خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/29 - 08:14
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
حسن ملک‌محمدی:

برای رسیدن به توسعه عدالت‌محور، راه بسیار در پیش است

**سازمان بهزیستی کشور در سال 1359 با مصوبه شورای عالی انقلاب اسلامی تأسیس شد. این سازمان در آغاز دو مقوله امور اجتماعی و امور فرهنگی را در رأس کارهای خود داشت که از آن جمله می‌توان به ارائه خدمات به روستائیان در قالب خانه‌های فرهنگ روستایی، امور مربوط به کودکان و مهدهای کودک، کودکان بی‌سرپرست، زنان ویژه در حوزه اجتماعی و و فعالیت‌های توانبخشی و نگهـداری از معلولان جسمی، ذهنی، نابینایان، ناشنوایان و سالمندان درحوزه توانبخشی اشاره کرد. از سال 1370 حوزه جدیدی در مجموعه وظایف سازمان بهزیستی کشور تعریف شد. این ح

هر چند وظایف سازمان بهزیستی در کشورمان کاملاً روشن است و حتی بعد از انتقال آن از وزارت بهداشت به وزارت رفاه نیز همان برنامه‌ها و اهداف تعریف شده را در پیش گرفته، اما مسائل و چالش‌های تازه‌ای به‌خصوص در عرصه آسیب‌های اجتماعی ایجاد شده که نقش این سازمان را خطیرتر کرده است. به عنوان نمونه افزایش معتادان، کودکان بدسرپرست یا بی‌سرپرست، زنان و کودکان خیابانی، فرار دختران و پسران و افزایش انواع اعتیاد و بزهکاری باعث شده امروز این سازمان، به یکی از نهادهای مهم و حساس کشور بدل شود.

"حسن ملک‌محمدی" نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی درباره سازمان بهزیستی و اهداف و برنامه‌های این سازمان به هفته نامه کویر سمنان گفت: از آنجا که دولت عدالت‌محوری را در پیش گرفته، باید در رفع نیازهای محرومان و ارائه خدمات به بخش آسیب‌پذیر جامعه بکوشد. البته دولت در این زمینه گامهای مؤثری برداشته و اقدامات بسیاری نیز داشته اما هنور تا توسعه عدالت‌محوری و رفع همه مشکلات راه بسیار در پیش است.

اقدامات انجام شده

استان سمنان از جمله استان هایی است که در چند سال اخیر توانسته خدمات قابل توجهی را به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی ارائه کند. به عنوان نمونه می‌توان به افتتاح اولین مدرسه هوشمند در یکی از مناطق محروم این استان اشاره کرد.

نماینده مردم دامغان درباره اقدامات صورت گرفته توسط بهزیستی استان سمنان به واحدهای مسکونی ارائه شده به معلولان و مددجویان سازمان بهزیستی شهرستان گرمسار اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری از 15 واحد ویژه معلولان و مددجویان بهزیستی شهرستان گرمسار از خرداد ماه سال جاری در سمنان آغاز شده است. این واحدها در قالب مصوبات سفر رهبری و نیز به صورت خیّرساز توسط اداره کل بهزیستی استان سمنان احداث شده است.

این نماینده مجلس به احداث اردوگاه فرهنگی و ورزشی مددجویان بهزیستی در شهرستان دامغان اشاره کرد و گفت: این اردوگاه در قالب مصوبات دور دوم سفر دولت در زمینی به وسعت 10 هکتار و با اعتبار اولیه شش میلیارد ریال و در دو مرحله ویژه معلولان، سالمندان و دیگر افراد تحت پوشش بهزیستی ایجاد می‌شود.

به گفته این نماینده، سال گذشته نیز طرح‌های قابل توجهی برای ارائه خدمات به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی در استان سمنان صورت گرفته است.

وی در این باره به افتتاح کارگاه‌های حرفه آموزی، مرکز توانبخشی حرفه‌ای و ویزیت در منزل اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سال گذشته مجتمع مسکونی 20 واحدی معلولان تحت پوشش بهزیستی دامغان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری و با مشارکت مردمی و خیّرین احداث شد و در اختیار معلولان دامغان قرار گرفت. همچنین 36 واحد مجتمع مسکونی مهر پنج ساله نیز در دامغان در مراسمی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گفته این نماینده مجلس، خیرین استان سمنان نقش قابل توجهی در کمک به سازمان بهزیستی برای ارائه خدمات به نیازمندان دارند.

برنامه‌های پیش رو

در آستانه هفته بهزیستی، سازمان بهزیستی کشور از برنامه‌های متعددش در این هفته خبر داده و رئیس این سازمان اعلام کرده در هفته بهزیستی 300 پروژه عمرانی و آموزشی در استان‌های مختلف کشور برای معلولان و مددجویان تحت پوشش این سازمان افتتاح می‌شود.

از مجموعه این پروژه‌ها و برخی برنامه‌های سازمان بهزیستی، 13 مرکز در استان سمنان افتتاح می‌شود. در این استان بیش از 20 هزار نفر مدد جو و معلول از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند و بهزیستی در این استان نیز برنامه‌هایی برای ارائه خدمات به افراد و گروههای تحت پوشش خود دارد. ‌به عنوان نمونه، ملک‌محمدی نماینده مردم دامغان از سهمیه ساخت 650 واحد مسکونی به استان سمنان خبر داد و گفت: سهمیه ساخت 650 واحد مسکونی به مددجویان و نیز زنان سرپرست خانوار استان سمنان اختصاص پیدا کرده که از این تعداد 300 واحد برای زنان سرپرست خانوار و بقیه برای مددجویان و معلولان است.

به گفته ملک‌محمدی در قالب این برنامه زمین و انشعابات به صورت رایگان تأمین می‌شود و تسهیلات 200 میلیون ریالی به صورت قرض‌الحسنه با بازپرداخت 20 ساله نیز اعطا می‌شود. این نماینده مجلس اعلام کرده سازمان بهزیستی استان سمنان توانمند‌سازی و ایجاد اشتغال فردی و اجتماعی را جزو اولویت‌های خود قرار داده و سعی دارد در قالب طرح ایجاد 15 هزار شغل در استان سمنان، مشاغلی را برای مددجویان بهزیستی در مناطق شهری و روستایی این استان فراهم کند.

ملک‌محمدی در این باره به کم‌کاری برخی نهادها و سازمانها اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه مجلس استخدام معلولان یکی از وظایفی است که برعهده نهادها و دستگاه های مختلف گذاشته شده اما متأسفانه در این مورد فعالیت قابل توجهی صورت نگرفته است.

به اعتقاد این نماینده چنانچه دستگاه های مختلف این مصوبه را اجرایی کنند، بهزیستی استان سمنان در ایجاد اشتغال برای معلولان تحت پوشش خود موفق‌تر خواهد بود. حسن ملک‌محمدی درباره خدماتی که سایر نهادها و سازمان ها می‌توانند به افراد تحت حمایت سازمان بهزیستی ارائه کنند، گفت: یکی از مواردی که کارشناسان و متخصصان بر آن تأکید دارند، مناسب‌سازی ساختمانهای عمومی و فضاهای شهری برای معلولان است. بیش از 25 هزار نفر معلول در استان سمنان وجود دارد و متأسفانه در حال حاضر بخش اندکی از معابر شهری و ساختمان های دولتی برای افراد معلول قابل استفاده است. طرح جامع حمایت از معلولان از سال 1384 به اجرا گذاشته شده و بر اساس این قانون باید در هر سال حداقل 30 درصد ساختمانهای عمومی و معابر شهری برای معلولان مناسب‌سازی شوند.

این نماینده مجلس از مسئولان اجرایی استان سمنان خواست در این باره همکاری مؤثرتری داشته باشند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی درباره تازه‌ترین اقدامات دولت در وزارت رفاه و تأمین اجتماعی گفت: ایجاد سازمان رفاه و تأمین اجتماعی در استانها، اجرای طرح پزشک خانواده و توجه به نقاط محروم کشور از جمله اقدامات ارزشمند دولت برای تحقق شعار عدالت‌محوری است و امیدوارم با این برنامه‌ها شاهد توسعه رفاه عمومی در جامعه باشیم.

این نماینده مجلس معتقد است فعالیت‌های دولت در زمینه رفاه و تأمین اجتماعی، اقداماتی در مسیر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود و به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که سازمان بهزیستی در آینده با مشکلات کمتری روبه‌رو باشد.

ملک‌محمدی در این باره گفت: خوشبختانه یکی از سیاست‌های مهم دولت توجه به مناطق محروم روستایی است. دولت می‌کوشد تا تمام امکانات را به صورت عادلانه در اختیار مردم قرار دهد و اگر تلاش دولت برای بهره‌مندی همه مردم از امکانات رفاهی به نتیجه برسد، زمینه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی فراهم خواهد شد.

نماینده دامغان ضمن اظهار آمادگی برای هرگونه همراهی مجلس با دولت در زمینه رسیدگی به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی از دستگاه ها و نهادهای مختلف خواست برای ایجاد رفاه بیشتر مردم بکوشند و از بخش‌های غیردولتی نیز درخواست کرد در این باره با دولت همکاری داشته باشند. ملک‌محمدی معتقد است مسئولان اجرایی در استان سمنان با دلسوزی به امور افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی رسیدگی می‌کنند و لازم است تا همه نهادها دست به دست هم دهند تا اداره کل بهزیستی این استان را برای اجرایی کردن برنامه‌های متعدد در جهت بهبود کیفیت زندگی افراد تحت پوشش بهزیستی، یاری دهند.

  • کد خبر : 22560
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار