خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/07 - 13:00
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
هدایتخواه:

تأسیس بانک جامع اطلاعات جوانان ضروری است

**نماینده مردم بویر احمد و دنا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای ساماندهی وتسریع در رفع مشکلات جوانان در حوزه مسکن، اشتغال و ازدواج تأسیس بانک جامع اطلاعات جوانان در رده‌های سنی مختلف ضروری است.

"ستار هدایتخواه" در گفتگو با روزنامه امید مردم با بیان اینکه سه هزار کیلومتر از راه‌های روستایی کهکیلویه و بویراحمد خاکی است، تصریح کرد: طول راه‌های روستایی در این استان چهار هزار و 600 کیلومتر است که از این میزان تنها یک هزار و 600 کیلومتر آسفالته است.

وی اظهار داشت: در صورتی که برای آسفالته کردن این محورها هر ساله 30 میلیارد تومان پیش‌بینی شود، تکمیل این محورها 10 سال به طول می‌انجامد.

وی، راههای روستایی اولویت دار برای آسفالته شدن را به ترتیب روستاهای بالای 100، 50 و 20 خانوار عنوان کرد و بیان داشت: هم‌اکنون محورهای ارتباطی 11 روستای بالای 100 خانوار شهرستان‌های بویراحمد و کهکیلویه فاقد آسفالت است.

وی افزود: تا پایان امسال تمامی راه‌های این روستاها و روستاهای بالای 50 خانوار شهرستان‌های گچساران، دنا و بهمئی در این استان آسفالت می‌شوند.

وی بیان داشت: از مجموع 29 میلیارد تومان اعتبارات استانی، 40 درصد اعتبارات معادل 12 میلیارد تومان به راه‌های روستایی اختصاص داده شده که این اعتبار با توجه به حجم بالای کار ناچیز است.

هدایت‌خواه، پراکندگی روستاها، سخت گذربودن، کمبود اعتبارات و کمی تجهیزات را از مهمترین مشکلات کنونی اداره کل راه و ترابری کهکیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

 وی با اشاره به بهره‌برداری از هشت طرح صنعتی و معدنی در استان کهکیلویه و بویراحمد گفت: همزمان با روز صنعت و معدن، بهره برداری از 8 طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری بالغ بر بر142 میلیارد ریال (ریالی) و هشت میلیون یورو (ارزی) و اشتغالزایی 189 نفر در استان کهکیلویه و بویراحمد آغاز خواهد شد.

وی با اعلام این خبر افزود: این طرح‏ها در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران، کهکیلویه و دنا ‌همزمان با هفته صنعت و معدن افتتاح خواهند شد.

وی ادامه داد: این واحدها در زمینه صنایع غذائی، صنایع شیمیائی، بسته‌بندی و آشامیدنی فعالیت خود را آغاز می‏کنند.

هدایت‌خواه با بیان این که بسته‌های فرهنگی حاوی طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی دستگاهی که از سوی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی پیشنهاد و ارائه می‌شود، گفت: باید محتویات آن به‌گونه‌ای باشند که بیشترین خواستگاه و مخاطب آنها اقشار آسیب پذیر، جوانان و نوجوانان جامعه باشند.

وی اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی باید برنامه‌های خود را در اجرا از قالب اداری بیرون آورند و آنها را به مؤسسات فرهنگی، هیأت‌ها و تشکل‌های مردمی واگذار کنند و دستگاه‌ها باید روی بند بند موضوعات و عنوان، اجرا و غنای برنامه‌ها که برای مخاطبان وجامعه مفید و اثر بخش است، تمرکز کنند.

وی اعتبار بخش فرهنگی را که در قالب برنامه‌های برون سپاری دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی تعیین شده است را بیش از 120 میلیارد ریال عنوان کرد.

وی با اشاره به این که تمرکز فعالیت‌ها و برنامه‌ها همراه با شناخت آسیب‌ها و در جهت تحکیم و ارتقای ارزش‌های دینی، اخلاقی و آرمانی و نشاط اجتماعی باشد، تصریح کرد: در عین حال اجرای برنامه‌ها می‌توان روی فرهنگ کار و تلاش و جلوگیری از افراط و تفریط هم تأکید داشته باشد.

وی به تمرکز بر تقویت هر چه بیشتر فعالیت‌های معارف قرآنی، عترت، فرهنگ انتظار و مهدویت به همه دستگاه‌های اجرایی به خصوص فرهنگی تأکید کرد و افزود: در ارائه برنامه‌ها سمت و سو و خواستگاه آنها بیشتر رنگ و بوی معرفتی و معنوی و در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ و باورهای دینی باشد.

وی گفت: هر چند دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی خود را در این باره به دبیرخانه کارگروه فرهنگی ارسال کرده اند، اما نیاز به بررسی دقیق‌تر این برنامه‌ها احساس می‌شود.

وی افزود: هدف اصلی دولت و متولیان اجرای این طرح، اجرای اصل 44 قانون اساسی و فعال کردن بخش غیر دولتی و لایه‌های پنهان جامعه همچون تشکل‌های اجتماعی و فرهنگی مردم‌ نهاد است.

وی اظهار داشت: دولت در دور سوم سفر با هدف کلی و جامع و در قالب 9 محور اساسی به همه نیازها و خواسته‌های اصلی و مهم فرهنگی استان تأکید داشته و تمامی ادارات و نهادها می‌توانند با ارائه برنامه‌های فرهنگی به این مهم ورود پیدا کرده و از فرصت پیش آمده نهایت بهره و استفاده بهینه را ببرند.

 

پی واگذاری فعالیت‌های فرهنگی به بخش خصوصی باشید

هدایت‌خواه به مسئولان دستگاه‌های فرهنگی تأکید کرد: در پی واگذاری فعالیت‌های فرهنگی به بخش خصوصی باشید.

وی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی از جمله فرهنگی برنامه برون سپاری و واگذاری بخشی از فعالیت‌های امسال خود را مشخص و به استانداری ارائه دهند.

وی اظهار داشت: منابع حمایتی فنی و اعتباری در جهت واگذاری فعالیت‌های بخش فرهنگی و گردشگری به بخش غیردولتی فراهم است و کار گروه فرهنگی باید از همین ابتدا در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی و تحقق مصوبات دور سوم سفر اقدامات شایسته را درخصوصی‌سازی به کار گیرد.

هدایت‌خواه تأکید کرد: باید تلاش کرد، جوانان استان در بخش فرهنگی فعال شوند و مؤسسات و شرکت‌های قانونی هم در این بخش توسعه یابند و مجری فعالیت‌های فرهنگی شوند.

وی یادآور شد: در دور سوم سفر هیأت دولت به استان، یک‌هزار و 500 میلیارد ریال برای بخش فرهنگ و هنر استان در مدت پنج سال مصوب شد که هم‌اکنون 170 میلیارد ریال از این اعتبار به استان ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: از این مبلغ، 120 میلیارد ریال برای فعالیت‌های فرهنگی و 50 میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی باید هزینه شود.

هدایت‌خواه گفت: اولویت تخصیص اعتبار با پروژه‌هایی که نیمه تمام و با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد دارند و پروژه‌هایی که از سایر منابع، اعتباری به آنها تخصیص نمی‌یابد، است.

 

تأسیس بانک جامع اطلاعات جوانان ضروری است

وی ادامه داد: برای ساماندهی وتسریع در رفع مشکلات جوانان در حوزه مسکن، اشتغال و ازدواج تأسیس بانک جامع اطلاعات جوانان در رده‌های سنی مختلف ضروری است.

وی اظهار داشت: این بانک اطلاعاتی در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها درخصوص رفع مشکلات جوانان در کوتاه‌مدت و دراز مدت به نحو مطلوب می‌تواند، مسئولین را یاری کند.

وی با بیان اینکه، باید به تعالی معنوی جوانان، تقویت باورها و آموزه‌های دینی و ارتقاء فرهنگی معنوی و همچنین مواضع مسئولیت‌پذیری جوانان به عنوان گنجینه و سرمایه‌های اجتماعی آینده جامعه بیشتر توجه شود، گفت: غفلت در امور جوانان خسران بزرگ به جامعه دینی و ارزشی است و آن هم در شرایطی که دشمنان با تمام توان و تدبیر به مخاطره جوانان می‌پردازند.

وی با اشاره به این که پرداختن به مسئله جوانان که تصمیم‌گیران و آینده‌سازان جامعه هستند از اولویت‌های کاری مسئولان است و مسئولین هم باید به ایده‌ها و افکار جوانان توجه ویژه داشته باشند، افزود: دشمنان برای اینکه به ارزش‌های جامعه لطمه برسانند، در تلاشند تا جوانان ما را از هویت تهی کند.

به گفته وی، کم رنگ کردن باورها و سنت‌های ارزشمند بومی، تضعیف شخصیت‌های سیاسی و تاریخی و مفاخر معنوی، ترفندهایی است که دشمنان تلاش می‌کنند تا از منظر نفوذ بین جوانان به اهداف شوم خودشان برسند.

هدایت‌خواه اظهار داشت: دولت تمام تلاش و سعی خود را در هموار کردن مسیر جوانان جامعه و در راستای ارتقاء و متعالی شدن جوانان به کارگرفته است و در همین راستا توجه به جوانان جزء وظایف ویژه تمام مدیران و مسئولان اجرایی است.

 وی با بیان این که یکی از مشکلات اساسی جوانان ازدواج است و باید ترویج فرهنگ ازدواج آسان از سوی مسئولان و دست اندرکاران امرجدی گرفته شود، افزود: اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی و ارائه آموزش‌های لازم به جوانان و خانواده‌ها، در ترویج ازدواج آسان و آگاهانه در جامعه نقش بسزایی دارد.

وی همچنین با اشاره به اجرای مرحله نخست اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‏ها در این استان تصریح کرد: این طرح در 6 استان دیگر نیز در حال اجرایی شدن است.

 وی افزود: دریافت شماره حساب سرپرستان خانوار برای واریز نقدی یارانه‏ها، نخستین مرحله از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‏ها ست که به مدت یک هفته اجرا خواهد شد.

 وی اظهار داشت: در کهکیلویه و بویر احمد 135 هزار و 844 خانوارکه فرم اطلاعات خانوار را پرکرده‌اند، می‏توانند شماره کارت بانکی یا شماره حساب خود را در این یک هفته ثبت کنند

  • کد خبر : 20340
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار