خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/14 - 21:09
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
قنبری:

جنگل‌های استان مظلوم واقع شده‌اند

**قنبری جنگل‌های استان را سرمایه‌های ملی و بین‌نسلی می‌داند.

داریوش قنبری نماینده مردم شهرستان‌های ایلام، ایوان، شیروان چرداول، مهران و ملکشاهی در گفت‌وگو با هفته نامه طنین غرب ایلام ضمن اعلام این مطلب گفت: به رغم همه آسیب‌هایی که به جنگل‌های استان ایلام وارد شده است بازسازی و ترمیم این جنگل‌ها روند مناسبی ندارد و روز به روز منابع جنگلی استان در معرض تخریب بیشتر قرار می‌گیرند.

قنبری جنگل‌های استان را سرمایه‌های ملی و بین‌نسلی خواند و اضافه کرد علاوه بر آثار تخریبی بهره‌برداران سنتی جنگل‌ها، اجرای طرح‌های عمرانی از قبیل احداث راه‌ها، اجرای سدها و خطوط انتقال گاز، آب و سایر پروژه‌های مشابه به روند تخریب جنگل‌ها شتاب بخشیده است.

وی ضمن تأیید لزوم اجرای چنین طرح‌هایی بر توجه به حفظ جنگل‌ها به عنوان سرمایه‌های گرانبهای کشور تأکید کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پدیده ناگوار گردوغبار که عمدتاً از بیابان‌های عراق سرچشمه می‌گیرد اضافه کرد: این پدیده که خود محصول از بین رفتن پوشش گیاهی در عراق است باعث شده تهدید جدیدی منابع ارزشمند جنگلی استان را در معرض خطر قرار دهد زیرا گرد و غبار معلق در هوای استان بر روی برگ درختان نشسته و فرایند فتوسنتز را مختل می‌کند و همین مسئله باعث از بین رفتن بخشی از سرمایه‌های نباتی در جنگل‌ها و مراتع استان می‌شود.

وی دلیل تضعیف پوشش گیاهی عراق را کاهش آبهای جاری رودخانه‌های عراق به دلیل احداث سد در کشور ترکیه بر روی این رودخانه‌ها ذکر و بر ضرورت توجه به آثار زیست محیطی طرح‌های مختلف عمرانی تأکید کرد.

وی با یادآوری این نکته که این گونه مشکلات تاکنون در جلسات مختلف با مسئولان اجرایی استانی و ملی مطرح شده است اقدامات اجرایی صورت گرفته تاکنون را ناکافی ارزیابی و افزایش اعتبارات مربوط به حفاظت از جنگل‌ها و ترمیم آنها را ضروری دانست.

قنبری یکی از اقدامات ضروری برای استفاده بهینه از جنگل‌ها را آموزش بهره‌برداران دانست و نهادینه‌سازی این باور که نابودی جنگل‌ها به معنی حذف بهره‌برداران از آنها و ایجاد مشکل در معیشت آنهاست را ضروری عنوان و اضافه کرد: باید همزیستی مسالمت‌آمیز با طبیعت را با تمام وجود به بهره‌برداران از عرصه‌های طبیعی آموزش دهیم.

استاد دانشگاه الزهرا در ادامه به ساختار و تنوع ژنتیک جنگل‌های استان اشاره کرد و افزود: طبق برآورد کارشناسان، میانگین عمر درختان بلوط واقع در جنگل‌های استان بین 250 تا300 سال است و این بدان معناست که جنگل‌های استان برای ترمیم به زمان بسیار زیادی نیاز دارند و از این‌رو ضرورت دارد تا با سیاست‌هایی همچون قرق بعضی عرصه‌ها و ممنوعیت بهره‌برداری از آن به صورت متناوب و در دوره‌های چند ساله امکان ترمیم طبیعی این جنگل‌ها فراهم گردد و از سوی دیگر گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط آب و هوایی و همخوان با اکوسیستم طبیعی استان برای ترمیم سریعتر جنگل‌ها شناسایی و مورد استفاده قرار گیرند.

قنبری جنگل‌های استان ایلام را یکی از غنی‌ترین جنگل‌های کشور بعد از جنگل‌های شمال دانست و اضافه کرد: حتی اگر امکان بهره‌برداری اقتصادی از جنگل‌های استان فراهم نباشد نقش و تأثیر بسیار مهم این جنگل‌ها در سالم‌سازی هوا و تلطیف محیط زیست آنقدر ارزشمند است که دولت و مجلس می‌بایست با همکاری هم برای حفاظت و احیای آن تلاش کنند.

  • کد خبر : 21149
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار