خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/02 - 07:39
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
مسئولان و چند نماینده استان نظر می‌دهند

جوانان سیستان و بلوچستان استخر ندارند اما شنا می‌کنند

**در کنار هم قرار دادن کمبود آب و استخر در استان سیستان و بلوچستان کمی سخت به نظر می‌رسد اما امکانات و شرایط استخر و شنا در این استان قابل تأمل است.

روزهای سخت و طاقت فرسای امتحانات آخر سال جای خود را به روزهایی خوش و مفرح می‌دهند. روزهایی که از نوروز برایش نقشه کشیدیم تا سر برسند و آنها را با تفریح، بازی و کوچه به غروب برسانیم. اگر زمینی در نزدیکی‌ها است فوتبالی دست وپا کنیم و اگر رودخانه‌ای، حتی حوض آبی باشد چه بهتر که تن به آب بزنیم؛ اما تابستان داغ و سوزان را فقط با آب می‌شود سر کرد آن‌هم وقتی در اقلیمی زندگی می‌کنید که گرما طاقت‌تان را طاق می‌کند. با وجود آنکه چاله حوض‌های سرپوشیده که در قدیم در حمام‌ها می‌ساختند امروز جای خود را به استخرها داده‌اند، اما در سیستان و بلوچستان برای گریز از تابستان داغ و سوزان خبرهای دیگری‌است. لازم نیست که حتماً قورباغه بلد باشید یا کرال پشت و یا شنای پروانه، یا کارت استخر داشته باشید، فقط کافی‌است دل به آب بزنید. سیستان و بلوچستان که در شمار گرم‌ترین استان‌های کشور و پهناورترین آنهاست چه سهمی از استخر‌های کشور دارد؟

در کنار هم قرار دادن کمبود آب و استخر در این استان کمی سخت به نظر می‌رسد اما امکانات و شرایط استخر و شنا در سیستان و بلوچستان قابل تأمل است.

عباسعلی نورا نماینده زابل و زهک، استان سیستان و بلوچستان را از نظر داشتن استخر فقیر می‌داند و می‌گوید: به دنبال مصو بات سفر‌های استانی اقداماتی انجام شد اما متأسفانه تأثیر‌گذار نبود. نورا معتقد است برای استفاده عموم نیاز به فرهنگ‌سازی داریم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس با اشاره به شکست یک سرمایه‌‌گذار خصوصی در این زمینه تصریح می‌کند: دولت باید برای سرمایه‌گذاری در این بخش ورود پیدا کند. اینجا سرمایه‌گذارها، برای این کار نمی‌توانند ریسک کنند. به گفته این نماینده سه استخر در حوزه انتخابیه‌اش وجود دارد که تقریباً غیرفعال هستند.

نورا می‌گوید: مردم بیشتر در رودخانه‌ها و حوض‌های آب شنا می‌کنند.

 

حوضچه‌های کشاورزی به جای استخر

بچه‌های یکی از شهر‌های جنوبی این استان استخر ندارند اما در تابستان هر روز شنا می‌کنند. بمپوردر نزدیکی ایرانشهر فاقد استخر است.

رحیم صلاح‌زهی رئیس شورای این شهر به زمین‌های کشاورزی و تأمین آب از این زمین‌ها توسط چاه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: آب توسط پمپ به حوضچه‌هایی هدایت می‌شود و نوجوانان از فر صت استفاده کرده و در این حوضچه‌ها شنا می‌کنند.

صلاح‌زهی استفاده مجانی را از دلایل استقبال جوانان از حوضچه‌ها می‌داند: طول حوضچه‌ها گاهی به شش متر می‌رسد و عمق آنها حدود یک متر ونیم است. به گفته این عضو شورای شهر بچه‌ها شنا در حوضچه‌ها را در بخش‌های گرمتر از اردیبهشت آغاز می‌کنند.

صلاح‌زهی در توضیح رودخانه بمپور می‌گوید:‌ این رودخانه تا تقریباً ده سال پیش آب داشت و جوانان درآنجا شنا می‌کردند اما خشکسالی این امکان را از جوانان گرفت. عضو شورای شهر بمپور، پمپاژ آب از چاه‌ها را دارای مشکلاتی می‌داند و معتقد است ادامه این کار در طولانی‌مدت سفره‌های آب زیرزمینی را از بین خواهد برد. به نظر می‌رسد استقبال جوانان و نوجوانان در برخی مناطق از آیین ورزش تابستانی کم نیست اما در بخش‌هایی سرمایه‌گذار خصوصی بامشکل روبه‌رو است. شاید مشارکت دولت و پایین آوردن هزینه‌های این ورزش موجبات استقبال عمومی را فراهم کند.

عبدالعزیز جمشیدزهی نماینده سراوان می‌گوید: در حال حاضر در حوزه انتخابیه‌اش یک استخر با امکانات بسیار خوب وجود دارد. این استخر که از اعتبارات سفر مقام رهبری ساخته شده دو ماه پیش افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

این نماینده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان به استخری که توسط بخش خصوصی ساخته شد نیز اشاره می‌کند، جمشیدزهی هدف از ساخت این استخر را زمین‌خواری عنوان می‌کند و و می‌افزاید: سرمایه‌گذار فقط می‌خواست از تسهیلات استفاده کند، کمتر از یک سال فعالیت کرد و در حال حاضر تعطیل است. اما به نظر می‌رسد شهر زاهدان مر کز استان در شرایط بهتری قرار دارد.

ریگی‌فرد عضو شورای شهر زاهدان می‌گوید: یک استخر با امکانات بسیار خوب در مجموعه ورزشی هفده شهریور وجود دارد. این مجموعه زیرنظر سازمان تربیت‌بدنی است. به گفته این عضو شورای شهر چندین سازمان دیگر در زاهدان مجموعه ورزشی و استخر دارند.

ریگی‌فرد می‌افزاید: با توجه به اینکه سازمان‌ها یک درصد از بودجه‌شان را می‌بایست به ورزش اختصاص دهند در زاهدان چندین استخر دیگر هم داریم. بانک ملی، سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب منطقه‌ای، که این شرکت مجموعه‌ای با امکانات بسیار خوب ایجاد کرده است. استخر دانشگاه زاهدان از دیگر امکانات این شهر است که برخی سازمان‌ها در روزهای هفته آن را اجاره می‌کنند.

ریگی‌فرد می‌گوید: در این سازمان‌ها سرمایه‌گذار دولت است و می‌افزاید: این استخر‌ها روزهایی هم مخصوص بانوان است و برخلاف اینکه می‌گویند حضورشان کم است آنها استقبال می‌کنند. شرایط در شهر‌های استان متفاوت است و با وجود استقبال جوانان و شرایط اقلیمی استان، ایجاد استخرها می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذارها باشد اما به نظر می‌رسد این استان پهناور نیاز به هموار کردن شرایطی دارد که بستر برای ورود سرمایه را مهیا کند.

  • کد خبر : 19987
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار