خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/09 - 16:34
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده مردم رفسنجان:

بحران آب در کرمان جدی است

**حسین هاشمیان اظهار داشت: برداشت بی‌رویه از منابع آب در کرمان این استان را در صدر برداشت مازاد آب کشور قرار داده است.

 شرایط خاص اقلیمی کرمان و کمبود بارندگی طی سالهای اخیر وضعیت منابع آبی کرمان را با بحران مواجه کرده است. با این وجود استان کرمان به دلیل استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی بیشترین حجم برداشت مازاد در کشور را داراست. به طوریکه هم‌اکنون کرمان شاهد برداشت یک میلیارد مترمکعبی از منابع آبی در طول سال به صورت مازاد است.

گفتگوی نشریه نگارستان کرمان با نماینده مردم رفسنجان را در این زمینه می خوانید.

 

نماینده استان چه می‌گوید؟

در همین باره حسین هاشمیان نماینده مردم رفسنجان گفت: برداشت زیاد از منابع آبی و عدم جبران آن توسط بارندگی‌ها و تبخیر 76 درصدی بارشهای جوی در کرمان موجب نشست زمین و شوری منابع آبی موجود در استان شده است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین راه حل این مشکل مدیریت صحیح در مصرف آب است که استفاده از آبیاری مکانیزه در بخش کشاورزی به عنوان پر مصرف‌ترین بخش بسیار حائز اهمیت است.

نماینده مردم رفسنجان طرح انتقال حوزه به حوزه آب به خصوص انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون به فلات مرکزی را در راستای حل این مسئله مهم ارزیابی کرد.

هاشمیان با اشاره به ادامه خشکسالی در استان کرمان افزود؛ استفاده بهینه آب در بخشهای مختلف بسیار مهم است.

وی خواستار فرهنگسازی در این راستا شد و گفت: این فرهنگسازی باید از 11 سال پیش آغاز می‌شد.

هاشمیان در ادامه تصریح کرد: با برنامه‌ریزیهای صورت گرفته صنایع تبدیلی کشاورزی در استان توسعه‌یافته و سرمایه‌گذاریهای خوبی در این زمینه انجام خواهد شد.

وی افزود: از تلاش‌های جدی استان، افزایش ارزش افزوده و فرآوری در نوع محصولات کشاورزی است و با الزاماتی که در قانون بودجه سال 1389 است، در تلاشیم با جذب، حمایت و هدایت سرمایه‌گذاران توسعه صادرات کشاورزی استان را رونق بخشیم.

 نماینده مردم رفسنجان به رویکرد جدی دولت در بحث کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: دولت با رویکرد کاملاً کاربردی به دنبال استفاده و بهره‌وری بیشتر از ظرفیتهای موجود در بخش کشاورزی بوده و هم با برنامه‌ریزی و کار کارشناسی شده و هدفمند، ایجاد ظرفیتهای جدید در بخش کشاورزی را در دستور کار خود دارد.

 وی راه‌اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی، پایانه شرکت حمل و نقل بین‌المللی کانتینری، تقویت گمرک استان و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی را از اقدامات استان در راستای توسعه صادرات عنوان کرد.

 هاشمیان با تأکید بر اینکه کمبود آب بزرگترین معضل کشاورزی در کرمان است، تأکید کرد: استان کرمان به دلیل خشکسالی با معضل کمبود آب در بخش کشاورزی مواجه شده است که باید با مصرف بهینه آب این مشکل برطرف شود.

وی افزود: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که روشهای آبیاری مکانیزه در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: هم‌اکنون نیز آبیاری تحت فشار در استان کرمان نسبت به سطح زیر کشت در کشور رتبه اول را دارد که باید با توجه به وسعت استان کرمان این امر ادامه یابد.

هاشمیان افزود: کشاورزی در اقتصاد استان کرمان نقش تأثیرگذاری دارد و در بسیاری از محصولات استان کرمان مزیت دارد و 30 درصد اشتغال استان نیز در این بخش روی می‌دهد.

وی اضافه کرد: برای توسعه کشاورزی در استان کرمان باید از روشهای مدرن و روز کشاورزی در دنیا در بخش کشاورزی کرمان نیز استفاده شود.

نماینده مردم رفسنجان تصریح کرد: اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار با توجه به خشکسالی ضروری است.

وی با اشاره به کمبود آب و خشکسالی در استان، اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار در کرمان را الزامی دانست.

هاشمیان اظهار داشت: اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار و همچنین احداث طرحهای آبخیزداری در استان کرمان در راستای استفاده بهینه از آب موجود ضروری است.

وی با اشاره به اینکه استاندارد مصرف سرانه آب شرب و بهداشتی حدود ‌١٥٠ لیتر است، گفت: میانگین مصرف سرانه آب شرب و بهداشتی در استان کرمان ‌٢٠٠لیتر است که حدود ‌٥٠ لیتر بیش از استانداردهای مصرف است.

هاشمیان با اشاره به اینکه کشور ما با سرانه آب تجدیدشونده ‌١٧٨٠مترمکعب جزو کشورهای دارای تنش آبی است گفت: متوسط بارندگی در جهان ‌٧٥٠ میلی‌متر در سال است و این در حالی است که این متوسط برای ایران ‌٢٥١ میلی متر و برای استان کرمان تنها ‌١٣٥ میلی‌متر در سال است و تنها ‌٤ استان دیگر کشور وضعیت نامناسب‌تری از لحاظ بارندگی نسبت به استان کرمان دارند.

وی در ادامه گفت: ‌شهرهای استان کرمان در سال ‌١٣٧١ با ‌١٤١حلقه چاه و متوسط آبدهی ‌٤٥ لیتر در ثانیه و ضریب بهره‌برداری ‌٦٠درصد در پیک مصرف، تأمین آب می‌شدند، در صورتی‌که در سال ‌١٣٨٨ تعداد چاه‌های تأمین‌کننده آب این استان ‌٣٣٢حلقه چاه بود که با متوسط ‌٢/٢١ لیتر در ثانیه ضریب بهره‌برداری ‌٢/٩٨درصد داشته‌اند که این اعداد نشان می‌دهد ظرفیت آبدهی چاه‌ها در طول این مدت ‌٩/٥٢ درصد کاهش داشته است.

نماینده مردم رفسنجان عنوان کرد: آمار نشان می‌دهد افت سطح آب‌های زیرزمینی به بیش از ‌٤ متر در سال افزایش پیدا کرده و عمق چاه‌ها که در سال‌های ‌٧٠ تا ‌٧٣ حدود ‌١٥٠ متر بوده است طی سال‌های ‌٨٣ تا ‌٨٦ به ‌٣٠٠متر افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به این‌که ‌١٢ شهر استان کرمان در تأمین آب وضعیت بحرانی دارند، گفت: ‌‌١٣ شهر استان کرمان نیز در وضعیت تنش آبی هستند که با افزایش دما و افزایش مصرف امکان دارد به مرحله بحرانی برسند.

هاشمیان ادامه داد: ‌آمارها نشان می‌دهد که در سال ‌١٣٨٤ متوسط تعداد حوادث شبکه توزیع در استان کرمان به ازای هر کیلومتر طول شبکه ‌٨/٦ متر بوده است که این رقم در سال ‌١٣٨٨ با ‌١٦٥٥ کیلومتر بازسازی طی سال‌های ‌١٣٨٤ تا ‌١٣٨٨ به ‌٣٢/٢ مورد کاهش پیدا کرده است که از اثرات مثبت بازسازی شبکه است.

وی افزایش کیفیت و کاهش هدر رفت آب، جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز و بستر‌سازی مدیریت مصرف و توزیع مناسب آن در شبکه را از اثرات مثبت بازسازی شبکه‌های توزیع آب در استان کرمان عنوان کرد.

نماینده مردم رفسنجان با اشاره به برداشت بالای آب در بخش کشاورزی استان کرمان، تداوم خشکسالی‌ها و برداشت بی‌رویه آب گفت: ‌منابع آب استان کرمان در معرض تهدید و رو به نابودی است و اگر فکری اساسی برای این موضوع نشود و منابع آب پایدار در اختیار استان کرمان قرار نگیرد و یا مدیریت مناسب در حفظ منابع آب موجود نشود، بزرگترین چالش استان کرمان در آینده بسیار نزدیک تأمین آب خواهد بود.

  • کد خبر : 20634
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار