خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/16 - 12:30
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
محمدرضا حسین‌نژاد:

روح تازه‌ای باید به صنعت شیروان دمیده شود

**قطب صنعتی بودن شیروان روبه فراموشی است و کارخانه قند این شهرنیزبه سرنوشت کارخانه الیاف نزدیک می‌شود. این تنها سخنان "محمدرضا حسین‌نژاد دوین" نماینده مردم شیروان نیست بلکه دورنمایی است از وضعیت صنعت در این استان تازه تأسیس به ویژه پس از اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی. حسین‌نژاد اینک رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی شده است و فوق‌لیسانس عمران از دانشگاه فردوسی مشهد دارد، شهردار و فرماندار بوده و سابقه تدریس در دانشگاه را نیز دارد.

وی در گفتگو با روزنامه خراسان شمالی می‌گوید:شیروان قطب کشاورزی و دامپروری است و البته صنعت هم در شهر ما جایگاه مطلوبی داشته است. متأسفانه نکته اینجاست که زمانی باوجود فعالیت کارخانه قند شیروان این شهر در خراسان و در کشور به عنوان یک قطب تولید‌کننده شهرت داشت. علاوه بر کارخانه قند کارخانه الیاف نیز مطرح بود ولی به سبب عدم توجه و عدم اقدام برای به‌روز‌رسانی منجر به فرسودگی دستگاه‌ها و مشکلات متعدد در تولید این کارخانه‌ها شد. درحال حاضر کارخانه الیاف عملاً تعطیل و متوقف شده است.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

به نظر می‌رسد وضعیت صنعتی خراسان شمالی به ویژه حوزه انتخابیه شما با روشی که در اجرایی شدن سیاست‌های اصل 44 و واگذاری شرکت‌های دولتی انجام گرفت رو به نابسامانی گذاشته است. آیا تلاشی برای بازگرداندن وجهه صنعتی شیروان می‌خواهید انجام دهید یا اساساً بهتراست که شیروان از ‌آلودگی‌های صنعتی دور بماندومشغول کارکشاورزی باشد؟

متأسفانه باید گفت قطب صنعتی بودن شیروان رو به فراموشی است و کارخانه قند این شهر نیز به سرنوشت کارخانه الیاف نزدیک می‌شود. البته کشاورزی ساده دیگر نمی‌تواند مؤثر باشد و باید صنایع جانبی آن را حمایت و پشتیبانی کنند. اما اقدامات مؤثری در احداث شهرک صنعتی شیروان و گاز‌رسانی و آبرسانی به آن انجام گرفته است. در واقع صنایع کوچک در این مرحله مورد توجه و توسعه قرار گرفته‌اند. حال اگر مسئولان اجرایی و هیأت دولت به این موضوع عنایت کنند و کارخانه متوقف مانده الیاف از داخل شهر به شهرک صنعتی انتقال یابد، بدیهی است که شهر از برخی آلودگی‌‌ها نجات می‌یابد و فضا در اختیار فعالیت‌های فرهنگی قرار می‌گیرد. البته اگر همین صنایع کوچک رو به توسعه هم مورد توجه قرار نگیرند بدیهی است که نمی‌توان آینده روشنی برای آنها امیدوار بود.

پس دیگر شیروان از حالت صنعتی خارج شده است؟

بله، متأسفانه این بی‌توجهی سبب شده تا شهر ما از بعد صنعتی خارج شود و تنها به عنوان قطب کشاورزی و دامپروری مطرح باشد که البته کشاورزان شیروانی جزو کشاورزان نمونه کشوری هستند.

حوزه انتخابیه شما به چه فعالیتی معروف است؛ در واقع عمده فعالیت شهرستان شیروان چیست؟ دورزمانی شیروان رو به صنعتی شدن داشت اما گویا این روند عملاً متوقف شده است.

شیروان قطب کشاورزی و دامپروری است و البته صنعت هم در شهر ما جایگاه مطلوبی داشته است. متأسفانه نکته اینجاست که زمانی با وجود فعالیت کارخانه قند شیروان این شهر در خراسان و در کشور به عنوان یک قطب تولیدکننده شهرت داشت. علاوه برکارخانه قند کارخانه الیاف نیز مطرح بود ولی به سبب عدم توجه و عدم اقدام برای به‌روز‌رسانی منجر به فرسودگی دستگاه‌ها و مشکلات متعدد درتولید این کارخانه‌ها شد.

در حال حاضر کارخانه الیاف عملاً تعطیل و متوقف شده است. در واقع یک دهه است که این کارخانه متوقف مانده و فکری به حال آن نشده است. در این مدت هم پیگیری‌هایی برای راه‌اندازی مجدد آن شده ولی نتیجه‌بخش نبوده است. کارخانه قند شیروان هم که روزی قطب تولید قند کشور بود به سرنوشت کارخانه الیاف نزدیک می‌شود و تا توقف فاصله‌ای ندارد.

آیا استان شدن منطقه‌ای که شما از آن با رأی مردم انتخاب شده‌اید در بهبود شرایط تأثیری داشته است؟ به عبارت دیگر اینک تلاش شما بیشتر اثر دارد یا پیشتر؟

شکی نیست که تقسیم کار و از جز به کل رسیدن در یک استان پهناور بسیار سخت خواهد بود. در حال حاضر طبیعی است که مسئولان اجرایی نظارت بهتری بر پیشبرد اوضاع دارند. تصور کنید قبلاً یک استاندار بود و این همه شهر و نقاط دور از مرکز استان ولی اینک یک استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی و معاونان او می‌توانند به سرعت بر روند کارها سرکشی کنند. در حال حاضر استاندار کنونی خراسان شمالی توانسته است در همین مدت 30 بار از شهر و حوزه انتخابیه من، شیروان، بازدید داشته باشد. چنین واقعه‌ای در زمان خراسان بزرگ حداکثر در دوره مدیریتی یک استاندار یک ‌بار رخ می‌داد که نمی‌توان آن را مطلوب دانست.

برای کشاورزی چطور؛ چه اقدامی برای بهبود اوضاع کشاورزان صورت گرفته است؟

از یک نگاه پیگیری‌های بسیار خوبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای تقویت این عرصه انجام گرفته و قرار دادن این شهرستان به عنوان قطب گردشگری نیز به این رویه کمک کرده است.

آیا فرصت‌های شغلی و توسعه دیگری برای حوزه انتخابیه شما مطرح نیست تا سرعت قابل توجهی در بهبود اوضاع متوجه 156 هزار نفر جمعیت این خطه شود؟

فرصت‌های شغلی دیگری هم مطرح است. موضوع و سرفصل‌ گردشگری برای توسعه شهر شیروان بسیار کارکرد دارد. از همین‌رو به مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این یادآوری صورت گرفته که علاوه برآنکه شیروان در مسیر ورودی شمالی به شهر مقدس مشهد و جذب گردشگر مذهبی قرار دارد خود نیز پتانسیل‌هایی برای جذب مسافران دارد. روستاهای اطراف شیروان همگی از این منظر قابل توجه‌اند. امامزادگان متعددی هم هستند که مردم محلی به آنها بسیار توجه دارند و خود از جذابیت‌های منطقه‌ای شهر ماست. اگر جاده شیروان- اسفراین تکمیل شود نیز این موضوع جدیت بیشتری به خود خواهد گرفت و می‌توان روی توسعه حاصل از گردشگری در این محور حساب کرد.

موضوعی که با اکثر نمایندگان مردم مطرح می‌کنیم این است که با وجود افزایش بودجه بخش گردشگری، هنوز تأثیری در کشور از این بخش دیده نشده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری قابلیت‌های بسیاری دارد از جمله اینکه برخلاف سرمایه‌گذاری در بخش صنعت که یک کارخانه 4، 5 سال طول می‌کشد تا به بهره‌‌برداری برسد در گردشگری با سرمایه‌گذاری اندک و فرصت کمتر از یک‌ سال می‌توان به ایجاد اشتغال و چرخش سرمایه اندیشید. شیروان در این زمینه چگونه است؟

خب، اولویت‌بندی‌ها در شیروان و هدفگذاری‌های انجام شده با اشتغال در حوزه کشاورزی و دامپروری و مدرنیزه کردن آن است. همچنین اولویت بعدی علمی اداره کردن کشاورزی، باغات و همین‌طور دامپروری است. سپس تقویت صنایع تبدیلی کوچک و وابسته به کشاورزی مطرح است. بعد از این موارد موضوع کشاورزی مطرح است، یعنی در اولویت دوم. با این حال از آنجا که معضل و مشکلی که گریبان شیروان را گرفته، بیکاری است، هر برنامه‌ای که بتواند به شکل اصولی به تولید اشتغال بپردازد مورد توجه و تأیید ماست. بنابراین راهبرد همه این اولویت‌ها تولید اشتغال است و هرکدام سریع‌تر و مؤثرتر باشد، بنابراین بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

با این حساب حضور شما در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی چه کمکی به حل این مشکلات کرده یا می‌تواند چه نقشی در رفع آنها داشته باشد؟

ببینید، با توجه به اینکه منطقه ما نیاز قابل‌ توجهی به زیرساخت‌های اساسی همانند راه روستایی، آب روستایی، مراکز بهداشتی و نظیر آن دارد و بعد از این منطقه می‌تواند به مسئله‌ای چون گردشگری بیندیشد، این انگیزه در من ایجاد شد که با داشتن 22 سال سابقه اجرایی در مناصبی چون شهردار و فرماندار در مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو کمیسیون عمران حاضر شوم. در این موقعیت ضمن تقویت اهداف عمرانی کشور، استان و منطقه عنایتی هم در ابعاد فوق به شیروان می‌شد. بنابراین پیگیری ایجاد راه‌های روستایی، آسفالت، ایجاد پل‌های کوچک و. . . و همین‌طور تقویت مراکز درمانی و مدارس در فعالیت‌های من در کمیسیون عمران در دستور کار قرار گرفت.

نتیجه این حضور چه اتفاقی برای شیروان بوده است؟

تلاش و پیگیری برای در ردیف بودجه قرار گرفتن احداث بیمارستان 200 تختخوابی شیروان در بودجه سال 89 یکی از این نتایج است. شروع به احداث فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان و راه‌آهن مشهد - گرگان که از مصوبات سفر دوم هیأت دولت به خراسان شمالی بود نیز در ردیف‌های بودجه سال 89 آمده که از همین ‌نوع پیگیری‌ها بوده است.

اوضاع و شرایط فرهنگی منطقه و حوزه انتخابیه شما چگونه است؟

ارتقای دانشکده‌های کشاورزی به دانشگاه و تقویت بنیه علمی یکی از اقدامات خوب در منطقه ما بوده که در دستور کار مسئولان اجرایی قرار دارد. همچنین در بحث کتاب و کتاب‌‌خوانی هم‌اکنون در حال ساخت دو کتابخانه در دو نقطه شیروان هستیم. در مجموع به عنوان شاخص‌های یک شهرستان الگو، شامل امنیت، فرهنگ، شغل، معیشت و. . . لازم است. این موارد هم از سوی مجلس و نمایندگان و هم از سوی دولت در دستور کار قرار گرفته‌اند که امیدواریم زودتر نتیجه بدهد. اما مثلاً در مورد سینما، شهر شیروان یک سینمای قدیمی دارد که قبل از انقلاب فعال بوده ولی بعد از انقلاب تعطیل شده است؛ یک سینمای غیراستاندارد دیگر هم که راه‌اندازی شد عملاً به حالت نیمه‌فعال درآمده است.

در مورد جاده‌های منطقه چطور؛ این مسیر و این شهرستان در مسیر ورودی شمالی به مشهد قراردارد ولی هنوز جاده مناسبی ندارد. برای آن برنامه‌ای را پیگیری کرده‌اید؟

بله، پیگیری‌هایی صورت گرفته است. عموماً نمایندگان مجلس می‌توانند قانونی برای اجرا، تصویب و یا بر اجرای قانون نظارت کنند. در حال حاضر 85 درصد از مسیر مشهد تا بجنورد دوبانده شده است و پیمانکاران در حال انجام کار هستند. در قالب همین طرح دوبانده کردن مسیر مشهد تا آزادشهر، دوبانده شدن قوچان - فاروج - شیروان مد‌نظر بوده که این‌کار خود در حذف مصوبه کمیسیون ماده 32 و سایر تشریفات آن و احداث کمربندی لازم و همینطور کوتاه شدن زمان اجرا بسیار مؤثر بوده است.

  • کد خبر : 21357
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار