خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/28 - 13:17
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عبدالرضا ترابی:

برای معرفی ایران باید هزینه کرد

**"عبدالرضا ترابی" نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی است طی یادداشتی در هفته نامه کویر سمنان دغدغه‌های جدی حوزه گردشگری را مطرح کرده که متن آن چنین است:

گردشگری جزو آن دسته رشته‌هایی است که در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت آن در اشتغالزایی و درآمد‌زایی برای کشورها جزو صنایع قرار گرفته و شاخه‌های بسیار متنوعی را دربرمی‌گیرد. امروزه در گوشه و کنار دنیا فعالیت‌های بسیاری صورت می‌گیرد تا کشورهای مختلف از بازار گردشگری درآمد بیشتری کسب کنند.

بحث صنعت گردشگری الان یکی از صنعت‌های پردرآمد و پرتوجه دنیاست. با توجه به اینکه ما کشوری با هزاران سال سابقه ایرانی - اسلامی هستیم، آثار تاریخی بسیاری هم داریم که مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی است.

انتظار داریم توجه ویژه به این صنعت صورت شود چون قرار است آن را در درازمدت به جایی برسانیم که جای نفت را بگیرد و احتیاجی به صادرات نفت نداشته باشیم و این ممکن نیست جز آن که با برنامه‌ریزی درست و مستمر پیش برویم. همانطور که الان کشورهایی مانند مصر، یونان و ترکیه سالانه چند میلیارد دلار درآمد سالانه از صنعت گردشگری دارند ما هم در کشورمان که قدمت آن به لحاظ تاریخی بیش از این کشورها یا همردیف آنهاست باید چنین وضعی داشته باشیم.

در استان سمنان بناهای تاریخی بسیاری داریم. در شهرستان سمنان و گرمسار جاده سنگفرش یا همان جاده ابریشم را داریم که از گرمسار عبور می‌کرده و تنها قسمت این جاده است که سنگفرش آن سالم مانده و به سمت قصر بهرام گور می‌رود.

همچنین تکایا، قلعه‌ها و آب انبارهای قدیمی بسیاری وجود دارند. خانه‌های تاریخی را هم نباید از یاد برد که بسیار دیدنی هستند. بعضی از این بناها در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند. کاروانسراهای ده‌نمک و لاسجرد، و پارک ملی گرمسار از نقاط ثبت‌شده هستند که 420 هزار هکتار وسعت دارد و گونه‌های مختلف و نادر جانوری نیز در این پارک هستند.

روستاهای ییلاقی کوه‌های البرز در مسیر گرمسار به فیروزکوه نیز دیدنی است و موارد متعدد دیگری که در سمنان، دامغان و شاهرود هم موارد مشابه اینها وجود دارد. کاروانسرای ده‌نمک برای گردشگران بازسازی شده است. اداره محیط زیست هم قصر بهرام گور را تجهیز کرده است. البته اقداماتی هم صورت گرفته تا راه دسترسی قصر بهرام گور از گرمسار احداث شود که 40 کیلومتر نزدیک‌تر است. راه دسترسی این مکان از سمت ورامین بود اما موافقت ساخت جاده جدید در دور دوم سفرهای هیأت دولت اخذ شد. البته مواردی هم بوده‌اند که هنوز عملی نشده‌اند.

چند سال پیش قرار بود هر 30 کیلومتر یک مرکز خدمات رفاهی ساخته شود. برای این کار برنامه‌ریزی هم شده بود، اما هنوز اجرا نشده است. برای این کار باید بتوانیم بخش خصوصی را جذب کنیم و این هم از عهده امکانات و اختیارات استان خارج است. این کار باید با حمایت دولت انجام شود. متأسفانه تبلیغات منفی موجب کاهش مسافر شده است و آنها به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. باید تبلیغات ما وسیع‌تر از کشورهای دیگر باشد. اصلاً یکی از کارهای رایزنان فرهنگی ایران در دیگر کشورها باید همین معرفی ایران باشد.

باید پول خرج شود و تبلیغات صورت بگیرد. باید ارتباطی باشد بین سازمان میراث فرهنگی ما و کشورهای پرجمعیت تا مسافر آنها را هم جذب کند. چطور از کشور ما به آنجا مسافر می‌رود ولی از آنجا به ایران نمی‌آیند؟ باید برای تبلیغات هزینه کرد. اگر ما می‌خواهیم در جلب سیاح به حد مطلوب برسیم باید پول خرج کنیم. البته خیلی راهکارهای دیگر هم هست. باید فیلم و بروشور تهیه شود و از طریق سفارتخانه‌های خارج از کشور، در اختیار دیگر ایرانیان و خارجی‌ها قرار بگیرد تا ایران به آنها شناسانده شود.

در عربستان از جده تا شهرهای مکه و مدینه هر 30 کیلومتر شما انواع مراکز خدماتی را می‌بینید اما از تهران تا مشهد که مردم دوست دارند با ماشین سفر کنند، مراکز خدماتی و رفاهی مناسبی وجود ندارند.

  • کد خبر : 22461
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار