خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/11 - 10:39
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نمایندگان استان زنجان از حل مشکل کم آبی در استان می‌گویند:

سدهایی که امید مردم خواهند بود

**مشکل کم‌آبی استان زنجان به ویژه در بخش کشاورزی قرار است با احداث سدهایی که کار مطالعه یا اجرای آن در دست بررسی است حل شود. با بهره‌برداری از سدهای مورد نظر مصوبات سفرهای استانی، 875 میلیون متر مکعب آب کشاورزی، 25 میلیون متر مکعب آب شرب و چهار میلیون متر مکعب آب مورد نیاز بخش صنعت تأمین خواهد شد. رونق اقتصادی و اجتماعی زندگی مردم این استان از نتایج این مصوبه زیربنایی است.

کشاورزان استان امید دارند که با بهره برداری از این سد‌ها، کشاورزی منطقه، رونقی مضاعف خواهد داشت و زندگی شان متحول خواهد شد.

احداث و آبگیری سدهای بسیاری در راستای رفع مشکل کم آبی در مناطق مختلف استان زنجان در دست مطالعه و اجراست که با بهره‌برداری از آنها، تحول عظیمی در کشاورزی و تأمین آب شرب شهرها و روستاهای استان انجام خواهد شد. در همین باره نمایند گان استان از روند این کار در استان می‌گویند.

آنها بر مهار آبهای سطحی تأکید دارند و معتقدند جبران کمبود آب و مهار آبها می‌تواند تأثیر بسزایی در رونق کشاورزی و کسب و کار استان داشته باشد:

ممانعت از برداشت ‌های غیر مجاز

"جمشید انصاری" نماینده مردم طارم و زنجان در گفتگو با روزنامه مردم نو زنجان اظهار داشت: سدسازی، نهضتی کاملاً بومی است که در سال‌های اخیر در کشور آغاز شده و هم‌اکنون ایران در تمام جهان در سدسازی دارای نام و نشان است.

وی گفت: در سالهای اخیر، مصوبه احداث 10 سد به تصویب رسیدکه از این تعداد، 5 سد در دست مطالعه و 5 سد دیگر هم در دست اجرا است.

انصاری افزود: سدهای «مشمپا، مراش، تالوار، گلابر و کینه‌ور» سد‌های مصوب در دست اجرا و سدهای «قزل‌تپه، درسجین، نورآباد، رامین، حاجی قشلاق، ویک، کوه زین و مهتد» در دست مطالعه هستند.

وی، به اعتبارات هزینه شده درباره سدهای مطالعاتی و در دست اجرا تا پایان سال 1388 اشاره کرد و یادآورشد: تاکنون اعتباری بالغ بر 71 میلیارد ریال برای سدهای مطالعاتی و یکهزار و 520 میلیارد ریال برای سدهای در دست اجرا هزینه شده است.

این نماینده افزود: با اتمام عملیات اجرایی این سدها اشتغالزایی برای 42 هزار و 536 تن مستقیم و غیرمستقیم فراهم خواهد شد.

وی ایجاد سدها در استان را سبب رفع مشکل کمبود آب در بخش‌های کشاورزی، خانگی و صنعتی دانست و عنوان کرد: با احداث این سد‌ها 875 میلیون متر مکعب آب کشاورزی، 25 میلیون متر مکعب آب شرب و چهار میلیون متر مکعب آب مورد نیاز بخش صنعت تأمین خواهد شد.

انصاری برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی را از مشکلات مهم صنعت آب کشور عنوان کرد و با تأکید بر لزوم توجه ویژه به این بخش از صنعت آب کشور افزود: در زمان حاضر در سطح کشور 611 دشت وجود دارد که یک سوم آنها با محدودیت آبی و بیلان منفی روبه‌رو هستند.

وی از اعمال قوانین خاص مصوب مجلس شورای اسلامی برای کنترل و مقررات برداشت آبهای زیرزمینی خبرداد و گفت: در طول برنامه پنج ساله چهارم قرار بر این بوده که 25 درصد از کسری منابع آب که نزدیک 6 میلیارد مترمکعب بوده جبران شود یا از کاهش آن جلوگیری شود.

این نماینده ادامه‌داد: اجرای طرحهای تغذیه مصنوعی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز و مجموعه تلاش مشترک با وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح الگوی کشت و آبیاری از مهمترین اقدامات در راستای تعادل بخشی به منابع آب کشور است.

استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

در ادامه "رضا عبداللهی" نماینده مردم انگوران، ماهنشان و ایجرود به مهمترین برنامه‌های دولت در دور سوم سفر هیأت دولت به این استان اشاره کرد و گفت: تقویت منابع اعتباری برای اتمام مطالعات سدهای در دست مطالعه و شروع مطالعات سدهای مورد نیاز شهرستان‌های «ماهنشان، خدابنده، طارم و زنجان» از جمله برنامه‌های پیشنهادی است.

این نماینده  افزود: صدور مجوز کمیسیون ماده 32 طرح‌های مهم و اولویت دار مطالعاتی برای اخذ کد اجرایی و شروع عملیات اجرایی آنها با اختصاص اعتبارات لازم و تقویت منابع اعتباری سدهای در حال اجرا برای اتمام هرچه سریعتر این سدها و بهره‌برداری از آنها از دیگر طرحهای پیشنهادی سازمان‌ آب منطقه‌ای استان برای دور سوم سفرهیأت‌دولت به استان زنجان است.

وی با اشاره به مطالعه و اجرای سدهای برق آبی در استان در مسیر رودخانه «قزل اوزن» گفت: صدور مجوز استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای تقویت هرچه بیشتر منابع اعتباری برای اجرای برخی سدهای اولویت دار در استان از جمله دیگر پیشنهادات به دولت در سفر سوم بوده است.

عبداللهی استفاده حداکثری از اعتبارات مصوبه هیأت دولت را لازمه احداث سدهای لاستیکی دانست و گفت: تخصیص اعتبارات لازم برای مطالعه سیلاب‌های درون شهری و محدوده حریم بستر رودخانه‌ها، مهندسی رودخانه‌ها و انجام مطالعات لازم برای جلوگیری از آلودگی آب‌های استان از دیگر مصوبات پیشنهادی سازمان آب منطقه‌ای استان به هیأت دولت در دور سوم سفرهای استانی خواهد بود.

وی یادآور شد: سد «کینه ورس» از جمله مصوبات هیأت دولت به استان زنجان است که نقش مؤثری در توسعه شهرستان‌های «ابهر وخرمدره» ایفا می‌کند. این سد با هدف تأمین 5/5 میلیون مترمکعب آب شرب شهرستان‌های ابهر و خرمدره، 5/7 میلیون مترمکعب آب کشاورزی، یک میلیون مترمکعب آب صنعت و 1/4 میلیون مترمکعب آب برای نیازهای زیست محیطی در دست احداث است.

عبداللهی ادامه داد: بهبود کشاورزی در اراضی «حقابه بران» پایین دست سد، اشتغالزایی در منطقه و رونق اقتصادی و اجتماعی آن از مهمترین اهداف ساخت این سد می‌باشد که پیشرفت فیزیکی ساختمان این سد 98درصد است.

وی با بیان اینکه آبگیری سد «کینه ورس» از نیمه دوم سال 1387 آغاز شده و تاکنون بیش از 9 میلیون متر مکعب آب در پشت سد ذخیره شده است، گفت: سرعت بخشیدن به روند اجرایی این سد در سال همت مضاعف و کار مضاعف با همکاری مسئولان استان و شهرستان و حمایت نماینده شهرستان‌های ابهر و خرمدره از برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان است.

این نماینده با اشاره به عملیات اجرایی ساختمان سد گلابر در سال گذشته تصریح کرد: این سد بزرگ‌ترین سد شهرستان ایجرود و در حال حاضر استان زنجان است و از نظر اقتصادی و کشاورزی اهمیت زیادی برای این منطقه دارد. وی گفت: با بهره برداری از این سد، 8 هزار هکتار اراضی دیم شهرستان ایجرود به آبی تبدیل می‌شوند و علاوه بر آن، آب صنایع از جمله پتروشیمی را تأمین می‌کند. وی افزود: این سد با اهداف تأمین آب کشاورزی، صنایع و خدمات، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، صنایع جانبی و ایجاد شغل احداث شده است.

عبداللهی اظهار داشت: این سد از نوع خاکی و با هسته رسی با حجم مخزن 116 میلیون متر مکعب و ارتفاع از پی 82 متر است ، همچنین با بهره‌برداری از این سد، سالانه 46 میلیون متر مکعب آب برای اراضی کشاورزی و صنایع شهرستان توسط این سد تنظیم می‌شود. وی تصریح کرد: تاکنون برای این سد اعتباری بالغ بر 634 میلیارد ریال هزینه شده و اعتبار سال جاری سد و شبکه‏های آبیاری زهکشی، 270 میلیارد ریال است. وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر، اقدامات اساسی در خصوص مهار آب‌های سطحی صورت گرفته است، به طوری که با فعالیت‌های انجام شده می‌توان یک میلیارد مترمکعب آب را در استان مهار و ذخیره‌سازی کرد.

 وی تصریح کرد: موانع قانونی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مهار آب‌های سطحی، همچون احداث سدها، برطرف شده و می‌توان ایجاد سدها را از این پس به بخش خصوصی واگذار کرد. وی همچنین بر سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در استان تأکید کرد و افزود: دولت تلاش‌های وسیعی برای افزایش ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور انجام داده است.

این نماینده با اشاره به اینکه روستای بولاماچی از دیگر مناطقی است که سد در آن احداث می‌شود، ابراز داشت: این سد از نوع تغذیه‌ای بوده و 5/1 میلیون متر مکعب ظرفیت دارد.

وی با بیان اینکه احداث سد زاوج نیز از دیگر برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان در شهرستان خدابنده است، گفت: در صورت تأمین اعتبارات این سد احداث می‌شود.

عبداللهی با اشاره به اینکه این سد از نوع تغذیه‌ای و 800 هزار متر مکعب آب را در برمی‌گیرد خاطرنشان کرد: علاوه بر این احداث سد پاوند از دیگر برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای زنجان است. وی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین اقدامات شرکت آب منطقه‌ای زنجان احداث سد در شهر جدید سهرود است، افزود: با احداث این سد آب شرب این روستا و زمین‌های کشاورزی آن تأمین می‌شود.

  • کد خبر : 20717
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار