خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/07 - 07:39
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کردند:

تعامل میان دانشگاه‌ و نیازهای ‌استان ‌برای ‌توسعه

**نمایندگان استان کهگیلویه و وبیراحمد در مجلس شورای اسلامی معتقدند که باید با یک نظر‌سنجی میان خواسته‌ها و نیاز‌های استان و رشته‌ها تعاملی ایجاد کرد تا دانشجویان بتوانند نقشی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان داشته باشند.

به اعتقاد کارشناسان با وجود اینکه چهاردانشگاه با 30 هزار دانشجو به فعالیت در کهکیلویه و بویراحمد مشغولند ولی به دلیل کاربردی نبودن رئوس درسی و علمی آنها و همچنین نبود ارتباط مناسب با مراکز صنعتی و عمرانی، نقشی در توسعه استان ایفا نکرده‌اند.

در این میان نمایندگان استان معتقدند که باید با یک نظر‌سنجی میان خواسته‌ها و نیاز‌های استان و رشته‌ها تعاملی ایجاد کرد تا دانشجویان بتوانند نقشی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان داشته باشند.

 

نیاز‌سنجی در مراکز علمی

در این باره سیدقدرت‌الله حسینی‌پور نماینده مردم گچساران و باشت به نشریه امید مردم کهکیلویه گفت: برخی عوامل باعث شده استان کهکیلویه و بویراحمد در امر پژوهش با رکود نسبی مواجه شود و نقش دانش در توسعه استان کمرنگ باشد.

وی اظهار داشت: ارتباط منسجم و منطقی بین دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و واحدهای تولیدی در سطح استان وجود ندارد، در حالیکه وجود حداقل یک مرکز علمی و فن آوری در مراکز صنعتی ضرورت دارد.

وی عنوان کرد: دانشگاه باید به عنوان مرکزی که سطح بیشتری از آگاهی و دانش روز جامعه را به خود اختصاص داده است، نقش بیشتری در تربیت کارکنان و کارگران بخش خصوصی استان داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تصریح کرد: در همین راستا آموزش مدیران واحدهای تولیدی از طریق ارائه مقالات آموزشی، کلاس‌های تربیتی، توسعه دادن افق دید مدیران بنگاه‌های اقتصادی در سطح‌های کلان ملی و بین‌المللی و آگاه کردن آنها از شرایط این محیط‌ها اهیمت بیشتری دارد.

وی عنوان کرد: انگیزه کافی برای اجرای تحقیقات بین استادان و مراکز تحقیقاتی وجود ندارد و بودجه ناکافی، وجود مقررات دست و پاگیر مالی و اداری، کم توجهی به محققان و مشخص نبودن سیاست‌ها و اولویت‌های تحقیقاتی از مهمترین مشکلات پژوهشی در مناطق کمتر توسعه یافته‌ای همچون کهکیلویه و بویراحمد است.

حسینی‌پور افزود: استان درزمینه جذب نیروی انسانی ماهر در رشته‌های علمی و فنی به منظور توسعه منطقی فناوری داخلی و سازگار کردن فناوری وارداتی مشکل دارد.

وی گفت: محلی‌سازی نیازها نیز یکی از اولویت‌های پژوهشی است، که باید مورد توجه قرار گیرد به نحوی‌که نیازهای محلی استان شناسایی و برای بهبود آن تلاش کرد.

نماینده مردم گچساران و باشت  اظهار داشت: در فعالیت فرهیختگان مداومتی وجود ندارد و همچنین میان فعالیت و رشته‌های حرفه‌ای آنها تفاوت‌هایی وجود دارد.

وی عنوان کرد: بخشی و رشته‌ای دیدن مسائل در فعالیت‌های پژوهشی نیز یکی از معضلات است به نحوی که یک طرح جامع و کامل برای شناسایی پژوهش‌ها و ظرفیت‌ها وجود ندارد.

وی بیان کرد: ‌فقر منابع پژوهشی، ضعف ادبیات نظری برای بیان ذهنیات و آرمان‌ها، کمبود نیروی انسانی پژوهش نیز از چالش‌های حوزه پژوهش استان است به نحوی‌که توان چندانی برای ایفای یک نقش اساسی برای ترسیم توسعه ندارد.

حسینی‌پور افزود: با درک این حقیقت که علم و دانش علمی ابزارهای قدرتمندی برای شکل دادن به جامعه ما هستند، لازم است در مورد کارکرد اجتماعی علم و فن آوری بیشتر فکر کنیم.

وی ادامه داد: علم، به‌ویژه پس از جنگ جهانی دوم به بنگاه اقتصادی عظیمی تبدیل شده است.

نماینده مردم گچساران و باشت  در رابطه با نیازی که دستگاه‌های اجرایی به نهادهای علمی و دانشگاهی دارند، گفت: برای کسب دانش و رسیدن به توسعه دستمان را به سوی اندیشمندان دراز می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم ما را در مسیر سازندگی یاری کنند و آموزش دهند.

حسینی‌پور افزود: برای ساختن این استان باید ظرفیت‌ها، توانایی ها و امکانات را مورد ارزیابی قرار داد و در این راه به استادان دانشگاه و پژوهشگران نیازمندیم.

وی اظهار داشت: شناسایی بخش‌های اشتغالزا در بخش‌های مختلف کشاورزی، مشاغل خانگی، صنعت و معدن و سایر قسمت‌ها از عهده پژوهشگران بر می‌آید.

نماینده مردم گچساران و باشت  افزود: این استان نیازمند کارآفرینی و خلق فرصت است و این کاری است که پژوهشگران و دانشگاهیان با دانش خود می‌توانند آن را انجام دهند.

وی اظهار داشت: اگر فرصت‌های شغلی را تعریف کنیم و زمینه را برای عملیاتی کردن این فرصت‌ها فراهم کنیم هنر بزرگی کرده ایم. حسینی‌پور گفت: لازم است که استادان، دانشجویان و دانش پژوهان دانشگاه‌های استان با کارهای مطالعاتی، تحقیقاتی و پژوهشی خود به کمک توسعه و پیشرفت استان بیایند و استانداری و سایر مدیران اجرایی استان آماده همکاری، حمایت و پشتیبانی از آنها خواهند بود.

وی افزود: دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها می‌توانند در زمینه این محورها امور تحقیقاتی و طراحی‌های خود را به مدیران اجرایی استان پیشنهاد دهند و بدون شک استان از اینگونه تصمیمات و کارهای ارزشمند نیز استقبال خواهد کرد.

حسینی‌پور به پیوند بین دانش، عمل و دروس کلاسیک و آکادمیک با صنعت، تجارت و کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: تا زمانی که دانشجویان و استادان دانشگاه‌های استان تنها با روشهای تئوری  به آموزش دروس در دانشگاه ها مشغول باشند و کمتر به سراغ روش‌های عملی و تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها بروند، قطار توسعه ‌استان همچنان به کندی مسیر خود را طی خواهد کرد.

وی اظهارداشت: استان کهکیلویه و بویراحمد امروزه به شدت نیازمند طراحی‌ها، تصمیمات، تحقیقات و کارهای فکری و پژوهشی اساتید و دانشجویان برای شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های ویژه در تمام زمینه‌ها و عرصه‌ها است و دانشجویان باید در این راستا وارد میدان شوند.

 

آموزش مهارت‌های روز

در ادامه ستار هدایت‌خواه نماینده مردم بویر احمد و دنا اظهار داشت: راه عبور از شرایط نامطلوب کنونی به وضعیتی مناسب برای تولید ثروت و توسعه صنعتی استان به دانش‌اندوزی جوانان بستگی دارد و آموختن حرفه‌های تخصصی به‌خصوص در بخش صنعت برای پیشرفت ضروری است.

وی افزود: شرکت‌های تولیدی و خدماتی استان نیز برای افزایش توان رقابتی و استفاده از امکانات بالقوه چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در امر تحقیق و تولید علم ندارند.

وی گفت: لازمه رشد اقتصادی در دنیای امروز توسعه مراکز تولید دانش، فناوری و مهارت‌های فنی است که مهمترین آن‌ها دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هستند.

نماینده مردم بویر احمد و دنا  تصریح کرد: بزرگترین سرمایه‌های واحدهای صنعتی استان نیروهای اهل فکر، ریسک‌پذیر و تحصیلکرده آنها هستند و این نیروها کسی جز کارآفرینان نیستند.

وی بیان کرد: پیشرفت در دنیای امروز تغییرات گسترده‌ای داشته است، در گذشته داشتن سرمایه در پیشرفت یک بنگاه صنعتی و اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای داشت اما امروزه نوآوری، ابداع، خلق محصولات جدید که توسط افراد تحصیلکرده و نخبه صورت می‌گیرد نقش مهم‌تری دارد.

هدایت‌خواه  اظهار داشت: کشورهایی که بخش قابل ملاحظه‌ای از تولید علم و دانش را به خود اختصاص داده‌اند، از نظر صنعتی توسعه یافته و ازتوان اقتصادی و سیاسی بالایی برخوردارند.

وی گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند نقش‌هایی متنوع اما مهمی در نوآوری و توسعه اقتصادی داشته باشند و باید از راه پژوهش بخشی از فرایند توسعه باشند.

وی افزود: اکتشافات علمی که به نوآوری‌های صنعتی می‌انجامد به ویژه از طریق کاربردهای دانشگاهی، یکی از روشهای کمک دانشگاه‌ها به توسعه اقتصادی است.

نماینده مردم بویر احمد و دنا  اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید با سرمایه‌گذاران مالی آگاه از فناوری، تعامل برقرار و با ظرفیت مدیریتی و منابع تخصصی دیگر ارتباط حاصل کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه روش دوم حمایت دانشگاه‌ها از توسعه اقتصادی، ارائه دانش و مهارت‌های فنی به‌روز در میان نیروی کار است، افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند چنین نقشی را در تمام سطوح ایفا کنند.

وی گفت: نه تنها شمار اندکی از دانشمندان فعال در بخش تحقیق و توسعه باید دانش خود را به روز کنند، بلکه شمار زیادی از کارشناسان فنی در سطوح میانی و حتی بیشترکارگران فنی چنین نیازی دارند.

هدایت‌خواه  اظهار داشت: تعامل دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی با صنعت موجب آگاهی دانشگاهیان از نیازهای صنعت شده اما این ارتباط بر آگاهی آنان از مسائل مرتبط تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند ضرباهنگ اجتماعی، فرهنگی و فکری یک ناحیه را ارائه کنند و با این کار نقش غیرمستقیم اما مهم اقتصادی را ایفا کنند.

وی گفت: سایر نقش‌های مربوط به توسعه اقتصادی شامل کمک به تصمیم‌گیری دولت و صنعت است که با شرکت در کمیته‌های اصلی و هیأت‌های مشورتی و نیز با گسترش فعالیت‌های اقتصادی محلی صورت می‌گیرد.

نماینده مردم بویر احمد و دنا  اظهار داشت: در بسیاری از کشورها، نهادهای آموزش عالی بر تحقیق علمی بدون گرایش عملی متمرکز هستند، یا در پی تحقق چنین هدفی هستند.

وی عنوان کرد: مؤسسات آموزشی که گرایش عملی دارند، اغلب علمی‌تر می‌شوند و مؤسسات متمرکز بر تدریس بیشتر به سوی تحقیق گرایش پیدا می‌کنند.

هدایت‌خواه  اظهارداشت: دانشگاه‌ها می‌توانند با آموزش منابع انسانی با مهارت و دانش اساسی، به گسترش پاسخگویی در بازار نیروی کار کمک کنند.

وی در ادامه گفت: همکاری با صنعت، همکاری‌های پژوهشی با دستگاه‌های اجرایی به ویژه در زمینه‌های کاربردی از نیازهای کنونی توسعه اقتصادی استان است که دانشگاه یاسوج اقدامات خوبی را در همین راستا انجام داده است.

هدایت‌خواه با انتقاد از جنبه پژوهشی دانشگاه‌های استان گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده، تاکنون کارهای پژوهشی و تحقیقاتی محدودی در این استان انجام شده و ضروری است که متولیان امر در اسرع وقت برای رفع این معضل مهم چاره اندیشی کنند.

وی، خواستار تقویت و حمایت همه جانبه از پژوهش‌ها و پژوهشگران برتر کهکیلویه و بویراحمد در تمام رشته‌های علمی شد و بیان کرد: به طور حتم این امر موجب بالا رفتن انگیزه محققان و افزایش سطح کیفی و کمی پژوهش‌ها خواهد شد.

هدایت‌خواه  خرید پایان نامه‌های برتر دانشجویی توسط دانشگاه‌ها و استفاده از مطالب مفید آنها در امور پژوهشی مختلف را از جمله راهکارهای مناسب برای حمایت از پژوهشگران موفق کهکیلویه و بویراحمد اعلام کرد.

نماینده مردم بویر احمد و دنا  بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق و اصولی از سوی متولیان امر برای برگزاری مطلوب نمایشگاه و برنامه‌های هفته پژوهش امسال در کهکیلویه و بویراحمد تأکید کرد.

وی گفت: لازم است که تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در این استان کاربردی و کارآمد باشند زیرا موجب به فعلیت درآمدن پتانسیل‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌های این استان در تمام زمینه‌ها می‌شود.

وی افزود: اولویت‌بندی طرح‌ها و موضوعات پژوهشی در کهکیلویه و بویراحمد برای دوری از اعمال سلایق شخصی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

هدایت‌خواه  تصریح کرد: فرهنگ پژوهش در کهکیلویه و بویراحمد نیاز به نهادینه شدن دارد و تحقق این امر مهم نیز مستلزم فراهم شدن فضا و زیرساخت‌های لازم است.

وی اظهار داشت: عمده‌ترین مشکل کنونی حوزه پژوهش کهکیلویه و بویراحمد، کمبود اعتبار است. شکاف موجود بین برنامه‌ریزی علمی و آگاهانه جامعه که غالباً در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مستقر هستند و لایه اجرایی و مدیریتی دولت که سکان هدایت سازمان‌ها با بودجه و زمان و امکانات آنها را در اختیار دارند، همواره فرصت‌های ارزشمند را بی‌اثر می‌کند.

  • کد خبر : 20306
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار