خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/17 - 09:10
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
روح الله جانی‌عباسپور:

سازمان استاندارد باید زیر نظر رئیس‌جمهور باشد

**نماینده بویین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: پیشنهاد شده بود که از این پس، مؤسسه استاندارد، زیر نظر معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور باشد و فعالیت‌هایش از آن معاونت کنترل شود، اما ما اعتقاد داشتیم و داریم که بهتر است این سازمان حساس، زیر نظر شخص رئیس‌جمهور فعالیت کند.

"روح الله جانی عباسپور" در گفتگو با نشریه ولایت قزوین با اعلام خبرهایی خوش درباره فعالیت‌هایی که در سطح استان قزوین و شهرستان بوئین‌زهرا انجام شده است، گفت: برای مردم بوئین‌زهرا و آوج و آبگرم خبرهای خوبی داریم، در این چند روزه که مجلس برای سرکشی نمایندگان به شهرها و حوزه‌های انتخابیه جلسه نداشت، به بوئین‌زهرا رفتیم و چند طرح را افتتاح کردیم و کلنگ چند طرح عمرانی را نیز به زمین زدیم. اعتبارات خوبی را هم برای انجام طرح‌های نیمه تمام گرفته‌ایم.

وی به نکاتی از قبیل احداث پارک جنگلی در بوئین‌زهرا، اصلاح و نوسازی جاده‌ها و مسیرهای خطرناک استان با استفاده از اعتباراتی که از دولت اخذ شده است، احداث چند سد برای تأمین آب شرب و کشاورزی منطقه، گازرسانی به 100 روستا، ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق رونق دادن به بخش صنعت استان به وسیله احداث شهرک‌های صنعتی و... اشاره کرد.

متن کامل گفتگوی روح الله جانی عباسپور با نشریه ولایت قزوین بدین شرح است:

در این مدت اخیر، فعالیت‌های کمیسیون در چه حوزه‌هایی بود؟

با توجه به بررسی لایحه بودجه پنجم کشور در محلس شورای اسلامی که اساس حرکت کشور در پنج سال آینده است، کمیسیون صنایع و معادن نیز بیشتر از سایر موارد و مسائل، به بررسی این لایحه بسیار مهم پرداخت. در این میان، بسیاری از پیشنهاد‌هایی که از طرف دولت محترم رسیده بود، در کمیسیون تصویب شد و برخی از پیشنهادها نیز همچنان در دست بررسی هستند.

از میان مباحث مطرح شده در برنامه بودجه، کدام مسئله حساسیت بیشتری را در نزد نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن برانگیخت؟

البته همه مباحثی که در برنامه بودجه کشور مطرح می‌شوند، مباحث جدی و تأثیرگذاری هستند، اما آنچه در کمیسیون موجب برانگیخته شدن حساسیت زیادی شد و بسیار جدی به آن نگاه شد، مبحث مؤسسه استاندارد بود.

دلیل این حساسیت نمایندگان چه بود؟

پیشنهاد شده بود که از این پس، مؤسسه استاندارد، زیر نظر معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور باشد و فعالیت‌هایش از آن معاونت کنترل شود، اما ما اعتقاد داشتیم و داریم که بهتر است این سازمان حساس، زیر نظر شخص رئیس‌جمهور فعالیت کند.

دلیل این اصرار چیست؟ آیا نظارت رئیس‌جمهور بر مؤسسه استاندارد، با توجه به این که وظایف بسیار دیگری نیز بر عهده او هست، از دقت در امور مؤسسه استاندارد نمی‌کاهد؟

پیشنهاد نمایندگان، مبنی بر این که مؤسسه استاندارد را رئیس‌جمهور کنترل کند، بر این اساس است که اگر این سازمان تحت نظر یکی از ارگان‌های دولتی، مانند معاونت رئیس‌جمهوری یا وزارت صنایع و معادن باشد، به احتمال زیاد نمی‌تواند نقش نظاری خود را به خوبی ایفا کند و در بحث کنترل کیفیت که مبحث بسیار مهمی در کشور است، به خوبی فعالیت کند. اگر سازمان استاندارد کشور، زیر نظر رئیس‌جمهور کار و فعالیت کند، قدرت و برندگی بیشتری خواهد داشت و بهتر خواهد توانست مسئولیت‌های خود را انجام دهد و خواهد توانست به طور مستقل، بر محصولات سایر وزارتخانه‌ها و واردات و صادراتی که توسط وزارتخانه‌های مختلف، به ویژه وزارت صنایع و معادن انجام می‌شود، نظارت بیشتر و دقیق‌تری انجام دهد. با توجه به این نکات، ما پیشنهاد دادیم که این سازمان، زیر نظر ریاست محترم جمهوری فعالیت کند.

پیشنهاد شما به کجا خواهد رسید؟ در کمیسیون تلفیق و کمیسیون‌های دیگر، نظر نمایندگان درباره این پیشنهاد چه بوده است؟

این پیشنهاد در کمیسیون صنایع و معادن با میزان آرای بالایی به تصویب رسید اما خارج از این کمیسیون و در دو، سه کمیسیون دیگر، این پیشنهاد مخالفانی هم داشت که به آن اعتراض کردند. به طور کلی مانند تمامی طرح‌ها و لوایحی که به مجلس می‌آیند، این پیشنهاد نیز موافقان و مخالفانی دارد.

فکر می‌کنید بالاخره این پیشنهاد تصویب شود؟

با توجه به صحبت‌هایی که در این چند روزه با نمایندگان عضو کمیسیون‌های مختلف انجام شده و با توجه به فضای کلی مجلس، فکر می‌کنم این طرح هم در کمیسیون تلفیق و هم در رأی‌گیری نهایی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، آرای لازم را به دست آورد و به قانون تبدیل شود و به موجب آن، مؤسسه استاندارد زیر نظر ریاست محترم جمهوری فعالیت کند.

از فعالیت‌های دیگر کمیسیون چه خبر؟

کمیسیون در هفته گذشته، برای دقت بیشتر در امر مهم تصویب برنامه پنجم توسعه و استفاده از تجربه افراد کاردان و مسئولان گذشته کشور، چند تن از کارشناسان حوزه صنعت و معدن و مدیران سابق این عرصه را به کمیسیون دعوت کرد. در این میان، چند تن از وزیران اسبق صنایع و معادن کشور در طول‌سالهای پس از انقلاب نیز حضور داشتند و اعضای کمیسیون با نظرات مشورتی آن‌ها آشنا شدند و امیدواریم که با استفاده از نظرات این عزیزان و مدیران بخش خصوصی که در عرصه صنعت کشور فعال هستند، به نتایج خوبی در مسائل مربوط به صنعت کشور برسیم. به هر حال، این افراد، در حوزه صنعت‌ سال‌ها فعال بوده‌اند و نظراتشان در بسیاری از مسائل می‌تواند راهگشا باشد.

قرار بود دیداری هم از جهاد دانشگاهی داشته باشید... این دیدار انجام شد؟

بله، همراه با سایر اعضای کمیسیون صنایع و معادن، دیداری از جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت ایران داشتیم و در این دیدار، از پروژه‌های علمی، تحقیقاتی و تولیدات صنعتی این مجموعه بازدید و به بررسی مشکلات آنها پرداختیم.

با مسئولان هم دیدار و گفت و گو داشتید؟

بله، در ضمن بازدید از جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت، اعضای کمیسیون با رئیس و معاونین جهاد دانشگاهی نیز دیدار و گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشتند.

وضعیت جهاد دانشگاهی را در این دیدار چگونه ارزیابی کردید؟

الحمدالله، جهاد دانشگاهی پیشرفت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف علم و فناوری کرده است و به یاری خدا می‌تواند کشور را در امر خودکفایی داخلی کمک کرده و در این زمینه ثمربخش باشد و باری را از دوش کشور بردارد، البته به شرط این که حمایت‌های لازم از این مجموعه جوان و کارآمد، صورت بگیرد.

  • کد خبر : 21442
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار