خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/24 - 16:40
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عزت‌الله یوسفیان‌ملا:

دولت به فکر اعتراض‌های برنج کاران در سال‌جاری باشد

**موضوع واردات بی‌رویه برنج، آلودگی برنج‌های وارداتی و همچنین نارضایتی برنج کاران شمال کشور از این حجم واردات که چندین برابر نیاز داخلی است، موضوع گفت‌وگوی نشریه وارش با "عزت‌الله یوسفیان‌ملا" نماینده مردم آمل است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره پرونده برنج‌های آلوده، اقدامات نمایندگان مجلس و وضعیت برنج در سال جاری سخن گفته است.

بحث برنج‌های آلوده چند وقتی است به طور جدی در مطبوعات و میان مردم جریان دارد. با این حال نمونه‌ای از این برنج‌های آلوده به راحتی در رسانه ملی کشور تبلیغ می‌شد که موجب حساسیت مردم شد.

بله؛ تبلیغات خاص یک برنج خارجی که گفته می‌شد ایرانی است و با نامی شبیه برند برنج‌های داخلی در صدا و سیما پخش می‌شد، حساسیت مردم و به ویژه برنج کاران استان‌های شمالی کشور را برانگیخت و نمایندگان سه استان شمالی کشور (گیلان ، مازندران و گلستان) در اولین گام طی نامه‌ای به آقای ضرغامی رئیس صداوسیما در شهریور ماه سال گذشته تقاضا کردند در حالی که بیش از پنج برابر نیاز داخلی برنج وارد کشور شد، تبلیغات برنج وارداتی متوقف شود که صداوسیما به این تقاضای نمایندگان پاسخ مثبت داد و این تبلیغات متوقف شد.

اما این تبلیغات بعد از وقفه‌ای کوتاه دوباره به تلویزیون راه‌ پیدا‌ کرد .

درست است، بعد از مدتی دوباره تبلیغات برنج‌های هندی در رسانه‌ها آغاز شد و نکته جالب اینکه این بار آن‌را یک برنج ایرانی معرفی‌کردند، در حالی که همه می‌دانستند که این برنج یک برنج وارداتی و خارجی است. حجم تبلیغات برنج‌های خارجی در واقع به این معنی بود که خرید در سطح میلیونی نیز از برنج‌های این کشور صورت گرفته است و سؤال اینجا بود که اگر این برنج ایرانی است از کدام کشاورز و یا از کدام بازار خریداری شده است؟

 اگر از بازار داخل خرید میلیونی شده، چرا بازار برنج داخلی هیچ تکانی نخورد؟ همان زمان نیز نمایندگان مجلس اعلام کردند که رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما باید با هوشیاری این مسئله را دنبال‌کرده و اعلام می‌کردند که این برنج‌ها ایرانی نیست اما در هر صورت این شایعه‌سازی‌ها نیز نتوانست راه به جایی ببرد.

این روزها همچنان بحث برنج‌های آلوده ادامه دارد. نمایندگان استان‌های سه‌گانه برای حمایت از برنج‌کاران داخلی و اثبات آلوده بودن برنج‌های وارداتی چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

نمایندگان سه استان شمالی کشور، جلسات مختلفی با نمایندگان وزارتخانه‌های بازرگانی و جهاد کشاورزی داشتند و در این خصوص سؤالاتی را نیز در مجلس از وزیر بازرگانی مطرح کردند و در نهایت مجلس خود وارد میدان شده و کار تحقیق و تفحص در مورد آلوده بودن برنج‌های وارداتی را انجام داد.

در این بین زمانی که مجلس در تحقیقات گسترده خود به این نتیجه رسیدکه برنج‌های وارداتی آلودگی دارد، وزارت بهداشت تحقیقات مجلس را نپذیرفت و در گزارش‌های مختلف، مجلس در حالی آلوده بودن برنج‌ها به سرب را تأیید می‌کرد که وزارت بهداشت مرتباً اعلام می‌کرد این برنج‌ها آلوده نیست.

البته نمایندگان استان‌های شمالی کشور تنها در مورد برنج‌های وارداتی آلوده به بحث با مسئولان وزارت بهداشت و وزیر بازرگانی و حتی وزیر جهاد کشاورزی نپرداختند و بحث کلی نمایندگان در ارتباط با حمایت از شالیکاران و حمایت از محصولات برنج داخلی بود اما در راستای بررسی‌های مجلس ورود برخی دستگاه‌های دولتی به ماجرای آلوده برنج‌های وارداتی قابل تأمل بود. هنوز هم مجلس به اعلام نظر نهایی خود در مورد برنج‌های وارداتی می‌پردازد و دولت همچنان معتقد است که این برنج‌ها آلوده نیست و مشخص نیست که چه الزامی وجود دارد دولت از وارداتی که توسط بخش خصوصی صورت گرفته حمایت کند.

چه تدبیری برای مشکلات برنج کاران شمال کشور اندیشیده‌اید؟ این حجم واردات برنج به شدت برنج‌کاری در مازندران را تهدید می‌کند؟

باید گفت در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، متأسفانه برنج‌کاری در کشور دیگر مقرون به صرفه نیست و باید فکری به حال شالیکاران شمالی کرد. هم‌اکنون در کشورمان به صورت سالانه حدوددو میلیون و 400 هزار تن مصرف برنج وجود دارد که از این مقدار تنها 400 هزار تن باید وارد کشور شود اما میلیون‌ها تن برنج وارد می‌کنیم که باعث می‌شود کشاورزان برنجکار نابود شوند.

400 هزار تن نیاز کشور نباید باعث شود میلیون‌ها تن برنج به صورت قانونی و غیر قانونی وارد کشور شود و دولت باید هرچه سریعتر جلوی واردات بی‌رویه برنج را بگیرد. دولت در سال گذشته به رغم نیاز حدود 400 هزار تنی برنج، بیش از 900 هزار تن برنج در زمان برداشت این محصول در شالیزار‌های کشور، برنج خارجی به کشور وارد کرد و این مسئله یکی از بزرگترین ضربه‌‌های دولت و متولیان امر در زمینه واردات برنج را به کشور وارد کرد.

با ادامه این روند قطعاً امسال هم شاهد اعتراض برنج کاران شمالی خواهیم بود؟

در سال جاری نیز تمام فکر و ذکر این روز‌های کشاورزان مازندرانی و شمال کشور دغدغه کاهش قیمت و به فروش نرفتن محصول جدید و محصول سال‌های گذشته در انبار‌ها است و انتظار می‌رود شمار قابل توجهی از شالیکاران شهرستان‌های مازندران نسبت به عدم خرید و نیز پایین بودن نرخ توافقی برنج طارم محلی اعتراضاتی داشته باشند. با این حال نمایندگان سه استان شمالی تمام تلاش خود را برای کاهش واردات برنج انجام می‌دهند تا برنج کاران داخلی بیش از این متحمل ضرر و زیان نشوند.

  • کد خبر : 22004
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار