خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/04/06 - 18:54
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
عضو کمیسیون اجتماعی:

استراتژی‌های اشتغال زایی دولت شعاری است

**عضو کمی با بیان اینکه نرخ بالای 20 درصد بیکاری در کشور دارد تبدیل به یک بحران می‌شود، از بی‌توجهی دولت به امر اشتغال انتقاد کرد و استراتژی‌های کنونی را شعاری و آرمانی دانست.

"داریوش قنبری" نماینده مردم ایلام درباره اینکه مجلس چگونه می تواند در حل معضل بیکاری در کنار دیگر نهادها قرار بگیرد به خبرنگار خانه ملت گفت: در زمینه ایجاد اشتغال نهادهایی می توانند موثر باشند که قدرت اجرایی دارد؛ بنابراین مجلس که چنین قدرت و امکانات ویژه ای ندارد  تنها می تواند از  احکام نظارتی استفاده کند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که بر اساس اصل 28 قانون اساسی دولت موظف به ایجاد اشتغال است، نیازی به قانون گذاری در این زمینه نیست چون قانون اساسی این وظیفه را به عهده دولت گذاشته است. پس مجلس باید دولت را وادار کند تا به این وظیفه به خوبی عمل کند.

به گفته قنبری، جدا از اینکه ایرادهایی به طرح بنگاه های زود بازده در دولت نهم وارد بود، به هر حال ارائه این طرح نشان می داد که دولت به فکر بیکاری است؛ ولی امروز همان استراتژی هم وجود ندارد. به همین دلیل اگر بررسی های دقیقی در این زمینه صورت گیرد نشان می دهد در سال های گذشته بر میزان بیکاران کشور افزوده شده است.


باندهای پشت پرده واردات بی رویه

نماینده مردم ایلام درباره دلیل این امر گفت: واردات بی رویه جنس های چینی تولید ملی را نابود کرده است و اکنون وضعیتی پیش آمده که ما در بیشتر جنبه ها تبدیل به مصرف کننده شدیم؛ بنابراین همه نهادها هر چه سریع تر باید به نهضت ضد بیکاری در کشور بپیوندند.

به گفته قنبری مسئولان دولتی برای افزایش واردات، مسئله تنظیم بازار را مطرح می کنند و این بهانه ای شده تا تولید ملی را با این اجناس کم کیفیت به نابودی و ورشکستگی بکشانند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: پشت پرده واردات در کشور ما با ابهام های زیادی مواجه است و هنوز به خوبی معلوم نیست که چه باندهایی در این گونه واردات به کشور دست دارند.
 
قنبری گفت: در برخی موارد دیده می شود این افراد به خوبی حقوق گمرکی را پرداخت نمی کنند و این مسئله واردات بی رویه به بحث پیچیده ای تبدیل شده است که نیازمند بسیج و همکاری تمام قوا برای از بین بردن آن است.


وی استراتژی های برنامه پنجم توسعه در زمینه رفع بیکاری تصریح کرد: برنامه پنجم توسعه برنامه ای است که به طور علمی تدوین نشده است و آنچه که در قالب برنامه آمده بیشتر بیان آرزوها و آرمان ها و مطلوب هاست، اما قابل اجرا نیست.

قنبری با بیا اینکه برنامه نویسی به این شیوه درست نیست تاکید کرد: برای برنامه نویسی بایستی به امکانات کشور را مدنظر قرار دهیم و ببینیم چه امکاناتی داریم و کجا می توانیم از آنها استفاده کنیم و به چه شکلی باید از آنها استفاده کنیم.

وی با استقبال از ایجاد یک میلیون و 100 هزار شغل تا پایان امسال تاکید کرد: به نظر می رسد با توجه به اینکه استراتژی مشخص و مناسبی در این زمینه وجود ندارد، این حرف دولت بیشتر شعاری باشد.

  • کد خبر : 20286
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار