خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/13 - 16:13
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سیدمحمدعلی بزرگواری:

فقدان صنایع مادر، مشکل عمده کهگیلویه و بویراحمد است

**مشکل عمده استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش صنعت را نبودن صنایع مادر دانست و گفت که رونق آن هم منوط به انجام زیرساخت‌هاست.

"سیدمحمدعلی بزرگواری" اظهار داشت: در راستای رونق اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش نرخ بیکاری در استان چاره‌ای جز توسعه صنعتی وجود ندارد و این مسئله برای استان اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های صنعت استان تاکنون به گونه‌ای پیش رفته که از صنایع مادر غفلت شده و توسعه آنها مدنظر قرار نگرفته است گفت: لازم است دولت به ساخت زیربنا و صنایع مادر مانند نساجی، آهن و فولاد و صنایع شیمیایی اقدام کند. 

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر صنایع مادر قوی در استان وجود داشته باشد طرح بنگاه‌های زودبازده نیز به رشد صنعتی استان کمک شایانی می‌کنند.

بزرگواری با اشاره به پتانسیل‌ها و توانمندی‌های استان اظهار داشت: در این استان منابع خدادادی سرشاری از قبیل خاک و نیروی انسانی وجود دارد که متأسفانه این ظرفیت‌ها بلا استفاده مانده و یا به صورت بهینه از آن استفاده نشده است.

وی گفت: مشکل رفع بیکاری جامعه تنها با مشارکت مردم، نیروهای کار آفرین و سرمایه‌گذاران و سایر بخش‌های جامعه امکان‌پذیر است و دولت بیشتر زیرساخت‌ها و امکانات لازم را برای فعالیت نیروهای کارآفرین مهیا می‌کند.

نماینده کهگیلویه و بهمئی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بستر و زمینه در استان برای فعالیت کارآفرینان و سرمایه‌گذاری و مجریان طرح‌های اشتغالزا فراهم است، افزود: باید با تشویق وترغیب نیروهای تحصیلکرده و دانشگاهی برای ایجاد کارآفرینی و اجرای طرح‌های اشتغالزا ضمن ایجاد اشتغال به معضل بیکاری استان پایان داد.

وی تصریح کرد: زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی در استان در حال رشد و توسعه است و نیروی انسانی ماهر، تحصیلکرده و متخصص در سطح استان به وفور وجود دارد که باید با ساماندهی و برنامه‌ریزی مطلوب این افراد را به سمت فعالیت‌های کار آفرینی و مشاغل تولیدی هدایت کرد.

بزرگواری افزود: به دلیل مشکلات فراوان ازجمله نبود آب آشامیدنی سالم بسیاری از مردم به ویژه جوانان به شهرهای مختلف استان و حتی خارج ازآن مهاجرت می‌کردند.

وی نیاز اصلی مردم شهرستان‌های کهگیلویه و بهمئی را جاده‌های ارتباطی و آب آشامیدنی و کشاورزی عنوان کرد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: استاندار در ارتباط با جاده‌های ارتباطی و آب آشامیدنی، تلاش پیگیر و جدی دارد و از همه مدیران استانی هم انتظار می‌رود این دو موضوع را در سطح استانی و ملی پیگیری کرده و در جایگاه‌های تصمیم‌گیری در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: مشکل کمبود آب آشامیدنی در روستای گنبد بردی از توابع شهرستان بهمئی به حدی بود که حتی شرکت آب و فاضلاب امکان اینکه بتواند ازطریق تانکرهای سیارآب شرب این روستا را تأمین کند وجود نداشت.

بزرگواری با اشاره به تعداد مخازن آب شرب در مدار بهره‌برداری استان گفت: 21 مخزن با گنجایش 63 هزار مترمکعب در مدار بهره‌برداری است و نیز تعدادی دیگر با گنجایش 30 هزار مترمکعب در حال ساخت است که با بهره‌برداری از این تعداد مخزن در سال جدید به نرم کشوری معادل هر نفر 25/1 مترمکعب مخزن خواهد رسید.

وی در ادامه عنوان داشت: در سال 1388 پروژه‌های فاز 2 و 3 تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یاسوج، مخزن 2 هزار متر‌مکعبی شهر سی‌سخت، اصلاح و توسعه شبکه آب شهر مارگون و بهره‌برداری از پکیج تصفیه آب شهر لیکک و بهمئی به بهره‌برداری رسید و در دیگر شهرهای استان پروژه‌هایی در حال اجراست که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده مردم کهگیلویه وبهمئی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص 80 میلیارد ریال برای ساخت سد تنگ سرخ کهگیلویه و بویراحمد افزود: با احداث این سد آب شرب درازمدت شهر یاسوج، آب بخش‌های صنعت و گردشگری و هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود.

 

 

  • کد خبر : 20988
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار