خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/25 - 09:50
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
امیر طاهرخانی:

درصد بیکاری در استان قزوین، بیشتر از آمار اعلام شده است

**چندی پیش، آماری از بیکاری استان‌های مختلف کشور، توسط برخی از منابع خبری پخش شد که در این آمار، درصد بیکاری در استان قزوین، بین 6/9 تا 15 درصد بود. این آمار و مسائل و مشکلات مربوط به اشتغال و بیکاری را نشریه ولایت قزوین با "امیر طاهرخانی" نماینده مردم تاکستنان در مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته‌است. وی معتقد است که این آمار صحیح نیست و برخلاف برخی مسئولان که همواره خوشبین‌تر از آمارند، می‌گوید این آمار، درصد واقعی بیکاری در استان قزوین را نشان نمی‌دهد. او می‌گوید؛ درصد بیکاری در استان، بیشتر از این حرف‌ها

متن گفت و گو چنین است:

آماری منتشر شده است که نرخ بیکاری را در استان قزوین، بین 6/9 تا 15 درصد نشان می‌دهد. . . نظر شما در این خصوص چیست؟

متأسفانه ارائه آمار در کشور ما، چندان دقیق نیست، چرا که هر نهادی بر پایه بررسی‌ها و پژوهش‌های خود، آماری را ارائه می‌کند که ممکن است چندان دقیق هم نباشد. در مورد بحث بیکاری و اشتغال هم همین مشکل وجود دارد و در هر اداره و سازمانی، با تکیه بر برداشت خود، آمارهایی را در این زمینه منتشر می‌کند. متأسفانه این آمارها مبناهای درستی ندارد.

همین که در این آمار گفته شده است که درصد بیکاری در استان، بین 9 تا 15 درصد است، نشانگر این است که این آمار دقیق و درست نیست. بالاخره آمار بیکاری یا 9 درصد است یا 15 درصد. نمی‌شود که 6 درصد نوسان داشته باشیم.

برداشت شما چیست؟ شما درباره درصد بیکاران استان چه فکر می‌کنید؟

با توجه به مواجهه هر روزه ما با مردمی که از مشکل بیکاری رنج می‌برند و به ما مراجعه می‌کنند، می‌توانم بگویم که تعداد و درصد افراد بیکار، بیش از این‌هاست. واقعیت موجود و آنچه به راحتی دیدنی و ملموس است، این است که تعداد مراجعین برای بحث اشتغال بسیار بیشتر از آن چیزی است که در این آمار آمده است. برای من این مسلم است که تعداد افراد بیکار در استان قزوین، قطعاً بیشتر از درصدی است که این آمار گزارش داده است. باید در این میان به این نکته نیز توجه داشت که تعداد بسیار زیادی از افراد، کارگر فصلی هستند، یعنی در یک فصل از سال، شغل دارند، اما در سه فصل دیگر بیکارند. ما نمی‌توانیم این افراد را شاغل و کارگری فصلی را شغل به حساب بیاوریم.

اوضاع اشتغال افراد دانشگاه رفته و تحصیلکرده چطور است؟

آمار تحصیلکرده‌های بیکار هر روز بیشتر می‌شود و این افزایش بیکاری، در میان بانوان بسیار بیشتر از آقایان است. ما هر روزه تعداد بسیار زیادی مراجعه‌کننده خانم داریم که در عین حال که تحصیلکرده و دانشگاه رفته‌اند و تحصیلات عالیه دارند، متأسفانه بیکارند.

برای حل این مشکل در استان، چه کار باید کرد؟

طرح‌های اشتغال‌زایی و طرح‌هایی که برای رفع یا کاهش مشکل بیکاری مطرح شده‌اند، بی‌شمار و بسیارند، اما این طرح‌ها نیازمند اعتبارات هستند. اعتباراتی که باید از طریق بانک‌ها پرداخت شوند، اما متأسفانه بانک‌ها اعلام می‌کنند که تسهیلات لازم برای آغاز و انجام طرح‌ها وجود ندارد! به همین دلیل، متأسفانه جدیداً از طرحی در حوزه اشتغال‌زایی بهره‌برداری نشده است.

بخش خصوصی چطور؟ بخش خصوصی فعال است یا نه؟

سال‌هاست که بخش خصوصی در این زمینه فعالیت می‌کند، اما برای فعالیت بهتر و بیشتر، بخش خصوصی به حمایت بیشتر نیاز دارد. بانک‌ها باید از این بخش حمایت کنند.

بانک‌ها باید همت کنند و از بخش خصوصی حمایت کنند تا بتوانیم بر مشکلات فائق آییم.

روند اشتغال‌زایی در کشور را چگونه می‌بینید؟ برای حل مشکل بیکاری چه‌کار باید کرد؟  روند اشتغال‌زایی در کشور، روند مطلوب و مناسبی نیست و متأسفانه بسیار کند است. امروزه در کشور ما نیازمند یک اراده جمعی و ملی هستیم تا بتوانیم بر این مشکل بزرگ که دغدغه اصلی جوانان و خانواده‌هاست، فائق شویم. باید، حمایت همه‌جانبه و خوب و مؤثری از طریق بانک‌ها انجام شود تا طرح‌های بزرگ اشتغال‌زایی استارت بخورند و بتوانیم بر این مشکل پیروز شویم.

مسئله دیگری که به دغدغه جوانان کشور تبدیل شده است و مدتهاست که اخبار ضد و نقیضی درباره آن می‌شنویم، بحث کنکور و حذف آن است. نظر شما، به عنوان عضو کمیسیون آموزش مجلس، درباره این مسئله چیست؟

هر کسی که در هر ارگانی مسئولیتی می‌پذیرد، بنا به سلیقه و اعتقادات و نظرات خودش حرف‌هایی می‌زند و نظراتی مطرح می‌کند. به هر حال، طبق قانون مصوب، کنکور باید تا سال 90 حذف شود. این طرحی بود که در مجلس به تصویب رسید و به قانون تبدیل شد. اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعلام می‌کند که آمادگی حذف کنکور را تا سال 90 ندارد و دو سال مهلت خواسته است.

خب! یعنی حذف نمی‌شود؟!

اوضاع کنکور و رفتن و ماندنش، در هاله‌ای از ابهام است و متأسفانه فعلاً وضع مشخصی ندارد! حذف کنکور البته قانون است و باید قاعدتاً اجرا شود و کسی هم حق ندارد در مقابل قانون ایستادگی کند، اما متأسفانه انگار مقاومت در برابر قانون، در حال باب شدن است و هرکسی که به هر دلیلی نمی‌خواهد قانون را اجرا کند، به راحتی اعلام می‌کند که قانون را اجرا نمی‌کنم و یا قبول ندارم! امیدوارم این موضوع و این دیدگاه‌ها اصلاح شود و این‌گونه نباشد که کسی در مقابل قانون ایستادگی کند. همه باید نسبت به قوانین کشور تعهد داشته باشند.

از این حرف‌ها که بگذریم، از تاکستان چه خبر؟ چه اخبار خوشی برای مردم دارید؟

هفته گذشته در مراسمی با حضور آقای عجم، استاندار محترم، کلنگ احداث کمپینگ گردشگری تاکستان را به زمین زدیم و مقرر شد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تا پایان مهرماه، این پروژه را که اعتباری در حدود 3 میلیارد ریال دارد، تحویل دهد.

از راه‌ها و جاده‌ها چه خبر؟

چند پروژه هم در حوزه راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی استان و منطقه داشتیم، که از آن جمله، می‌توان به پروژه دو بانده کردن محور شامی شاپ تاکستان به سمت ابهر و شامی شاپ به سمت اسفرورین اشاره کرد، که کلنگ بهسازی این دو محور، در هفته گذشته با حضور استاندار و مقامات استانی، به زمین زده شد. محور شامی شاپ به اسفرورین، از راه‌های پرتردد استان و حتی کشور است. اعتبار این پروژه، چیزی حدود 5/2 میلیارد تومان است و امیدواریم با همت مسئولان و متخصصین، هرچه سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری برسد.

از پروژه‌های دیگر چه خبر؟  

در هفته‌های گذشته، کلنگ طرح لوله کشی گاز و گاز‌رسانی به نیکویه و روستاهای تابعه آن نیز به زمین زده شد و امیدواریم که به زودی این طرح نیز به بهره‌داری برسد.

در همین منطقه، طرح سالن ورزشی نیکویه را نیز، افتتاح کردیم و امیدواریم که جوانان این منطقه، بتوانند به خوبی از این امکان جدید که به تازگی برای آنان فراهم شده است، بهره‌مند شوند.

به عنوان پرسش آخر، به زودی نطق، تذکر، سؤال یا. . . در مجلس نخواهید داشت؟

در جلسه علنی مجلس، درباره جایگاه مجلس، اهمیت مجلس در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران و مسائلی از این دست، نطق پیش از دستوری خواهم داشت.

  • کد خبر : 22013
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار