خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/03/31 - 16:52
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
فلاحت‌پیشه به خانه ملت خبر داد:

عزم مشکوک در وزارت راه برای عدم اجرای راه آهن غرب

**نماینده اسلام آباد غرب در مجلس گفت: عدم اجرای راه آهن غرب کشور ناشی از عزم مشکوک در وزارت راه و ترابری است و باید مشخص شود که چه کسانی در این اقدام مشکوک نقش دارند.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب در مجلس با اشاره به سوال مشترک خود و نمایندگان استان کرمانشاه و ایلام از حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری که در دستور کار فردای کمیسیون عمران مجلس است، اظهار داشت: محور این سوال عدم عمل دولت به مصوبات سفر استانی به استان کرمانشاه است.

وی با بیان اینکه در سفر دوم دولت یکی از مهمترین مصوبات احداث راه آهن غرب کشور تا کرمانشاه بود، گفت: براساس این مصوبه تا سال 1390 راه آهن غرب کشور باید به کرمانشاه برسد و تا سال 1392 باید به مرز خسروی متصل و به راه آهن خانقین عراق متصل شود.

نماینده اسلام آباد غرب در مجلس افزود: 2 کار در دولت انجام شد که با این مصوبه هیات دولت در مغایرت بود با یکی اختصاص اعتبار و دیگری کسر تخصیص بودجه موردنظر در این زمینه بود.

فلاحت پیشه با بیان اینکه برای احداث این راه آهن و اجرای مصوبه مذکور سالیانه باید بین 150 تا 200 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده می شد، گفت: متاسفانه نه تنها این کار انجام نشد؛ بلکه همان اعتبار سال های گذشته یعنی 60 تا 70 میلیارد تومانی اختصاص داده شد. همچنین تخصیص بودجه نیز با کاهش بی سابقه ای مواجه شد که از 40درصد در سال به 28 درصد رسید.

وی تصریح کرد: این مصوبه هیات دولت باعث دلخوشی مردم کرمانشاه شده بود، ولی عدم اجرای آن را توهین به مردم کرمانشاه می دانیم و بی اعتنایی به دستور رئیس جمهور تلقی می شود.

نماینده کرمانشاه در مجلس با اشاره به اظهارات وزیر راه و ترابری در دی ماه سال گذشته مبنی بر اینکه قرارداد فاینانس راه آهن غرب کشور با اعتبار 700 میلیون دلار با طرف چینی بسته می شود، گفت: هنوز از این قرارداد خبری نیست و نمی دانیم چرا وزیر چنین حرفی زد و آنرا عملی نکرد.

فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه سوال ما نمایندگان از وزیر راه یک سوال ملی است، خاطرنشان کرد: راه آهن غرب کشور خط تهران را به بغداد وصل می کند و در واقع در سال اول افتتاح این راه آهن یک و نیم میلیون مسافر و سه و نیم میلیون تن کالا جابه جا خواهد شد و در واقع عدم اجرای این مصوبه به معنای هدر دادن منافع ملی و از دست دادن فرصت های تجاری، اقتصادی و حتی سیاسی است.

وی تاکید کرد: کاهش اعتبار راه آهن غرب کشور را مشکوک می دانیم و کسر تخصیص بودجه را جرم تلقی می کنیم، باید شفاف شود که چه کسانی به از دست رفتن فرصت های تجاری، اقتصادی و سیاسی ایران در عراق کمک می کنند.

فلاحت پیشه با اشاره به برخی از مشکلات پیش آمده در سفر دوم هیات دولت به استان کرمانشاه و درج اخباری مبنی بر عدم همراهی نمایندگان استان با هیات دولت در رسانه ها، گفت: امیدواریم رئیس جمهور و هیات دولت به مهمترین مصوبه خود قبل از سفر بعدی جامه عمل بپوشند و به نوعی به خواسته های مردم احترام بگذارند.

  • کد خبر : 19829
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار