خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/03/30 - 14:13
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
روح‌الله جانی‌عباسپور:

در مناطق کوهستانی، مشکل کم‌آبی داریم

** عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه در مناطق کوهستانی حوزه بوئین زهرا، مشکل کم آبی داریم، که برای حل این مشکل، قرار است 4 مجتمع آب‌رسانی در بخش خرقان به بهره برداری برسند.

"روح‌الله جانی‌عباسپور" نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس، در گفتگو با نشریه ولایت قزوین ادامه داد: تاکنون مقدمات ساخت این مجتمع‌های آب‌رسانی انجام شده، اما هنوز مشکلات مالی و اعتباری آن حل نشده است و این 4 مجتمع مشکل اعتباری دارند که پیگیر حل مسئله اعتبار این مجتمع‌ها هستیم تا مشکل کم آبی مردم این منطقه در فصل گرما، حل شود. 

وی در ادامه اظهار داشت: در شهر و منطقه بوئین زهرا، یکی از مشکلات اصلی، مشکل کم آبی است. کشور ما کلاً کشور کم آبی است و در سال‌های اخیر، به دلیل خشکسالی و کمبود نزولات جوی، مشکل کم آبی دوچندان شده است. خوشبختانه امسال در فصل بهار شاهد بارش‌های خوبی بودیم، این بارش‌ها نوید سال خوبی را به کشاورزان و باغداران داد، اما از سوی دیگر، در زمستان گذشته که باید شاهد بارش برف می‌بودیم و این برف می‌توانست به عنوان ذخیره آبی مد نظر قرار گیرد، متأسفانه شاهد کمبود نزولات جوی بودیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در ادامه درباره مشکل بیمه، وام و استمهال کشاورزان و باغداران برای بازپرداخت تسهیلات گفت: هنگامی که دکتر خلیلیان وزیر محترم جهاد کشاورزی، در سفر هیأت دولت به منطقه بوئین زهرا آمدند و باغ‌ها و مزارع منطقه بوئین زهرا از جمله منطقه شال را دیدند و از خساراتی که به کشاورزان باغداران وارد شده بود (از جمله آسیب شدیدی که به سردرختی‌ها خورده بود) مطلع شدند، دستور دادند که کشاورزان و باغداران و زمین هایشان در اسرع وقت بیمه شوند، که خوشبختانه این کار به خوبی انجام شد. از سوی دیگر بحث استمهال به کشاورزان برای پرداخت وام‌های گرفته شده و پرداخت وام‌های جدید نیز مطرح بود که بانک‌های کشاورزی فعال شدند و کشاورزان و باغداران سراغ وام‌ها رفتند و وام‌های درخواستی پرداخت شد، هرچند که در این میان، بعضی از شعب بانکی کم لطفی کردند.

جانی عباسپور، گریزی نیز به درگیری کشاورزان و دامداران منطقه با سازمان منابع طبیعی زد و این درگیری و شکایت‌های سازمان منابع طبیعی را یکی از مشکلات مردم بوئین زهرا دانست و گفت: یکی از مشکلات مهم مردم منطقه، مشکل منابع طبیعی است. متأسفانه همواره کشاورزان و دامداران با سازمان منابع طبیعی درگیرند. اقتصاد منطقه بوئین زهرا، اقتصاد کشاورزی است و سیاست کلان دولت محترم نیز، این است که بستر را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کند. کشاورزان و دامداران روستایی که محروم‌ترین قشر جامعه هستند نیز، خود بخشی از بخش خصوصی محسوب می‌شوند. حال، بهترین گزینه پیش روی ما این است که منابع طبیعی مناطق را به کشاورزان و دامداران واگذار کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه سازمان منابع طبیعی، هنگامی که دامداران دام خود را، یا کشاورزان، تراکتور خود را وارد این مناطق می‌کنند، از این اقشار محروم شکایت می‌کند. از سوی دیگر، همواره دادگاه به نفع سازمان منابع طبیعی رأی می‌دهد! ما این موضوع را در هیأت دولت مطرح کرده‌ایم و دستور حل این مشکل صادر شده است. خوشبختانه تاکنون 6000 هکتار از زمین‌های منطقه آزاد شده است.

این نماینده مجلس درباره مشکلات راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی منطقه بوئین زهرا و تذکرش به وزیر راه و ترابری نیز گفت: اخیراً چند تذکر به آقای بهبهانی، وزیر راه و امور ترابری، دادم. یکی از این تذکرات، در باره جاده بوئین زهرا به دانسفهان و سه راهی رحیم آباد بود که متأسفانه این جاده از حادثه خیز‌ترین جاده‌های کشور است که تا نوروز گذشته، هر کیلومتر آن، یک قربانی داده بود. به وزیر راه و امور ترابری درباره این جاده پر حادثه تذکر دادیم تا به وضع آن رسیدگی کنند.

وی افزود: البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که ما در بدو ورود به مجلس شورای اسلامی، جلسه‌ای با وزیر راه و ترابری داشتیم و درباره تمامی راه‌های اصلی منطقه با ایشان بحث و گفت و گو کردیم. خوشبختانه تمامی راه‌های اصلی این منطقه، مثل جاده بوئین‌زهرا به ساوه و بوئین زهرا به رحیم آباد و. . . از ماده 43 بهره‌مند شدند و به زودی 4خطه می‌شوند، همه راه‌های اصلی منطقه، از اعتبار اولیه برخوردارند. 

جانی عباسپور خاطرنشان کرد: عملیات 4خطه شدن جاده بوئین زهرا به ساوه در حال اجرایی شدن است و جاده بوئین زهرا به دانسفهان نیز در دو فاز 15 کیلومتری با دو پیمانکار قرارداد بسته شده است و تا پایان امسال اجرایی می‌شود. عملیات جاده دانسفهان به شامی شاپ نیز به انجام رسید.

  • کد خبر : 19684
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار