خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/30 - 19:13
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سیدفاضل موسوی تأکید کرد:

خدابنده در 5 مورد مزیت دارد

**7 ماه از سال هدررفت آب در شهرستان خدابنده وجود دارد که باید جلوی آن گرفته شود.

"سیدفاضل موسوی" نماینده مردم خدابنده با بیان این مطلب به روزنامه مردم نو زنجان گفت: برای جلوگیری از اتلاف این منابع غنی، ساخت چندین سد شروع شده که بین استان های کردستان، همدان و زنجان مشترک است اما به لحاظ ساختار بیشترین موقعیت را استان ما دارد و23 هزار هکتار از زمین ها را پوشش می‌دهد.

وی افزود: از سال گذشته کانال‌کشی آن شروع شده و با صحبتهایی که با وزارت نیرو شده است، تحت آبیاری فشار قرار می‌گیرد که این یک تحول بزرگ است.

این نماینده مجلس تصریح: همچنین کار مطالعاتی ساخت سدهای نورآباد، سهرورد و شورچای آغاز شده است که کوچک تر هستند و عملیات اجرایی زیرساخت‌های سه ناحیه گرماب، بزینه‌رود و ده‌تپه، هم شروع شده است تا تقریباً از هدررفت آبهای شهرستان جلوگیری کنیم.

موسوی با بیان اینکه دامداری هم از دیگر مشاغل اصلی مردم شهرستان خدابنده است که در این منطقه به صورت سنتی رواج داشته، افزود: تقریباً در تمام روستاهای این منطقه افرادی به این حرفه اشتغال دارند.

نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود کشاورزی و دامداری متأسفانه چون کارهای کشاورزی با ماشین انجام می‌شود، بخش زیادی از نیروی کار بیکار هستند.

وی افزود: برای کاهش بیکاری و استفاده از مواد خام کشاورزی باید صنایع تبدیلی را در خدابنده ایجاد کنیم که امیدوارم با صحبتهایی که با مسئولان انجام شده است در این زمینه کمک شود زیرا در بخش صنایع تبدیلی یک بستر بسیار مناسبی فراهم است که ما از حضور سرمایه‌گذاران چه در داخل استان و چه خارج از آن استقبال می‌کنیم.

این نماینده مجلس مزیت‌های این شهرستان را در 5 چیز دانست و گفت: اول اینکه در کشاورزی قطب بسیار خوبی در کشور است و زمین و آب و هوای مناسبی دارد و مجمع نمایندگان علاقه‌مند هستند کشاورزی در استان سازماندهی شود. زیرا شرایط آب و هوایی و اقلیم مناسب در استان زنجان این امکان را می‌دهد که پایلوت کشاورزی مدرن قرار داد.

موسوی گفت: دوم اینکه استان ما قطب دانشگاهی است. زنجان نسبت به جمعیت، رتبه‌های دانشگاهی قابل قبولی دارد و برنامه‌ریزی شده تا مسائل دانشگاهی هم بیشتر توسعه یابد.

وی سومین مورد را در بخش صنعت و معدن دانست و گفت: به لحاظ جغرافیایی ما یک موفقیتهای نسبی در این بخش داریم و زمینه فراهم است تا جهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم. مثلاً ما در بخش معادن سرب، روی، مس و مصالح ساختمانی مزیت خوبی داریم.

نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون در بخش صنایع حدود 500 تا 600 نفر مشغول به کار هستند ادامه داد: در صنایع تولیدی هم طرحهای بزرگی داریم که در فاز اول یک طرح 600 نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند و به زودی کار آن آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید استان زنجان در خط ترانزیتی واقع شده است و از نظر مکانی این استان میان استانهای متعددی قرار گرفته است که تنها راه ترانزیت و عبور بین شرق و قاره اروپا به شمار می‌آید و ابتدای ترانزیت شمال غرب است که موقعیت نسبتاً استراتژیکی را ازاین لحاظ دارد و راه ارتباطی پایتخت، جنوب، شمال، غرب و اروپا می‌تواند باشد و در واقع جزو استانهای شریانی است و نمایندگان پیگیر هستند که خط آهن استان 2بانده شود تا مشکلات این بخش هم حل شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: مزیت آخر هم گردشگری و وجود آثار میراث فرهنگی است که 3500 سال قدمت دارند و به اوایل دوران اسلام می‌رسد. وی ادامه داد: با ایجاد خطوط حمل و نقل مناسب حتی می‌توان معادن را هم در همین‌جا فرآوری کرد و نیاز به حمل‌ونقل و انتقال آن به خارج از استان نیست.

وی معتقد است که مهمترین ضعف صنعت در استان کمبود نقدینگی، توجیه نبودن و فرسودگی بخش‌هایی از آن است.

موسوی درباره راه حل این مشکل پیشنهاد داد: باید یک برنامه‌ریزی ثابت، درازمدت و کارشناسی شده داشته باشیم تا بتوانیم به درستی در این بخش پیشرفت کنیم که متأسفانه صنعت فعلی ما فاقد یک چنین چیزی است و لذا ما در بسیاری از بخش های صنعتی دچار مشکل هستیم. برای همین امکان رقابت و صادرات با کشورهای دنیا را نداریم.

  • کد خبر : 22870
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار