خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/23 - 10:01
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
علی کائیدی، نماینده پلدختر:

بیمه نقش مهمی در سلامت جامعه دارد

**احیا و توسعه شبکه بهداشتی، درمانی کشور و پرداختن به آن در ارتقای سلامت جامعه و افراد، نماد اقدامات ضروری به جای تأمین عدالت در سلامت است.

اجرایی شدن توسعه شبکه‌های بهداشتی و درمانی در کنار پرداختن به عوامل اجتماعی سلامت موجب استقرار عدالت در سلامت می‌شود که این مهم جز با همکاری بخش‌های مختلف مهم اداره‌کننده کشور مهیا نمی‌شود.

توجه به بهداشت و سلامت افراد جامعه از مهم‌ترین نیازهای هر جامعه شناخته شده است به‌طوری‌که این فاکتورها از عوامل توسعه نیز محسوب می‌شوند.

در حال حاضر برخی از مشکلات مهم در بخش بهداشت  و درمان کشور مربوط به توزیع ناعادلانه سرانه بهداشتی در کشور است که مباحثی چون بیمه‌ها و قراردادهای آنان با پزشکان و مراجعه مردم به بیمارستان‌های دولتی و خدمات ارائه شده از سوی آنان را به صورت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه درآورده است.

علی کائیدی نماینده پلدختر و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم شورای اسلامی عقیده دارد همسان‌سازی بیمه‌ها نقش بزرگی در رسیدن به عدالت اجتماعی در بحث بهداشت دارد.

وی در گفت‌وگو با هفته نامه بامداد لرستان به سؤالاتی در این خصوص پاسخ داد که آن‌را می‌خوانید:

 

 به عنوان عضوی از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم وضعیت بهداشت و بیمه‌های درمانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید قبول کنیم مشکل مردم بیشتر در مورد دفترچه‌های بیمه است. بسیاری از پزشکان متخصص با بیمه‌ها قرارداد ندارند چون سقف دستمزدی که این پزشکان مطالبه می‌کنند، بیمه‌ها قادر به پرداخت آن نیستند یا آن‌را پرداخت نمی‌کنند و چنانچه قراردادی هم میان پزشک و بیمه برقرار باشد، به علت تعرفه کم بیمه، پزشکان مابه‌التفاوت را از بیمار دریافت می‌کنند. وقتی ویزیت پزشکی 10 هزار تومان است و 3 هزار تومان آن توسط بیمه پرداخت می‌شود پس بیمار باید 7 هزار تومان آن‌را خودش به پزشک پرداخت کند.

 

چه باید کرد؟

ما باید کاری کنیم که 30 درصد از جیب بیمار و 70 درصد توسط بیمه پرداخت شود اما الان وضعیت عکس شده است.

 

چرا بیماران ترجیح می‌دهند از بیمارستان‌های خصوصی استفاده کنند؟

ما نتوانستیم اعتماد را نسبت به عملکرد پزشکان بخش دولتی به وجود آوریم. بیمار وقتی قصد دارد به پزشکی مراجعه کند، ترجیح می‌دهد به بیمارستان دولتی نرود چون عقیده دارد که ‌توجهی به او نمی‌شود و تأکید دارد چون بخش خصوصی پول می‌گیرد، توجه بیشتری به بیمار دارد اما این تفکر اصلاً درست نیست و بسیاری از جراحی‌های بزرگ در بیمارستان‌های دولتی صورت می‌گیرد. در بخش دولتی یک عمل آپاندیس ساده با مبلغ 100 هزار تومان انجام می‌گیرد اما در بخش خصوصی همین عمل با 3 میلیون تومان صورت می‌پذیرد.

 

شاید مدت زمان انتظار بیماران در صفوف برای انجام جراحی‌ها باعث چنین اتفاقی شده است؟

خدمات بعد از جراحی یکی از دلایل ترجیح بیماران برای رفتن به بیمارستان‌های خصوصی است که اعتقاد دارم باید در مورد پرستار، پزشک و تعرفه‌های بیمه و خدمات ارائه شده دقت بیشتری صورت گیرد. چنانچه بیمه‌ها بتوانند به موقع پول را به پزشک و بیمارستان‌ها بدهند، وضعیت بهداشت در کشور بهینه خواهد شد.

 

گفته می‌شود بیمه‌ها مبالغ کلانی به بیمارستان‌های طرف قرارداد بدهکار هستند؟

بله بیمه 8 تا 9 ماه از پرداختی‌ها عقب و به بیمارستان‌ها بدهکار بود اما با حضور مهندس محصولی در مسند وزارت رفاه خوشبختانه بدهی‌ها تا دی‌ماه پرداخت شده و وزیر جدید تمام قدرت خود را بر این متمرکز کرده که بدهی بیمه‌ها را به بیمارستان‌‌ها پرداخت کند و بعد نسبت به کارهای اجرایی دیگر اقدام کند. البته ما هنوز به حد مطلوب نرسیده‌ایم و باید تلاش کنیم بیمه‌ها با یکسان‌سازی در رشد بهداشت و درمان نقش ویژه‌ای داشته باشند.

 

بیماران برای درمان خود به پزشکانی که اعتماد دارند مراجعه می‌کنند، چرا بیمه دنبال قرارداد بستن با تمام پزشکان نیست؟

صحبت شما درست است، قطعاً شما به مغازه‌ای می‌روید و آن‌را انتخاب می‌کنید که به آن اطمینان دارید چون می‌دانید قیمت و مدت زمان و تاریخ اجناس آن به شما درست اعلام می‌شود. بنابراین ما باید در بحث بهداشت و درمان اطمینان‌سازی کنیم و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به دنبال این است که این بحث را به طور جدی دنبال کند و با یکسان‌سازی بیمه‌ها و به وجود آوردن یک بیمه واحد بحث بهداشت جامعه را به عدالت نزدیک کند. در حال حاضر بیمه‌هایی مثل شرکت نفت، نیروی انتظامی، شهرداری، بانک‌ها و... وجود دارند که هر کدام تعرفه‌های خود را دارند که چنانچه این بیمه‌ها با یکدیگر تلفیق شوند، عدالت در درمان نیز به جامعه تزریق می‌شود.اگر به سلامتی توجه نشود بیمار قطعاً خواهد مرد و عدالت اجتماعی حکم می‌کند که به این مسئله اولویت ویژه‌ای داده شود. متأسفانه با توجه به تلاش ویژه‌ای که در مجلس صورت می‌گیرد که بیمه‌ها به یک نقطه مثبت برسند اما هنوز بر روی یکسان‌سازی بیمه‌ها موفقیتی حاصل نشده است، لذا باید کار زیادی صورت گیرد که با کمک دولت و مجلس این اتفاق مبارک هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

 

به عنوان نماینده‌ای از استان لرستان مشکلات فعلی شهرستان پلدختر چیست؟

لرستان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است و پلدختر محروم‌ترین شهر در این استان است. امورات بیشتر مردم در این منطقه از کاسبی می‌گذرد و یکی از منابع مهم درآمدی آنان، ارائه خدمات به ماشین‌هایی است که از حاشیه غربی پلدختر عبور می‌کنند اما این شغل‌ها نیز در معرض تهدید هستند چون قرار است آزادراهی از خرم‌آباد به سمت اندیمشک کشیده شود که در منطقه‌ای بیابانی است و باعث تهدید شغل‌های مثل رستوران‌داری، مکانیکی، تعویض روغنی و سوپرمارکت‌های حاشیه بوده است. احداث این آزادراه باعث می‌شود خطوط ترانزیتی از راه قدیم عبور نکنند و شغل‌های حاشیه‌های جاده از بین برود.

 

پیشنهاد شما برای حل این مسئله چیست؟

اولاً رئیس‌جمهور باید در مورد تقویت بحث کشاورزی منطقه کوشش زیادی نماید چون 6 درصد آب ایران در پلدختر وجود دارد و چنانچه این آب مهار شود، زمین‌های کشاورزی زیادی زیرکشت خواهند رفت. دوم اینکه باید در مورد تقویت صنعت نیز مباحث جدی تلقی شوند که چنانچه 2 تا 3 واحد صنعتی با کمک دولت در منطقه لرستان احداث شوند، بالاترین نرخ بیکاری که مربوط به لرستان است از بین خواهد رفت. بنابراین تقویت صنعت و کشاورزی تنها راه‌حل بحران بیکاری در منطقه است.

  • کد خبر : 21792
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار