خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/08 - 11:55
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
کوچکی نژاد:

روند اجرای مصوبات استانی نگران‌کننده است

**نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درباره سفرهای استانی رئیس‌جمهور از اجرایی نشدن بسیاری از مصوبات استانی در این منطقه خبر داد و گفت: روند اجرای مصوبات استانی نگران‌کننده است.

"جبار کوچکی‌نژاد"، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با روزنامه گلچیم امروز گیلان با انتقاد از عملکرد وزارت راه در حوزه انتخابی خود گفت: منابع استانی در بخش راه در مورد رشت منابع قابل قبولی نبوده است به طوری که بسیاری از راه‌های روستایی این منطقه نه تنها آسفالت نشده بلکه شن‌ریزی هم نشده و بسیاری از مسیرها باتلاقی است که باتوجه به بارندگی‌های موجود در این استان، مردم برای تردد مشکل جدی دارند.

وی از پروژه راه‌آهن گیلان-رشت- قزوین، به عنوان مهم‌ترین موردی که تعلل وزارت راه در مورد آن مشخص است یاد کرد وگفت: این پروژه از موارد ملی مربوط به استان بوده که اجرایی نشده است؛ همچنین سد شفارود که سد مهمی در غرب گیلان است نیز از مواردی است که ساخته نشده و مصوبه کلانشهر شدن شهر رشت نیز هنوز ابلاغ نشده است. وی افزود: در بخش گازرسانی هم اگرچه کار سرعت گرفته است اما بسیاری از روستا‌ها هنوز فاقد گاز هستند.

جبار کوچکی‌نژاد از مشکل کشاورزان و چایکاران شرق گیلان به عنوان یکی از مهمترین معضلات استان یاد کرد و گفت: ما در کشور 110 هزار تن مصرف چای داریم که 40 هزار تن آن در استان گیلان تولید می‌شود و در شرایطی که دولت به این بخش یارانه‌های سنگین پرداخت می‌کند بازهم به دلیل سوءمدیریت ما در این بخش با مشکل مواجه هستیم.

وی افزود: در حال حاضر در بخش چای هم کشاورز یارانه دریافت می‌کند، هم کارخانه‌دار و هم مصرف‌کننده چای که وقتی با وجود چنین یارانه سنگینی باز هم مشکل داریم، نابسامانی مدیریتی بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: متولی امور چای در کشور چندین بار تغییر کرده است، مدتی شهرداری و پس از آن سازمان چای اما هنوز اجماع درستی برای ساماندهی مشکلات مربوط به این بخش حاصل نشده است.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در انتقاد از برنامه پنجم توسعه گفت: به اعتقاد من این برنامه بیشتر به کلیات پرداخته است، در صورتی که کلیات مورد نظر از طرف مقام معظم رهبری بیان شده و نیازی به تکرار آن دربرنامه نیست بلکه باید در برنامه به طور مشخص تکلیف شود که قرار است از کجا شروع کرده و به کجا برسیم.

کوچکی‌نژاد ادامه داد: یکی از ایراداتی که به برنامه پنجم توسعه وارد است، فاقد جداول و اعداد و ارقام بودن این برنامه است.

نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درخصوص بررسی برنامه پنجم توسعه در مجلس اظهار داشت: کلیات برنامه توسعه پنجم در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و در 6 جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: برنامه چهارم توسعه برنامه‌ای بود با احکامی که اجرای آنها نیم‌بند بود و که آنطور که باید اجرایی نشد. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این قضیه در مورد برنامه پنجم توسعه اتفاق نیفتد و برنامه‌های آن برای دستگاه‌ها الزام‌آور باشد.

جبار کوچکی‌نژاد درخصوص مواردی که انحراف از بودجه اتفاق افتاده است نیز گفت: برنامه توسعه و بودجه دو امر وابسته به هم هستند و اگر برنامه‌ها از ضمانت اجرایی کافی برخوردار باشند، انحراف از بودجه هم اتفاق نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: البته کمیسیون وارد جزئیات برنامه نشد و بیشتر از مسئولان تنظیم برنامه سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی و بخش‌های دیگر دولت دعوت به عمل آمد تا با حضور در این کمیسیون ابعاد برنامه نوشته شده را توضیح دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بیان داشت: نکات مهمی از قبیل بخش آموزش عالی و آموزش و پرورش و بخش نفت و مقدار درآمدهای دولت در طول برنامه، نسبت به برنامه چهارم که در این موارد دارای جداولی بود، تغییر کرده و هیچ‌گونه عدد و رقمی در این برنامه درج نشده است که باعث ایجاد ابهاماتی در این برنامه شده است.

  • کد خبر : 20471
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار