خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/12 - 12:19
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
ولی اسماعیلی خبر داد:

تغییر شرایط انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی

**"ولی اسماعیلی" درخصوص تغییر شرایط انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح توسط 74 تن از نمایندگان ارائه شده و مسائل مربوط به انتخابات در آن به صورت کارشناسی بررسی شده است، ضمن اینکه یک کار مطالعاتی و تحقیقاتی با توجه به نوع انتخابات در کشورهای دیگر صورت گرفت و نشان داده که در کشور ما نحوه انتخابات به صورت سنتی است و در همین راستا نمایندگان سازماندهی این نظام را برمبنای تلفیق اکثریت آرا و نوع سنتی انتخابات قرار دادند و مهمترین بند این طرح هم همان تعیین حوزه‌های انتخابیه اصلی (استان) و حوزه‌های انتخ

 گفتگوی هفته نامه خبر اردبیل را با این نماینده مجلس چنین است.

 کمیسیون شوراها و امو داخلی تاکنون چه اقداماتی در راستای بررسی برنامه پنجم توسعه صورت داده و به کجا رسیده است؟

طی جلساتی که هفته گذشته برگزار شد، بحث و بررسی مفاد برنامه پنجم توسعه به اتمام رسید و پیرو آن ملاحظات و بندهایی که به کمیسیون تخصصی امنیت ملی مربوط می‌شد با همکاری رؤسای سازمان‌های مرتبط با آن بررسی شد، مخصوصاً بندهای مربوط به شهرداری‌ها، امنیت داخلی، شوراها و در نهایت پس از بررسی و تصویب مفاد مطروحه در کمیسیون این موارد به هیأت‌رئیسه تحویل داده شد.

به جز مفاد برنامه پنجم توسعه چه طرح‌هایی را این کمیسیون هفته گذشته مورد بررسی و تصویب قرار داد؟

از جمله مسائل مورد بررسی در هفته گذشته تصویب طرح امر به معروف و نهی از منکر بود که مدتی معلق بود اما نهایتاً در این هفته بنا شد یک شورای سیاستگذاری امر به معروف و نهی از منکر به ریاست یک نماینده از سوی مقام معظم رهبری تشکیل شود.

بحث سازماندهی نظام انتخاباتی به کجا رسید؟

این مسئله در صحن علنی هم به تصویب رسید و هم‌اکنون منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستیم.

به طور کلی سازماندهی نظام انتخاباتی چه مواردی را دربرمی‌گیرد؟

این طرح توسط 74 تن از نمایندگان ارائه شده و مسائل مربوط به انتخابات در آن به صورت کارشناسی بررسی شده است، ضمن اینکه یک کار مطالعاتی و تحقیقاتی با توجه به نوع انتخابات در کشورهای دیگر صورت گرفت و نشان داده که در کشور ما نحوه انتخابات به صورت سنتی است و در همین راستا نمایندگان سازماندهی این نظام را برمبنای تلفیق اکثریت آرا و نوع سنتی انتخابات قرار دادند و مهمترین بند این طرح هم همان تعیین حوزه‌های انتخابیه اصلی (استان) و حوزه‌های انتخابیه فرعی (شهرستان) بود.

با این تقسیم‌بندی انتخابات نمایندگان به چه صورت خواهد بود؟

در این طرح در موقع انتخابات نماینده‌ای به مجلس راه‌ می‌یابد که بتواند 20درصد از آرای کل استان و آرای حوزه فرعی را کسب کند که در نهایت شاخص اصلی همان آرای استان است و در این طرح تمام موارد به گونه‌ای عمل می‌شود که حق شهرستان‌ها ضایع نگردد.

طرح استیضاح وزیر بازرگانی به کجا رسید؟

با توجه به اینکه فصل برداشت محصول در شهرستان ما آغاز شده و هم‌اکنون 3 روز است که کشاورزان نتوانسته‌اند محصولات خود را بفروشند و این رخداد از قبل هم پیش‌بینی شده بود و به واسطه نبودن خدمات و امکانات مناسب کشاورزان را دچار زیان کرده است، بنابراین طرحی آماده کردیم که بر مبنای آن وزیر بازرگانی را استیضاح کنیم چراکه ما حدود یک‌سال قبل نامه‌ای برای حل این مسئله نوشتیم اما متأسفانه هنوز اقدامی در این مورد صورت نگرفته است، بنابراین این طرح یک‌شنبه آینده آماده و تقدیم هیأت‌رئیسه خواهد شد.

 ارزیابی شما از پروژه یا طرح‌های جدید در دست اجرا در شهرستان اردبیل چگونه است؟

با توجه به مساعدت معاونان بخش‌های مختلف از جمله معاونت روستایی و معاونت عمران وزیر راه بحث آسفالت‌کاری و بهینه‌سازی جاده‌های روستایی پیگیری شد و در حال بررسی است چراکه وضعیت آسفالت‌ جاده‌های روستایی این شهرستان از میزان متوسط آسفالت‌کاری جاده‌های کل کشور بسیار پایین‌تر است. در همین راستا، روز دوشنبه جلسه‌ای به منظور ایجاد کارخانه کلرید سدیم در شهرستان برگزار و پیرو آن مجوز مربوطه از وزیر صنایع اخذ شد و این کارخانه به 10هکتار زمین نیاز دارد که انشاء‌الله ظرف 10 روز آینده این کار صورت گرفته و در نهایت این کارخانه با ظرفیت اشتغالزایی 150نفر در هر شیفت کاری ایجاد خواهد شد. ناگفته نماند سد مخزنی استانبول نیز از دیگر طرح‌های در دست اجراست که با هزینه 27میلیارد تومان بناست عملیاتی شود و در کمیته برنامه‌ریزی تاکنون یک‌میلیارد تومان پول برای آغاز عملیات اختصاص یافته و بناست سالانه 5میلیارد تومان هم برای اتمام پروژه تخصیص یابد.

بنابر اخبار اعلام شده، طرح هدفمندکردن یارانه‌ها از مردادماه اجرایی می‌شود، دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

مجلس اقدامات قابل‌توجهی در این زمینه داشته به طوری که به منظور کاهش فشار بر مردم مدت اجرای آن را از 3 سال به 5 سال رساند تا شیب آن ملایمتر شود اما باز هم باید این طرح با درایت و مدیریت پیش برود ضمن اینکه ‌باید یک برنامه‌ریزی دقیق هم داشته باشد تا قشر آسیب‌پذیر جامعه در این مورد کمترین آسیب را ببیند و حدالمقدور از آسیب‌های وارده جلوگیری شود، البته نباید فراموش کرد که اجرای این طرح کار بزرگی است که مستلزم همکاری و کمک همگان است تا بتواند به سرانجام برسد و زمانی در اجرای آن موفق خواهیم بود که تمام جوانب طرح در نظر گرفته شود.

فکر می‌کنید تحریم‌های صورت گرفته تا چه حد کشور را متأثر می‌کند؟

این یک مسئله مهم است و تا زمانی که بستر لازم فراهم نشود نمی‌توان با تحریم‌ها مقابله کرد. مجلس و دولت هم همواره در پی این هستند که در مجموعه نظام زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای استفاده از توان داخل را فراهم کنند تا به واسطه آن زمینه برای پیشرفت کشور و توسعه و عمران استان‌ها ایجاد و به واسطه آن حداقل فشار پدید آید. البته تمام این موارد بستگی به این دارد که به چه صورت تحریم‌ها را مدیریت کنیم که کمترین آسیب از آن حاصل شود.

  • کد خبر : 20791
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار