تندرو و افراطی را به نمایش گذاشت. تضعیف هر کدام از قوا و بالاخص تضعیف مجلس که به گفته آن امام همام در رأس امور است جز، آب به آسیاب دشمن ریختن نتیجه‌ای نمی‌تواند عاید هیچ جریان داخلی کند.

شاید از همین رو بود که‌چندی پیش احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، محسن کوهکن عضو هیأت رئیسه مجلس و احمد رضا دستغیب نماینده مردم شیراز نسبت به قانونگریزی، افراطی گری، هتک حرکت علما و مراجع و تضعیف مجلس هشدار دادند.

هفته نامه کویر سمنان درباره این اتفاقات با "حسن ملک محمدی" نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت وگویی داشته‌است که از نظرتان می‌گذرد:

چندی پیش عده‌ای در ظاهر دانشجو به بهانه مصوبه دانشگاه آزاد اهانت را به مجلس روا دیدند. جایگاه تحصن‌ها و اعتراض‌هایی را که چندی پیش در جلوی مجلس رخ داد و جایگاه اعتراض‌های خارج از چارچوب قانون به مصوبات مجلس راچگونه ارزیابی می‌کنید؟

اساساً افرادی که عاجز و ناتوان بوده و از نعمت منطق برخوردارنیستند دهان به ناسزاگویی بازمی‌کنند و حرف‌های مناسب با شأن خودشان می‌زنند. در اسلام اصل ناسزا گفتن و فحاشی و حرف‌های لغو و بیهوده بسیار مذمت شده است. از هرکسی با هر هدفی این اقدامات قابل پذیرش نیست. این اقدام از طرف هر مقامی و هر جریانی که صورت بگیرد، اقدام نادرستی است. متأسفانه علیرغم خدمات مجلس هشتم و پویایی و تصمیمات مدبرانه مجلس هشتم در به تصویب رساندن قوانین، لوایح، طرح‌ها و برنامه‌های مهم شاهد هتک حرمت مجلس بودیم. اهانت‌های افراد انگشت شمار به رئیس محترم مجلس که از چهره‌های فرهیخته و دارای سابقه درخشان و مورد اعتماد مقام معظم رهبری و دلسوز به انقلاب و اسلام هستند به غیر از تضعیف مجلس و بالطبع تضعیف نظام نتیجه‌ای نمی‌تواند داشته باشد و اگر کسی این کار را انجام می‌دهد به دنبال تضعیف نظام است. هیچ‌کدام از این حرکات را پسندیده جامعه اسلامی نمی‌دانیم.

آیا بهتر نبود که همان عده با سعه‌صدر منتظر نظر شورای نگهبان می‌شدند؟

اساساً مصوبات مجلس باید تشریفات قانونی خودش را طی کند اگر ایرادی شورای نگهبان به مصوبه مجلس وارد دانست، مجلس با کمال افتخار از نظرات فقهای شورای نگهبان و حقوقدانان استقبال کرده و در تأمین نظرات آنان می‌کوشد بنابراین اینکه عده‌ای بخواهند با تجمع روبه‌روی مجلس، این مجلس و نمایندگانش را انگلیسی بنمامند و حرمت خانه ملت را هتک کنند حرکتی خارج از شأن جامعه اسلامی است که متأسفانه این حرکت ناپسند و زشت انجام شد.

در راستای همان حرکت چندی پیش شاهد بودیم که جمعی با نام طلاب در قم تجمع‌هایی تشکیل داده و به رئیس مجلس اعتراض کردند. به نظر شما آیا جریانی به دنبال این نیست که آرامش جامعه را به هم بزند و به دنبال اغتشاش باشد؟

بنده تضعیف هر کدام از سران قوا را به ضرر نظام می‌دانم. به ویژه توهین به دکتر لاریجانی را که منتخب نمایندگان مجلس و مورد تأیید رهبر معظم، مراجع بزرگوار تقلید و جامعه مدرسین می‌باشد کاری بسیار زشت و ناپسند می‌دانم. ایشان وجودی خلاق و خدمتگذاری دلسوز برای اسلام و انقلاب هستند بنابراین ما باید در این مقطع حساس هر چه بیشتر با وحدت و همدلی و با حمایت قوا از یکدیگر، حمایت مجلس از دولت و حمایت دولت از مجلس رو به جلو حرکت کنیم. لذا بنده اساساً حرکاتی را که در جهت هتک حرمت علما، سران قوه و شخصیت‌های نظام باشد حرکات افراد عاجز و ناتوان می‌دانم که به جای آنکه از سلاح منطق و از بیان صریح و انتقادهای سازنده استفاده کنند دست به کارهای سبک و بچگانه می‌زنند.

عده‌ای از نمایندگان هم به نوعی از این حرکات حمایت کردند. نگاه مجلس به این نمایندگان چگونه باید باشد؟

به نظرم باید نمایندگان عزیز در دنبال کردن این نوع حرکات تجدیدنظر کنند. بعضاً دیده شده‌است در جریان بررسی طرح و لایحه ای، نمایندگانی هستند که با سروصدا و جاروجنجال قصد اختلال در روند کار مجلس دارند یا با حرکتهایی که رگه‌هایی از منطق و استدلال را هم نمی‌توان در آن یافت به دنبال به کرسی نشاندن صحبت‌هایشان هستند. اسلام ما را به تدقیق در امور با منطق و استدلال دعوت‌می‌کند، وقتی فکر جمعی در صحن مجلس بر مصوبه‌ای نظر دارد، شانتاژ و جاروجنجال برای انحراف آن فکر جمعی جایی نباید داشته باشد. این نمایندگان اگر رضایت خدا و رضایت روح مطهر امام(ره) و ارواح تابناک شهدا را می‌خواهند هیچ اقدامی برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب نباید انجام دهند و قطعاً رهبر معظم انقلاب از هر کاری که موجب اختلاف بشود و در صفوف متحد امت تفرقه ایجاد کند ناراضی هستند، باید این دوستان نماینده کمی متعادل و منطقی عمل کنند.

برای حفظ شأن مجلس، نمایندگان چندی پیش طرحی را آوردند که در کمیسیون اصل 90 بررسی می‌شود. موضوع نظارت مجلس برنمایندگان است، این طرح را در حفظ جایگاه نمایندگان و مجلس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طرح بسیار خوبی بود که بعد از دیدار نمایندگان با رهبر معظم انقلاب از سوی برخی نمایندگان دلسوز مجلس مطرح شد اما در حین بررسی در صحن با صلاحدید رئیس مجلس و اعضای کمیسیون اصل 90 به این کمیسیون ارجاع شد تا طرح پخته‌تر و کارآمدتر در صحن علنی مطرح شود. به نظرم طرح این مسئله بسیار ضروری بود و نمایندگان باید استقبال کنند. مجلسی که به گفته بنیانگذار کبیر انقلاب، در رأس امور است و به کل مملکت می‌خواهد نظارت کند و طبق قانون اساسی در شئون مملکت حق دخالت دارد باید خود این مجلس هم یک نظارتی بر کارهایش صورت بگیرد.

بعضاً اختلاف نظرهایی بین دولت و مجلس هست در مورد مصوباتی که در مجلس مطرح می‌شود. نمونه آن را چندی پیش در نامه‌ای دیدیم که رئیس دولت به شورای نگهبان نوشت و برخی مصوبات مجلس راغیرقانونی خواند. اینگونه اختلافات باید از چه مسیری و از چه کانالی حل شود که آتش اختلافات گسترده‌تر نشود؟

به نظر من تمام اختلافات با پایبندی به قانون حل‌می‌شود. قانون بهترین راهکار است که می‌تواند فصل الخطاب باشد در جاهایی که قانون دارای نقصان باشد و راهکار را ارائه ندهد، حل اختلافات با تبعیت از ولایت فقیه میسر است. پس علاوه بر سعه صدر طرفین برای حل اختلافات، نظام جمهوری اسلامی 2 راهکار اساسی را پیش رو قرار داده است: 1- تبعیت از ولایت فقیه 2- پایبندی به قانون. یادمان نرود که سعه صدر آلت الریاست است و پیامبر فرمود یکی از آن نیازهای رؤسا، دارا بودن سعه صدر است.

  • کد خبر : 21830
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار