خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/13 - 09:12
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
بزرگواری:

توسعه صادرات مانع رشد بیکاری می‌شود

**نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توسعه صادرات سبب رشد جامعه، کاهش بیکاری، افزایش رفاه اجتماعی، توسعه مهارتهای انسانی، پیشرفت تکنولوژی و ارتقای فرهنگی جامعه می‌شود.

 "سیدعلی‌محمد بزرگواری" در گفت و گو با هفته نامه امید مردم کهگیلویه در رابطه با میزان صادرات غیرنفتی استان گفت: 95 درصد از صادرات غیر نفتی مستقیم این استان در سال گذشته را بخش صنعت و معدن به خوداختصاص داد.

وی افزود: ارزش دلاری صادرات محصولات صنعتی و معدنی این استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزون بر 186 درصد رشد داشته است.

بزرگواری تصریح کرد: ارزش دلاری صادرات محصولات صنعتی و معدنی این استان در سال 1387 چهار میلیون و 420 هزار و 110 دلار بود که این میزان با همت واحدهای دارای توان رقابتی در سال 1388به 12 میلیون و 640 هزار و 986 دلار رسیده است.

این نماینده مجلس، این محصولات را شامل انواع نوشابه و آبمیوه، پودر و عصاره شیرین بیان، انواع موکت و سیمان خاکستری بیان کرد و افزود: این محصولات به بازارهای صادراتی استان شامل کشورهای آلمان، فرانسه، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای تازه استقلال‌یافته حوزه دریای خزر ارسال می‌شود.

وی، با اشاره به نزدیکی استان به بنادر جنوبی کشور و وجود پتانسیلهای صنعتی و معدنی بالقوه موقعیت استان را برای تولید و صادرات محصولات صنعتی و معدنی بسیار مطلوب عنوان کرد.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد افزود: توسعه صادرات سبب رشد جامعه، کاهش بیکاری، افزایش رفاه اجتماعی، توسعه مهارتهای انسانی، پیشرفت تکنولوژی و ارتقای فرهنگی جامعه می‌شود.

وی به نقش مؤثر تشکیل تعاونی در افزایش صادرات استان تأکید کرد و ادامه داد: باید آمادگی لازم برای تشکیل تعاونی‌های بسته‌بندی صادرات در استان به وجودآید و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نشود.

نماینده مردم کهکیلویه و بویراحمد افزود: استان کهکیلویه و بویراحمد با تولیدات سالانه حدود 70 هزار تن سیب درختی و 66 هزار تن گندم مازاد بر مصرف بازار دارد.

بزرگواری با اشاره به اینکه این استان یک درصد وسعت کشور را داراست، بیان کرد: این در حالی است  که صادرات استان سه هزارم صادرات کشور است.

نماینده مردم کهکیلویه و بهمئی اظهار داشت: تعاونی‌ها با بهره‌گیری از آخرین شیوه‌های بسته‌بندی می‌توانند سهم این محصولات را در سبد صادرات غیرنفتی افزایش دهند.

بزرگواری در رابطه با اقدامات سالهای اخیر دولت برای گسترش صادرات غیر نفتی گفت: اقدامات چند سال اخیر دولت در زمینه افزایش میزان صادرات در این استان چشمگیر بوده است.

وی افزود: راه‌اندازی گمرک، تأسیس بانک توسعه صادرات، برپایی نمایشگاههای مختلف و انجام برخی امور در زمینه ضمانت صادرات توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کهکیلویه و بویراحمد از جمله اقدامات مهم دولت برای فراهم کردن زیرساختهای افزایش صادرات در این استان به شمار می‌رود.

وی، با بیان اینکه تنها انجام این امور کافی نیست، به نقش نهادینه کردن فرهنگ تولید و افزایش ثروت و پس انداز اشاره کرد و بیان کرد: فرهنگ صادرات در بین تولیدکنندگان محصولات مختلف در این استان هنوز به طور مطلوب جا نیفتاده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: هنوز تولیدکنندگان این استان نگاه صادراتی ندارند و این خودباوری در آنان ایجاد نشده است که محصولات تولیدی آنان می‌تواند در بازارهای مختلف دنیا با سوددهی بهتر عرضه شود.

وی تصریح کرد: لازم است که مسئولان اجرایی و به ویژه متولیان امور صادرات کهکیلویه و بویراحمد نحوه تجارت با جهان را به تولیدکنندگان محصولات مختلف این استان آموزش دهند و برای آنان غرفه‌های مختلف بازاریابی در برخی از کشورها دایر کنند.

وی گفت: تلاش چشمگیر استانداری کهکیلویه و بویراحمد برای تقویت بخش خصوصی قابل‌تحسین است و احیای ستاد تشویق سرمایه‌گذاری در این استان نیز اولین اقدام در راستای تحقق این امر مهم بوده است.

بزرگواری افزود: بخش صادرات کهکیلویه و بویراحمد در صورت حمایت شدن از سوی دستگاههای اجرایی و متولیان امر قابل مطرح شدن در کشور است.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه آموزش نقش مهمی در توسعه صادارات در بخش خارجی دارد، گفت: برای توسعه و پیشرفت استان باید محصولات تولیدی خود را علاوه بر اینکه در سطح ملی معرفی کنیم، دنبال بازارهای خارجی در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه برای صادرات محصولات استان به خارج از کشور باید کیفیت و تنوع آنها را بالا ببریم، خاطرنشان کرد: مسئولان و مدیران استان کهکیلویه و بویراحمد در بخش‌های تولیدی و صنعتی استان باید در زمینه افزایش کیفیت و تنوع محصولات تولیدی تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

  • کد خبر : 20909
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار