خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/23 - 09:45
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
صمد فدایی:

بیمه‌شدگان صاحبان اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی‌اند

**یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، به تازگی عضو ناظر شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی نیز شده‌است. هر چند شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی خود حدیث مفصلی است که نیازمند کالبد شکافی است اما گفت‌وگوی هفته نامه باختر کرمانشاه با "صمد فدایی" نماینده مجلس حول محور سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است.

از آنجا که نمایندگان مجلس در تلاش برای تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی هستند و فدایی نیز به عنوان یکی از نمایندگانی که این ماجرا را با جدیت پیگیری می‌کند به سؤالات ما پاسخ داد و از نگرانی‌های نمایندگان درباره سرنوشت بیمه شدگان حرف زد و شکایت‌هایی که بیمه‌شدگان از عملکرد این سازمان دارند را باز کرد. فدایی معتقد است تحقیق و تفحص سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند بسیاری از گره‌ها راباز کند، گره‌هایی که با دست گشوده نشده‌اند.

این نماینده 37 ساله مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی خانه ملت می‌گوید: بسیاری از شرکت‌های تابعه سازمان تأمین اجتماعی و شستا زیانده هستند و نه تنها سود نمی‌دهند بلکه زیان می‌دهند، از سوی دیگر این شرکت‌ها نظر مالی عملکرد روشن و شفافی ندارند و نمایندگان مجلس نیز بارها از طریق کمیسیون اجتماعی برای مدیر عامل این سازمان پیغام فرستاده‌اند که ارتباط بیشتری با مجلس داشته باشد و این ابهاماتی که در ذهن نمایندگان و اعضای کمیسیون اجتماعی هست را روشن کنند ولی متأسفانه هم مدیرعامل سازمان و هم هیأت مدیره طفره رفتند، ما احساس می‌کنیم که به هر حال نیاز هست سازمان تأمین اجتماعی یه مقداری همکاری بیشتری با مجلس داشته باشد و در جهت شفاف‌سازی و همکاری با نمایندگان قدم‌های بیشتری بردارد.

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی سازمان تأمین اجتماعی کدامند؟

متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی هم از نظر اقتصادی و هم برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌هایش مشکلات زیادی دارد و همین مشکلات مهم‌ترین چالش‌ها را برای این سازمان رقم زده‌است.

مشکلات اقتصادی که به آن اشاره کرده‌اید چیست؟

بسیاری از شرکت‌های تابعه سازمان تأمین اجتماعی و شستا زیانده هستند و نه تنها سود نمی‌دهند بلکه زیان می‌دهند، از سوی دیگر این شرکت‌ها از نظر مالی عملکرد روشن و شفافی ندارند و نمایندگان مجلس نیز بارها از طریق کمیسیون اجتماعی برای مدیر عامل این سازمان پیغام فرستاده‌اند که ارتباط بیشتری با مجلس داشته باشد و این ابهاماتی که در ذهن نمایندگان و اعضای کمیسیون اجتماعی هست را روشن کنند ولی متأسفانه هم مدیرعامل سازمان و هم هیأت مدیره طفره رفتند، ما احساس می‌کنیم که به هر حال نیاز هست سازمان تأمین اجتماعی یه مقداری همکاری بیشتری با مجلس داشته باشد و در جهت شفاف‌سازی و همکاری با نمایندگان قدم‌های بیشتری بردارد.

اما مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفته‌اند که تمامی مکاتبات مجلس از سوی سازمان تأمین اجتماعی پاسخ داده شده‌است و ارتباط این سازمان با مجلس خیلی خوب است. شما نظر دیگری دارید؟

من با نظر آقای ذبیحی موافق نیستم. نه تنها من بلکه دیگر نمایندگان هم معتقدند که ایشان در میان مدیرانی که با مجلس ارتباط دارند عنوان کم‌ارتباط‌ترین مدیر را از آن خود کرده‌‌اند و حتی کمیسیون تخصصی‌اش سازمان تأمین اجتماعی هم که همین کمیسیون اجتماعی است نیز از نحوه عملکرد ایشان در ارتباط با مجلس رضایت ندارند و اعضای کمیسیون تاکنون بارها و بارها این مسئله را عنوان کرده‌اند.

پس نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی هنوز هم از مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی رضایت ندارند؟

نه، متأسفانه با وجود تلاش و پیگیری که نمایندگان مجلس به خرج داده‌اند هنوز هم ارتباط مؤثری میان مجلس و سازمان تأمین اجتماعی شکل نگرفته است و شاید به همین دلیل هم بسیاری از مشکلات سازمان تأمین اجتماعی حل نشده باقی مانده است و نکات کاملاً مبهمی در ذهن نمایندگان نسبت به چگونگی اداره شرکت‌های تابعه سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد که برطرف نشده است.

شما اشاره کردید به این که شرکت‌های تابعه سازمان تأمین اجتماعی زیانده هستند. مجلس شورای اسلامی گزارش‌هایی در این باره دریافت کرده‌است؟

بله گزارش‌هایی به کمیسیون اجتماعی مجلس رسیده‌است که نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی زیانده هستند و همین مسئله سبب شده تا نمایندگان نسبت به وضعیت صاحبان اصلی سازمان تأمین اجتماعی که همان بیمه‌شدگان هستند نگران شده و خواستار پیگیری جدی‌تر این ماجرا باشند.

دلایل دیگری هم وجود دارد که نشان‌دهنده مشکلات عمده در بخش اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی باشد؟

سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت حقوق پرسنلش نیز دچار مشکل شده و از دولت تقاضای کمک کرد تا بتواند به این مشکل غلبه کند، این نشان می‌دهد که بخش اقتصادی سازمان دچار مشکلاتی است که نیازمند رسیدگی و برنامه‌ریزی هرچه سریع‌تر است.

مجلس در این بخش خواستار دخالت برای رفع مشکلات است؟

بله با توجه به این‌که مشکلاتی که در سازمان تأمین اجتماعی به وجود آمده مجلس خواستار تحقیق و تفحص از این سازمان شده تا بلکه از این طریق نمایندگان مجلس بتوانند نسبت به حفاظت از حقوق بیمه‌شدگان تلاش کنند.

حقوق بیمه شدگان در بخش‌های دیگر هم ممکن است دستخوش مشکل شده‌باشد؟

سازمان تأمین اجتماعی در اجرای تعهداتش نسبت به بیمه شدگان نیز کوتاهی کرده‌است و این مهم‌ترین دلیلی است که نمایندگان را بر آن داشته تا برنامه‌ای برای تحقیق و تفحص از این سازمان در دست اجرا بگیرد.

کم‌کاری سازمان تأمین اجتماعی بیشتر در بخش درمان است یا در دیگر بخش‌ها هم ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد؟

عدم اجرای بیمه کارگران ساختمانی یکی از نشانه‌هایی است که می‌توان به آن تکیه کرد، البته در بخش درمان شکایت‌ها و نارضایتی‌های بیشتری به نمایندگان گزارش شده‌است که همگی بر عدم اجرای تعهدات سازمان تأمین اجتماعی تأکید دارند.

بیشترین شکایت مردم در بخش درمان چیست؟

بیمه شدگان و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی از کیفیت خدمات ارائه شده در مراکز درمانی این سازمان ناراضی‌اند و اظهار می‌دارند که مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌‌اند. آنها معتقدند که سازمان تأمین اجتماعی نسبت به اجرای تعهدات درمانی‌شان کاملاً بی‌توجه‌اند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی چندی پیش اعلام کرد که درمان رایگان از خدمات سازمان تأمین اجتماعی حذف خواهد شد. نظر شما در این باره چیست؟

مردم به این نوع خدمات نیاز دارند و در ازای حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنند انتظار دارند تا ارائه خدمات روز به روز بهتر شود و اگر مسئولین سازمان تأمین اجتماعی تصمیم گرفته‌اند تا درمان رایگان را حذف کنند لازم است تا توضیح مناسبی برای این تصمیم داشته باشند و بتوانند نمایندگان مجلس را قانع کنند، در غیر این‌صورت نمایندگان از حقوق مردم دفاع خواهند کرد.

تحقیق و تفحصی که مجلس قصد دارد از سازمان تأمین اجتماعی به عمل بیاورد این مشکلات را حل خواهد کرد؟

در اجرای این تحقیق و تفحص تلاش خواهد شد تا بیشتر از همیشه عملکرد اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی و کارخانه‌ها و شرکت‌های تحت پوشش شستا شفاف و روشن شود و در صورتی که مشکلی در این میان وجود دارد با نظارت نمایندگان حل شود.

با توجه به حجم بالای فعالیت اقتصادی این سازمان در کشور، نمایندگان واقعاً بر این باورند که ماجرای تحقیق و تفحص سرانجام خوبی در پی خواهد داشت؟

نمایندگان تمام تلاش خود را صرف خواهندکرد تا در کنار کارشناسان متخصص این رشته، ماجرای تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی به درستی و با دقت انجام شود و مسلماً انتظار می‌رود که نتیجه مناسبی به دست آید.

گفته می‌شود که چندی پیش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفته که شرکت‌های تحت پوشش این سازمان به بخش خصوصی واگذار خواهند شد. شما با این کار موافقید؟

این کار غیر قانونی است، اگر واقعاً چنین تصمیمی برای شرکت‌ها و کارخانه‌های سازمان تأمین اجتماعی گرفته شود تخلف از قانون است و حتماً از آن جلوگیری خواهد شد.

ین تصور پیش نمی‌آید که بزرگ‌نمایی «زیانده» بودن شرکت‌های تابعه این سازمان عمداً انجام شده و در واقع زمینه‌سازی برای توجیه واگذاری آنها به بخش خصوصی باشد؟

تحقیق و تفحص مجلس از این سازمان با دقت انجام خواهد شد و پس از آن با شفاف‌سازی حساب و کتاب تمامی بخش‌ها در این سازمان مشخص خواهد شد که باید برای بهبود شرایط شرکت‌های زیانده چه تصمیمی گرفت، اما مسلماً شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار نمی‌شوند.

  • کد خبر : 21788
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار