خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/23 - 15:54
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
مهرداد بائوج لاهوتی:

خانه‌های سازمانی دولت واگذار می‌شوند

**لاهوتی گفت: در بازدیدی که از مناطق روستایی و مزارع داشتم، شاهد مشکل بی‌آبی زمین‌های کشاورزی و نگرانی کشاورزان جهت از دست رفتن محصولاتشان بودم.

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در گفتگو با روزنامه گلچین امروز گیلان از تصویب طرح واگذاری خانه‌های دولتی در کمیسیون عمران خبر داد و گفت: این بند در طرح ساماندهی مسکن در قانون برنامه چهارم نیز آمده بود و برروی آن تأکید شده بود اما دولت استدلال کرده بود که در این خانه‌ها معمولاً اقشار ضعیف و کم درآمد مردم ساکن هستند و نمی‌توان آنها را به مزایده گذاشت.

 

در کمیسیون عمران به تازگی طرحی تصویب شده است، جزئیات این طرح چیست؟

این طرح مجدداً در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار گرفت تا پیرو آن خانه‌هایی که قابل به مزایده گذاشتن هستند، به مزایده گذاشته شده و در جاهایی که امکان به مزایده گذاشتن نیست، با قیمت کارشناسی روز در اختیار ساکنین آن قرار داده شود. واگذاری این خانه‌ها به صلاح دولت است چون هزینه‌های استهلاکی که دولت به خاطر این خانه‌ها می‌پردازد بالاست و در قانون برنامه چهارم نیز به همین دلیل بر روی این بند تأکید شده بود.

 

برنجکاران با بحران آب روبه‌رو هستند، شما چه خبری از آخرین وضعیت دارید؟

اگر تا ده روز دیگر به مشکل کشاورزان رسیدگی نشود، زحمات یک‌ساله کشاورزان هدررفته و محصولاتشان از دست می‌رود. در بازدیدی که از مناطق روستایی و مزارع نیز داشتم، شاهد مشکل بی‌آبی زمین‌های کشاورزی و نگرانی کشاورزان جهت از دست رفتن محصولاتشان بودم. در رابطه با مشکلات کشاورزان این منطقه، وزیر نیرو قرار بود طرح چهار سد لاستیکی را به اجرا درآورد که این سد‌ها به جای سد‌های پل رود و شفارود که ساختن آنها 30 و 34 سال است که شروع شده اما به اتمام نرسیده است، ساخته شود تا مشکل آب کشاورزی مردم تا حدود زیادی رفع شود، هیچ‌کدام اجرایی نشده است و در استانی که در سال نزدیک 20000 میلیمتر بارندگی داریم، به دلیل نداشتن سد همه این آبها هدر می‌رود و در فصل برنجکاری با خشکسالی روبه‌رو هستیم.

 

شما یکی از طراحان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هستید، دلایلتان برای این امر چیست؟

18 نماینده نامه درخواست استیضاح وزیر را امضا کرده‌اند. دلیل آنها هم این است که از طرفی نیاز ما در کشور به برنج حداقل 500 هزار تن و واردات بیشتر از آن خیانت به مردم و کشاورزان است، بعد از ورود این میزان باید اعلام خودکفایی شده واز واردات بیشتر جلوگیری شود اما وزارت جهاد کشاورزی نسبت به این موضوع بی‌تفاوتی نشان می‌دهد.

افت تولید پیله ابریشم نیز یکی دیگر از دلایل تقاضای استیضاح است. تولید پیله ابریشم که جزوی از چرخه تولید فرش ابریشم است و محصول مهمی به شمار می‌رود، در حال‌حاضر از 7000 تن به زیر 500 تن رسیده و بسیاری از باغات مربوط به خوراک توت از بین رفته است. در مورد بیشتر باغات توت در گیلان با تغییر کاربری مواجه هستیم. در مورد واردات برنج آلوده نیز علی رغم اینکه کمیسیون بهداشت اعلام کرده بود باید جلوی تبلیغ برنج‌های خارجی در صدا و سیما گرفته شود و توزیع آن در بازار نیز متوقف شود اما این اتفاق نیفتاد و این مورد نیز از بندهای مورد نظر من برای استیضاح وزیر است. یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی که وجود دارد، در حال ‌حاضر واردات بی‌رویه چای به شکل قاچاق است. 75هزار تن چای در داخل تولید و 300هزار تن در سال به شکل قاچاق وارد می‌شود که این موضوع جدا از آسیبی که به کشاورزان و تولید داخلی وارد می‌کند از آنجایی که واردات به شکل قاچاق و غیرقابل نظارت است، از لحاظ بهداشتی سلامت مردم را تهدید می‌کند و از وزیر بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم درخواست کرده‌ایم که به این موضوع واکنش نشان دهد. واردات محصولات کشاورزی و عدم تلاش و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه را که موجب می‌شود این محصولات بعضاً به صورت قاچاق وارد کشور شود  از دلایل عمده درخواست استیضاح است و اخیراً بحث واردات ماهی مطرح شده است و متأسفانه وزارت جهادکشاورزی هم هیچ احساسی در دفاع از تولیدکنندگان ندارد.

  • کد خبر : 21939
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار