خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/28 - 12:57
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
ستار هدایت‌خواه تبیین کرد:

حجاب و عفاف؛ ضرورت‌ها، دغدغه‌ها و کارکردها

**نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی دغدغه خود را در مسئله حجاب مطرح کرد و گفت: وزیر کشور در جلسه مجلس به ارائه توضیح و گزارشی در مورد اقدامات انجام شده پیرامون طرح توسعه عفاف و حجاب پرداخت.

"ستار هدایتخواه" در گفتگو با هفته نامه امید مردم کهگیلویه تصریح کرد: حضور وزیر کشور در راستای پاسخ به سؤالات برخی از نمایندگان در مورد اقدامات انجام شده پیرامون طرح توسعه عفاف و حجاب بود.

وی گفت: مدتی پیش سؤالات در این رابطه مطرح و قرار شد وزیر کشور برای ارائه گزارش در مورد اقدامات اجرایی‌اش همراه با معاونانش در کمیسیون فرهنگی حضور یابد که در همین راستا وزیر کشور به ارائه گزارش از اقدامات این وزارتخانه به عنوان دبیر ستاد اجرای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب پرداخت و نمایندگان نیز پس از ارائه  نظراتشان سؤالاتی را از این وزیر پرسیدند.

نماینده بویراحمد و دنا به توضیح خلاصه گزارش ارائه شده وزیر کشور پرداخت و افزود: در ابتدا وزیر کشور از نمایندگان به ویژه سؤال‌کنندگان تشکر کرد و به این موضوع تأکید داشت که پیگیری و سؤال نمایندگان منجر به خیر و برکت و فعالیت افزون‌تر آنها شده است. 

وی اضافه کرد: مطابق با این گزارش، کمیسیون جلسات متعددی را با دستگاه‌های ذی‌ربط،  که موظف به اجرای منشور هستند،  برگزار کرد و اقداماتی را در سه بخش فرهنگی،  اداری و کنترل ادارات و دستگاه‌های دولتی و اقدامات انتظامی انجام داده است.

هدایتخواه در توضیح اقدامات انجام شده وزارت کشور در بخش فرهنگی گفت:  طرح شبکه تبلیغی مدارس توسط ستاد حوزه و مدرسه و با همکاری بسیج در 30 هزار مدرسه در راستای تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب،  برگزاری گفتمان‌ها و همایش‌های عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها با هماهنگی وزارتخانه‌های علوم،  ارشاد،  آموزش و پرورش و جمعی از رؤسای دانشگاه‌های دولتی و پیام نور به استثنای دانشگاه آزاد ظاهراً تا کنون هماهنگی‌های لازم در این زمینه نشده است و تأکید بر اقناع‌سازی دانشگاه‌ها از جمله این اقدامات است. 

وی هماهنگی در حوزه سینما،  صدا و سیما،  تئاتر،  بخش کتاب و رسانه‌ها،  هماهنگی برای برگزاری نمایشگاه‌ها‌ی عرضه پوشش اسلامی در 30 استان با همکاری وزارت بازرگانی برای برپایی در دو نوبت سال یکی اوایل مهر ماه برای تهیه کالاهای لازم برای مدارس و دانشگاه‌ها و یکی دیگر در ایام نزدیک به عید نوروز،  برگزاری جلسات علما و کارشناسان برای چگونگی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و برگزاری جلسه با ستاد امر به معروف و نهی از منکر و هماهنگی‌های لازم برای اجرایی شدن این فرضیه را از دیگر اقدامات وزارت کشور در بخش فرهنگی برای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب برشمرد. 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در توضیح گزارش وزیر کشور در مورد اقدامات انجام شده برای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در بخش ادارات و نظارت بر ادارات گفت:  وزیر توجیه ادارات و دستگاه‌های مربوطه با برگزاری جلسات با این دستگاه‌ها و نظارت بر رفتارهای آنها و تذکر دادن به دستگاه‌هایی که در این راستا فعالیتی کم و ناچیز داشته‌اند،  تدوین دستورالعمل و ارسال آن به دستگاه‌های دولتی و اعزام بازرسانی برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و بازرسی و نظارت از حدود 171 دستگاه دولتی را از جمله این اقدامات عنوان کرد. 

هدایتخواه برگزاری همایش مدیران کل اجتماعی استان‌ها برای توجیه آنها در زمینه توصیه فرهنگ عفاف و حجاب و تهیه گزارش برای دولت و طرح آن در جلسه هیأت دولت را از دیگر اقدامات در بخش ادارات برشمرد. 

وی در توضیح اقدامات انجام شده وزارت کشور در بخش نیروی انتظامی و اقدامات نیروی انتظامی برای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب گفت:  برگزاری جلساتی برای شناسایی مشکلات و موانع اجرای طرح توسط ناجا، ارائه دستورالعملی توسط وزیر کشور برای چگونگی اجرای طرح توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و ابلاغ آن به ناجا که بر اساس آن اقدامات اجرایی آن از 31 خرداد سال جاری شروع شده است و اعزام ارزیابانی در باره بازتاب اقدامات نیروی انتظامی نیز از جمله این اقدامات است. 

این نماینده مجلس بازدید از قرارگاه عملیاتی،  اجرای طرح توسعه عفاف و حجاب و ارزیابی از آن و ارائه رهنمودهای لازم در این زمینه را از جمله اقدامات بخش نیروی انتظامی برای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب مطرح کرد. 

هدایتخواه در ادامه اظهار کرد:  همچنین در این جلسه نمایندگان نظراتی همچون تأثیر سخنان رئیس جمهور و چگونگی اقدامات ناجا را مطرح کردند و این که آیا این سخنان مانع از اجرای این طرح نشده است و این که وزیر کشور توضیح داد که سخنان رئیس جمهور در مورد کوتاهی ناجا در انجام وظایفش نبوده است،  بلکه در رابطه با شیوه‌ها بوده است. 

وی ادامه داد: ‌البته سخنان رئیس جمهور بررسی شد تا اگر موارد و شیوه‌های غیر مؤثر تبعاتی را در جامعه به جای گذاشته است اصلاح شود. 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  در این جلسه همچنین در مورد همکاری دستگاه‌ها برای اجرای این طرح نیز سؤالاتی مطرح گردید که مقرر شد دستورالعمل‌ها و وظایف محوله بر هر یک از دستگاه‌ها به کمیسیون فرهنگی ارائه شود تا این کمیسیون بر اساس آن دستگاه‌های مربوطه را احضار کند و از آ‌نها گزارش کار بخواهد. 

وی گفت: با توجه به مجموعه گزارش ارائه شده از سوی وزیر کشور فعلاً مسئله طرح سؤال در صحن علنی مجلس متوقف شده است  اما همچنان این کمیسیون پیگیر اقدامات اجرایی دستگاه‌های مختلف در رابطه با اجرایی کردن منشور گسترش عفاف و حجاب است.

مسئولان در اجرای طرح اصلاح الگوی مصرف نقش اول را بر عهده دارند

هدایتخواه با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف از سوی رهبر معظم انقلاب،  نقش اول در اجرای این سیاستها را متوجه مسئولان کشور دانست و گفت: مسئولان به عنوان الگوی مردم باید به این نکته مهم توجه داشته باشند و همچنین مهم‌ترین اقدام در این راستا ترویج آموزه‌های دینی مانند قناعت و ساده زیستی است.

وی در پاسخ به سؤالی در باره اینکه چه اقدامات عملی باید در رابطه با سیاستهای ابلاغی اصلاح الگوی مصرف از سوی رهبر معظم انقلاب  صورت بگیرد و چه دستگاه‌هایی بهتر است متولی این امر باشند،  گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب منحصر به یک سال نیست و یک برنامه درازمدت خواهد بود که البته زیرساخت اصلی آن بسترسازی فرهنگی است.

نماینده بویراحمد و دنا متولیان اصلاح الگوی مصرف را دستگاه‌های فرهنگی مانند صدا و سیما،  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های فرهنگی خواند و افزود:  اقدامات اجرایی آن متوجه همه دستگاه‌ها می‌شود و همه دستگاه‌ها باید اصل صرفه جویی،  پرهیز از اسراف،  تبذیر و تجمل گرایی را مبنا قرار دهند.

وی ادامه داد:  قطعاً دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های اقتصادی و دارایی و مرتبط، در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند به گونه‌ای که اگر در این خصوص خلأهای قانونی وجود داشته باشد،  این خلأها باید برطرف شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین با بیان اینکه مجلس افزون بر وظیفه قانونگذاری در دو عرصه دیگر اصلاح الگوی مصرف می‌تواند حضور یابد،  تصریح کرد:  یکی از این دو عرصه به رفتارها،  برنامه‌ها و هزینه‌کردهای خود نهاد قانونگذاری باز می‌گردد به این ترتیب که مجلس می‌تواند مصداق عملی رعایت الگوی مصرف باشد و تلاش کند تا مجموعه فعالیتهایش به دور از اسراف و تجملگرایی باشد.

وی افزود:  مجلس می‌تواند با نظارت بر عملکرد دستگاه‌های متولی اصلاح الگوی مصرف بر نحوه هزینه کرد،  اعتبارات و گردش مالی آنان نظارت کند و در این راستا به هدایت آنان بپردازد.

هدایتخواه در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه موانع فرهنگی در زمینه مصرف ناشی از چه خلأهای فرهنگی است و برای برطرف شدن آن چه کارهایی باید انجام شود،  گفت:  بخشی از این موانع فرهنگی به چشم و هم چشمی‌ها بازمی گردد که متأسفانه در بین خانواده‌های ایرانی رایج است و همین مسئله به عدم رعایت الگوی مصرف دامن می‌زند.

این عضو کمیسیون فرهنگی همچنین افزود:  بخش دیگری از این موانع فرهنگی به عادتهای مصرفی مردم ما که نوعاً بر پایه اسراف و تبذیر بنیان نهاده شده، بازمی‌گردد که البته شاید بخشی از این فرهنگ از طریق صدا و سیما هم اشاعه داده شده است لذا باید به این نکته توجه داشته باشیم که سیستم‌های اقتصادی حاکم بر جامعه ما باید به گونه‌ای باشند که به این مسائل دامن نزنند.

وی خاطرنشان کرد:  سیستم‌های اقتصادی ما باید مبتنی بر تولید بیشتر نه برای مصرف بیشتر بلکه برای ثروت بیشتر باشند،  بر این اساس مهم‌ترین کار این است که آموزه‌های دینی مانند قناعت و ساده زیستی را در جامعه ترویج دهیم.

این نماینده مجلس تأکید کرد:  مسئولان ما در اصلاح الگوی مصرف نقش اول را دارند و باید به عنوان الگوی مردم به این مسئله توجه کنند،  ضمن اینکه دستگاه‌های فرهنگی هم باید در نوع فعالیتهای فرهنگی خود متوجه باشند و الگوی مصرفی جامعه را نقد کنند.

هدایتخواه همچنین خاطرنشان کرد:  اگر مردم از الگوهای غلط رها شوند در زندگی اقتصادی خود آسایش بیشتری خواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه با مروری بر آثار صدا وسیما مسئولان جای خالی فرهنگ‌سازی در باره حجاب و عفاف را احساس کرده‌اند و معتقدند که در این رابطه صدا و سیما به عنوان رسانه ملی باید پاسخگو باشد،گفت:  آنچه مسلم است نمی‌توان نقش رسانه ملی را نادیده گرفت.  صدا و سیما تاکنون نتوانسته آثار غنی و با ارزشی در این راستا ارائه دهد.  آثاری که منابع دینی و اسلامی آن هم به راحتی در دسترس است. 

نماینده بویراحمد و دنا افزود:  به نظر می‌رسد نیاز است تا فرهنگ دینی و ملی ما در رسانه‌ها نهادینه شود،  آنچه مسلم است، هنوز نتوانسته‌ایم آنطور که در شأن مردم است برایشان برنامه سازی کنیم.

وی افزود:  ارزیابی من به عنوان یکی از نمایندگان در کمیسیون فرهنگی از برنامه‌های صدا و سیما در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مثبت نیست و به زعم من آنطور که باید، در این حوزه تلاش نشده است. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد:  این رسانه در شناساندن الگوهای اسلامی که در شأن جوانان ایرانی و مسلمان است کوتاهی کرده است،  به همین دلیل است که در حال حاضر مسئله عفاف و حجاب به عنوان معضل مطرح می‌شود و در هر جلسه‌ای آن را مطرح می‌کنیم. 

هدایتخواه اظهار داشت:  همه باید بر ایجاد و افزایش روحیه مشارکت در تعمیق معرفت و شناخت به فرهنگ،  دین،  قرآن و بیداری فطری و ذکر و یاد خداوند تلاش کنیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد:  فلسفه دور سوم سفر این نبود که دستگاه‌ها به دنبال اعتبار و پول بیشتر از محل اعتبارات ملی و استانی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی باشند،  بلکه تأکید شده است که از همه ظرفیتها،  توان و امکاناتی که وجود دارد،  بیشترین بهره برداری انجام پذیرد.

وی بیان کرد:  در فعالیتهای فرهنگی باید از تداخل کار و موازی کاری و اجرای برنامه‌های روزمره جلوگیری شود.

هدایت‌خواه بیان داشت:  دولت حدود 5 درصد از اعتبارات جاری را برای فعالیتهای فرهنگی دستگاه‌ها در نظر گرفته است که می‌توان با این اعتبار برنامه‌های خوب و تأثیر‌گذاری تدوین و اجرا کرد.

وی گفت:  بسیج برای اینکه در دورترین و نزدیکترین نقاط استان و درهمه عرصه‌ها ودر تمام دستگاه های اجرایی حضور دارد و مردمی‌ترین فعالیتهای فرهنگی را انجام می‌دهد با ظرفیت و توان بالایی که دارد می‌تواند در اثر بخشی برنامه‌ها در عرصه فرهنگی به خوبی حرکت کند و باید بیش از این تقویت و حمایت شود.

نماینده بویراحمد و دنا ادامه داد:  هر چند دستگاه های اجرایی برنامه‌ها و طرح های اجرایی خود را در این خصوص به دبیرخانه کارگروه فرهنگی ارسال کرده اند،  اما نیاز به بررسی دقیق‌تر این برنامه‌ها احساس می‌شود.

وی افزود:  هدف اصلی دولت و متولیان اجرای این طرح،  اجرای اصل 44 قانون اساسی وفعال کردن بخش غیر دولتی و لایه‌های پنهان جامعه همچون تشکلهای اجتماعی و فرهنگی مردم نهاد است.

این نماینده مجلس اظهار داشت:  دولت در دور سوم سفر باهدف کلی و جامع و در قالب 9 محور اساسی به همه نیازها و خواسته‌های اصلی و مهم فرهنگی استان تأکید داشته است و تمامی ادارات و نهاد‌ها می‌توانند با ارایه برنامه‌های فرهنگی به این مهم ورود پیدا کرده و از فرصت پیش آمده نهایت بهره و استفاده بهینه را ببرند.

وی هدف و راهبرد اجرای برنامه‌های فرهنگی مصوب دور سوم سفر رئیس جمهور و هیأت دولت را بر ترویج،  تعمیق و توسعه معارف و فرهنگ دینی دانست. 

 هدایتخواه افزود:  محور و هدف این برنامه‌ها ایجاد انگیزه و تعلق بیشتر به فرهنگ اسلامی با محوریت قرآن و ائمه اطهار (ع) و در جهت رشد و تحکیم باورهای دینی و به‌کارگیری ظرفیت تشکلهای مذهبی و غیردولتی به ویژه جوانان است.

وی گفت: باید محتویات آن به گونه‌ای باشند که بیشترین خواستگاه و مخاطب آنها اقشار آسیب پذیر،  جوانان و نوجوانان جامعه باشند. 

نماینده بویراحمد و دنا اظهار داشت:  دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی باید برنامه‌های خود را در اجرا از قالب اداری بیرون آورند و آنها را به مؤسسات فرهنگی،  هیأت‌ها و تشکل‌های مردمی واگذار کنند و دستگاه‌ها باید روی بند بند موضوعات و عنوان،  اجرا و غنای برنامه‌ها که برای مخاطبان وجامعه مفید و اثر بخش است،  تمرکز کنند. 

وی اعتبار بخش فرهنگی که در قالب برنامه‌های برون سپاری دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی تعیین شده است را بیش از 120 میلیارد ریال عنوان کرد. 

هدایتخواه با اشاره به این که تمرکز فعالیت‌ها و برنامه‌ها همراه با شناخت آسیب‌ها و در جهت تحکیم و ارتقای ارزش‌های دینی، اخلاقی و آرمانی و نشاط اجتماعی باشد، تصریح کرد:  در عین حال اجرای برنامه‌ها می‌توان روی فرهنگ کار و تلاش و جلوگیری از افراط و تفریط هم تأکید داشت.

  • کد خبر : 22458
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار