خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/03/30 - 18:25
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سخنگوی کمیسیون کشاورزی خبر داد:

اتمام بررسی برنامه پنجم در کمیسیون کشاورزی

**سخنگوی کمیسیون کشاورزی از تصمیمات اساسی این کمیسیون و اصلاح لایحه پیشنهادی دولت برای نیل به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، گسترش کشاورزی صنعتی و ارتقای ارزش افزوده در بخش کشاورزی خبر داد.

عیسی جعفری سخنگوی کمیسیون کشاورزی از بررسی کارشناسانه و اقدامات اساسی این کمیسیون برای اصلاح لایحه پیشنهادی دولت خبر داد و گفت: تصمیمات کمیسیون بر اساس اهدافی مبنی بر نیل به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، اصلاح الگوی مصرف، گسترش کشاورزی صنعتی، فراهم نمودن زیرساخت های امنیت غذایی و ارتقای ارزش افزوده بخش کشاورزی بوده است تا بتوانیم در انتهای برنامه پنجم توسعه در بخش کشاورزی به پیشرفت های قابل توجهی برسیم.

وی برخی از تصمیمات کمیسیون کشاورزی را بدین شکل تشریح کرد:

به منظور نیل به خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی (گندم، جو، ذرت، برنج دانه های روغنی چغندر قند، نیشکر، گوشت سفید و قرمز، شیر، تخم مرغ) اصلاح الگوی مصرف براساس اسانداردهای تغذیه، گسترش کشاورزی صنعتی و داشتن بنیاد فراهم نمودن زیرساخت های امنیت غذایی ارتقای ارزش افزوده بخش کشاورزی بر مبنای ملاحظات توسعه پایدار به میزان 7 درصد نسبت به سال 88، افزایش سهم سرمایه گذاری بخش کشاورزی به میزان متوسط سالیانه یک درصد در سرمایه گذاری ملی، در طول برنامه پنجم اقدامات زیر انجام می شود.

الف) افزایش راندمان آبیاری بخش کشاورزی از 35 درصد سال 88 به حداقل 45 درصد در سال آخر برنامه پنجم از طریق برنامه های:

 1) اجرای عملیات زیربنایی آب و خاک، طرح های تجهیز و نوسازی اراضی در سطح 8/3 میلیون هکتار از اراضی آبی کشور.

2) اجرای عملیات شبکه های آبیاری فرعی در سطح 5/2 میلیون هکتار.

3) اجرای عملیات زه کشی مدرن و سنتی و  اصلاح اراضی پایاب سدها در سطح 2/2 میلیون هکتار

4) اجرای روش های نوین آبیاری به ویژه آبیاری تحت فشار در سطح 3/3 میلیون هکتار از اراضی زراعی و باغات.

5) پوشش کانال های آبیاری عمومی و لوله گذاری به طول 250 هزار کیلومتر.

6) اجرای عملیات به زراعی و به نژادی و مقاوم سازی گونه های زراعی و باغی حسب مورد به آفات، شوری، سرمازدگی و خشکسالی در سطح 4 میلیون هکتار.

7) ارتقای ضریب خودکفایی تولید دانه های روغنی با اولویت توسعه و اصلاح باغات زیتون تا 60 درصد و سایر محصولات اساسی تا 90 درصد.

ب) ارتقای شاخص آبیاری از 9/0 کیلوگرم ماده خشک نسبت به هر متر مکعب آبیاری در سال 88 به 3/1 کیلوگرم در پایان برنامه پنجم توسعه.

  • کد خبر : 19729
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار