خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/30 - 18:50
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سعدالله نصیری‌قیداری:

دانشجویان فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی مشکلی نخواهند داشت

**نصیری گفت: تشکیل سازمان ملی مهارت براساس قانون مدیریت خدمات کشوری، که اجازه افزایش حجم دولت و تشکیل هر نوع دستگاه جدید و همچنین افزایش تصدی‌گری را نمی‌دهد، قانونی نیست.

"سعدالله نصیری قیداری" در گفت و گوبا روزنامه مردم نو زنجان به مسائل مهمی در حوزه مشکلات استان و نیز مصوبات مجلس اشاره کرد. نماینده مردم زنجان و طارم معتقد است تشکیل سازمان ملی مهارت خلاف قانون است و باید این مشکل به زودی حل شود. از آنجایی که مجلس هم موافق این مطلب است که آموزش عالی از آموزش و پرورش جدا شود، اما با جدا شدن آن به صورت یک‌باره و آنی مخالف است و نظر مجلس آن است که این اتفاق باید به صورت تدریجی صورت گیرد و دانشجویان علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای اگر قانون به درستی اجرا شود مشکلی نخواهند داشت.

همچنین وی به مشکلات بهداشتی طارم می‌پردازد و می‌گوید باید به بهداشت مناطق محروم بیشتر توجه کرد. هم‌اکنون در طارم به دلیل عدم وجود راه ارتباطی مناسب و گاز، تمایل متخصصان، پزشکان و پرستاران به حضور در این منطقه نسبت به مناطق دیگر کمتر است.  

شورای عالی اداری تشکیل سازمان ملی مهارت را تصویب کرده است. آیا با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری، که اجازه افزایش حجم دولت و تشکیل هر نوع دستگاه جدید و همچنین افزایش تصدی‌گری را نمی‌دهد، این مصوبه قانونی است؟

معتقدم تشکیل سازمان ملی مهارت براساس قانون مدیریت خدمات کشوری، که اجازه افزایش حجم دولت و تشکیل هر نوع دستگاه جدید و همچنین افزایش تصدی‌گری را نمی‌دهد، قانونی نیست. همانطور که استحضار دارید مجلس اخیراً قانونی را تصویب کرد که در آن بر جدا شدن آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش بر اساس یک کار کارشناسی و در طول 5 سال تأکید شده است.  مجلس هم موافق این مطلب است که آموزش عالی از آموزش و پرورش جدا شود، اما با جدا شدن آن به صورت یک‌باره و آنی مخالف است و نظر مجلس آن است که این اتفاق باید به صورت تدریجی صورت گیرد. همچنین نظر مجلس این است که آموزش و پرورش امسال با همان سبک و سیاق سال گذشته و از طریق کنکور و با همان ظرفیت، دانشجو بپذیرد و بدین منظور طرح دوفوریتی نیز ارائه کرد تا از متفرق شدن در این زمینه جلوگیری شود.  در یک نگاه کلی معتقدم باید متولی آموزش عالی، وزارت علوم و تحقیقات و همچنین وزارت بهداشت باشد و با این مطلب که آموزش عالی تکه‌تکه شود و به دستگاه‌های دیگری محول شود، مخالفم. لذا جدا شدن دانشگاه علمی- کاربردی را از وزارت علوم به صلاح نمی‌دانم.

بنابر این جدا شدن دانشگاه علمی- کاربردی از وزارت علوم و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از آموزش و پرورش و ادغام آنها با سازمان فنی حرفه‌ای و تشکیل سازمان ملی مهارت مطابق با قانون مجلس نیست؟

دقیقاً. اگر قوانین مصوب مجلس توسط دولت به درستی و به صورت کامل اجرا شود، که البته باید این امر صورت گیرد، هیچ نوع نگرانی خاصی برای دانشجویان فنی و حرفه‌ای و علمی- کاربردی وجود نخواهد داشت، چراکه قانون مصوب مجلس بر روال سال گذشته تأکید دارد.

اما اگر قانون مصوب مجلس کنار گذاشته شود و بخشنامه جدید اجرایی شود، چه مشکلاتی رخ می‌دهد؟

 دو مشکل و موضوع مهم، قابل بررسی و توجه خواهد بود. اولاً از دولت این انتظار می‌رود که قانونی حرکت کرده و قانون مصوب مجلس را اجرا کند و از سوی دیگر دولت باید ذهن جوانان را نسبت به تصمیم اخیری که گرفته، روشن و شفاف کند که البته این امر تاکنون صورت نگرفته است.  در این زمینه کمیسیون آموزش و تحقیقات نامه‌ای به رئیس مجلس نوشته و در این نامه خواستار اجرای قوانین مصوب مجلس، توسط دولت شده است.

آیا برای رفع مشکل ثبت‌نام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای نشست‌های کاری میان دولت و مجلس هم برگزار شده است؟

به دنبال بروز مشکل در ثبت‌نام و برگزاری آزمون فنی و حرفه‌ای، مجلس تصمیم داشت جلسه مشترکی را با وزرای آموزش و پرورش و علوم داشته باشد، اما به دلایل گوناگونی مقدور نشد. این وزرا در کمیسیون حضور یافته و پاسخگوی سؤالات اعضا درباره توقف ثبت نام آزمون سال 1389 آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای خواهند بود. به نظرم اگر این موضوع در مسیر معمولی و متعارف خود دنبال می‌شد شاید قضیه به اینجا کشیده نمی‌شد، متأسفانه فراگیر شدن دیدگاه خاص وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه آموزش و پرورش متولی آموزش عالی نیست و دیدگاه دولت مبنی بر اینکه مجموعه آموزش‌های مهارتی باید در یک جا متمرکز شود، موجب بروز وقفه‌ای فراروی آموزشکده‌های فنی‌ و حرفه‌ای شد که متعاقب آن مجلس ورود پیدا کرد و با در نظر گرفتن دیدگاه وزیر آموزش و پرورش و دولت اعلام کرد به خاطر اینکه شرایط کنونی موجب نگرانی آموزشکده‌ها و دانشگاه‌های علمی- کاربردی نشود شرایط موجود برای سال جاری ادامه پیدا کند تا دولت در یک فرصت 6 ماهه طرح خود را ارائه کند. 

مصوبه مجلس در این باره یک حرکت منطقی است چون در مصوبه مربوط به آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای ما اصلاً راه را نبسته و فقط اعلام کردیم فضای کنونی کشور برهم نخورد، چراکه نمی‌توان ابتدا به ساکن وضع کشور را در حوزه آموزش‌های مهارتی به‌هم ریخت، ما خواستیم دولت وضع کنونی را ادامه دهد و ظرف 6 ماه طرحی برای اصلاح این وضعیت ارائه کند.

نگاه استانی

همواره شما بر مشکلات سلامت شهروندان در شهرستان طارم تأکید داشته‌اید. عمده این مشکلات کدامند و برای حل آن چه باید کرد؟

 تاکنون در تمامی سفرهایی که نمایندگان زنجان به شهرستان طارم داشته‌اند، مردم این منطقه، اعضای شورای شهر، معتمدان، امام جمعه و فرماندار طارم از عملکرد مدیریت اداره بهداشت طارم گله‌مند بوده‌اند.  مشکلات بخش سلامت شهرستان طارم شامل دو بخش است، بخش اول شامل کم و کاستی‌هایی است که کم و بیش در مناطق دیگر کشور نیز وجود دارد و کمبود منابع مالی در این زمینه مؤثر است و با وجود تلاشی که مجلس و دولت در این بخش انجام داده‌اند، اما هنوز روستاها و مناطق محروم کشور در این زمینه وضعیت مناسبی ندارند. مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، در دیگر مناطق محروم نیز مشاهده می‌شود. 

به دلیل همین مشکلات مختلف در مناطق محروم است که اغلب پزشکان و متخصصان رغبتی برای حضور در مناطق محروم و با امکانات اندک را ندارند. هم‌اکنون در طارم نیز به دلیل عدم وجود راه ارتباطی مناسب و گاز، تمایل متخصصان، پزشکان و پرستاران به حضور در این منطقه نسبت به مناطق دیگر کمتر است. البته این بخش با ارتقای وضعیت راه‌ها و گازرسانی به منطقه تا اندازه‌ای برطرف خواهد شد.  بخش دیگر مشکلات بهداشتی طارم، مشکلات مدیریتی است، البته چه بسا این مشکلات برمی‌گردد به این‌که مدیران خوب به سختی قبول می‌کنند که به طارم بروند. اما این امر قابل قبول نیست که فردی مدیریت بهداشت طارم را برعهده داشته باشد که مسئولان منطقه همواره از عملکرد وی گله‌مند باشند.  امام جمعه، فرماندار و بسیاری از مردم منطقه از مدیریت وی و نوع برخورد این مدیر رضایت ندارند و بارها این موضوع را به گوش مسئولان امر رسانده‌اند. مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نیز عنوان می‌کنند که بهتر از این فرد، کسی حاضر نمی‌شود که به منطقه برود. حال باید اذعان کرد، مردمی که محرومیت گاز و راه را تحمل می‌کنند، نباید مدیریت نامناسب را نیز تحمل کنند.

بنابراین به نظر شما باید مدیریت بهداشت شهرستان تغییر کند؟

باید مدیری را که راضی به خدمت در مناطق محروم است، به طارم فرستاد. باید مدیران را تشویق کرد که به طارم بروند تا بیماری که درد بسیاری دارد، با مدیری برخورد کند که از نظر اخلاق و رفتار، آرامش‌بخش باشد.

یکی از مباحثی که همواره در توسعه استانها مطرح می‌شود توسعه شهرکهای صنعتی است. این موضوع در استان شما به چه صورت است؟

در حال حاضر مساحت کل شهرک‌های صنعتی موجود در استان به 1000 هکتار هم نمی‌رسد و این ظرفیت بسیار ناچیزی برای توسعه صنعتی استان است زیرا همانطور که اشاره کردید با داشتن شهرک صنعتی بزرگ و پرحجم می‌توانیم زمینه توسعه اقتصادی و صنعتی بزرگی در اختیار استان قرار دهیم. آنطور که خبر دارم کاری که اکنون در دست پیگیری است، ایجاد یک یا چند شهرک صنعتی با مساحت حداقل چند هزار هکتار است تا ظرفیت بالایی برای توسعه صنعتی استان ایجاد کنیم و بعد از این کار امکان بالقوه فراهم می‌شود که فراخوان داده و از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های پیش‌بینی شده دعوت شود.

با تلاش‌هایی که در دوره مدیریت استاندار فعلی به عمل آمده فضای بسیار مناسبی برای استقبال از سرمایه‌گذاران در استان زنجان به وجود آمده و برای اولین بار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در استان توسط یک سرمایه‌گذار ترکیه‌ای در حال انجام است. این سرمایه‌گذاری تجربه بسیار موفق و خوبی برای استان بوده که برای اولین بار بدون هیچ‌گونه حمایتی از نظر تسهیلاتی صورت گرفته و 100درصد منابع سرمایه‌گذاری توسط خود سرمایه‌گذار صورت گرفته است.

با توجه به پتانسیلهایی که استان دارد شما سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را بهتر می‌دانید یا کشاورزی؟

از نظر مدیریتی، تأکید استان بر توزیع عادلانه و مناسب سرمایه‌گذاری به ویژه در زمینه صنعتی است، چراکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در سطح استان پراکنده است اما سرمایه‌گذاری صنعتی به صورت انتخابی انجام می‌گیرد. همچنین باید به سرمایه‌گذاری صنعتی در مناطق محروم اهمیت داد و در این راستا شهرک صنعتی پتروشیمی و شهرک 1000هکتاری صنایع پتروشیمی، طرح سیمان خمسه و اخیراً اقدامات اجرای طرح فولاد در شهرستان ایجرود انجام شده است، همچنین جابجایی شرکت سرب و روی به بزرگراه زنجان - تبریز و شهرستان ماهنشان، نزدیکی معدن انگوران می‌تواند زمینه توسعه این شهرستان‌ها را فراهم کند.

در شهرستان خدابنده نیز طرح تولید پروپیلن از متانول پیگیری می‌شود. البته در بخش کشاورزی هم با تشکیل خوشه‌های تولیدی در زمینه محصولات مختلف کشاورزی و تشکیل تعاونی‌هایی متشکل از کشاورزان و روستاییان، حرکت خوبی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به تشکیل تعاونی‌های تولیدی در منطقه طارم برای توسعه باغات زیتون در اراضی شیب‌دار منطقه یا توسعه باغات در منطقه ماهنشان و همین‌طور در سایر نقاط استان اشاره کرد.

  • کد خبر : 22860
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار