خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/07/05 - 23:30
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
سرویس : فرهنگی
خانه ملت به مناسبت روز گردشگری گزارش می‌دهد؛

ضربه‌های سنگین کرونا بر صنعت گردشگری کشور / بوم گردی فرصتی استثنایی در گردشگری

گشت و گذار در این جهان پر رمز و راز آرزوی دیرینه بشر بوده آرزویی که برای تحققش ابن بطوطه کوله بار سفر بست، ناصرخسرو مسافری خانه به دوش شد و مارکوپولو جهان را زیر پا گذاشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت؛ گشت و گذار در این جهان پر رمز و راز آرزوی دیرینه بشر بوده آرزویی که برای تحققش ابن بطوطه کوله بار سفر بست، ناصرخسرو مسافری خانه به دوش شد و مارکوپولو جهان را زیر پا گذاشت.



از گذشته‌های دور بشر برای برطرف کردن حس کنجکاوی یا رسیدن به نیازهای ابتدایی مادی و معنوی خود تصمیم به مسافرت می‌گرفت؛ گاهی این مسافرت به قیمت جان و گاهی با بدست آوردن ثروت و اقناع کنجکاوی او همراه می‌شد، تاریخ ثابت کرده که جهانگردی و گردشگری جزو نیازهای بشر از دیروز تا امروز بوده است . 



گردشگری با هدف ارتقای اهداف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی 



از سال ۱۹۸۰، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد سالانه روز ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد. اساسنامه این روز در تاریخ ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۰ به تصویب سازمان جهانی گردشگری رسید. انتخاب و تصویب این روز نقطه عطفی در گردشگری جهانی محسوب می‌شود. هدف از گرامی داشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است اما آنچه امروز جهانگردی یا گردشگری را با مشکل مواجه کرده ویروسی ذره بینی به نام «کرونا» است که نه تنها صنعت گردشگری ایران بلکه کل جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.



ضربه سنگین کرونا به حوزه گردشگری



متاسفانه در یکسال اخیر صنعت گردشگری کشور همانند دیگر کشورها ضربه سنگینی خورده، آخرین آمار وزارتخانه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی میزان خسارات وارده بر این حوزه را ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.











گردشگری مجازی


علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این رابطه در گزارشی عنوان کرد: شیوع بیماری کرونا ۱۲ هزار میلیارد تومان به بخش گردشگری کشور تا مرداد ماه خسارت زد.کرونا به بخش‌های مختلف اقتصادی خسارت زد و یکی از بخش‌ها گردشگری است، البته شیوع کرونا به بخش حمل و نقل و کسب و کارهای کوچک نیز به اندازه گردشگری خسارت وارد کرد.



در همین راستا جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتلداران ایران نیز پیش از این اعلام کرده بود که حدود ٧٥ هزار نفر به طور مستقیم در هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور کار می‌کنند که اشتغال آن‌ها به سبب شیوع بیماری کرونا در معرض خطر قرار گرفته است.به گفته حمزه‌زاده هتل‌های ایران از اسفندماه سال گذشته تا پایان تیرماه امسال هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان درآمد از دست داده‌اند. کرونا اقتصاد صنعت گردشگری بویژه فعالیت واحدهای اقامتی استان‌ها را تحت الشعاع قرار داده و به شدت به این بخش آسیب و زیان مالی وارد کرده است.



اوایل شروع کرونا دولت قول‌هایی در جهت حمایت از مشاغل آسیب‌پذیر داده بود که طی اخبار منتشر شده از طرف هتلداران و آژانس‌های مسافرتی اکثریت به وعده‌های بی‌‌سرانجام دولت اعتراض داشته تا جایی که این شرایط منجر به تعدیل بسیاری از نیروهای آنها شده است.



کامیار اسکندریون دبیر جامعه هتل‌داران کشور با بیان اینکه دولت به خوبی می‌داند که مثل هر کشوری در دنیا در شرایط اضطرار باید کسب‌وکارهای آسیب‌دیده را ترمیم کند، می‌گوید: با علم به این وظیفه، دولت کاری برای هتل‌ها نکرده و این نشان از ناتوانی دولت دارد ولاغیر. ما از اسفند تاکنون علاوه بر دولت با مجلس و نهادهای دیگر هم مکاتبات فراوانی داشتیم. با خود همکاران هم جلسات متعددی برگزار کردیم و هیئت مدیره تلاش‌های بسیار زیادی انجام داد. اینکه گفته می‌شود دولت به جایگاه گردشگری باور دارد و روی آن حساب کرده و نمی‌خواهد فرصت طلایی گردشگری را در اقتصاد و آینده کشور از دست بدهد، تنها در سطح شعارهای دولت انعکاس دارد و عملا هیچ خبری نیست؛ بیش از این مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در اواخر اردیبهشت ماه خبرداد که ۱۳ هزار نفر راهنمای گردشگری شغل خود را از دست داده‌اند و دفاتر خدماتی و مسافربری گردشگری کشور هم ضرر و زیان بسیاری با شیوع کرونا دیده‌اند و حتی برخی از آنها بعد از قرنطینه به تعطیلی کشانده شدند.



وعده وام کمک به مشاغل آسیب دیده به کجا رسید؟



با شروع کرونا دولت وعده پرداخت وام به مشاغل آسیب دیده با سود باز پرداخت۱۲ درصد را داد مشروط بر عدم تعدیل نیرو و کارمندان؛ اما سوال سر جای خود باقی مانده است دفاتری که درآمدی ندارند و تعطیل هستند چگونه می‌تواند کسب درآمد کرده و وام دولتی با سود ۱۲ درصد در کنار حقوق و بیمه کارمندان خود پرداخت کنند؟



پرداخت اینگونه تسهیلات نتیجه‌ای جز بدهکاری برای دفاتری و آژانس‌های مسافربری در برنداشته، صنعت گردشگری کشور تنها قربانی کرونا نشده بلکه افزایش بی‌رویه ارز ضربه محکم‌تری بود که قبل از شیوع کرونا بر پیکر ضعیف صنعت گردشگری کشور وارد شده بود.



بیش از ۷۵ میلیون شغل در صنعت گردشگری در معرض خطر هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که از دست دادن تولید ناخالص داخلی در بخش سفر و گردشگری ۲٫۱ تریلیون دلار بر اقتصاد جهان زیان وارد کرده است. 



طبق بررسی‌های شورای جهانی سفر و گردشگری با شیوع ویروس کرونا، بیش از ۷۵ میلیون شغل در صنعت گردشگری در معرض خطر هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که از دست دادن تولید ناخالص داخلی در بخش سفر و گردشگری ۲٫۱ تریلیون دلار بر اقتصاد جهان زیان وارد کرده است. 



ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این باره عنوان می‌کند: این ویروس جابه‌جایی و ارتباط بین انسان‌ها را هدف قرار داده و بیشترین آسیب را صنعت گردشگری از این ویروس در سطح جهانی دیده است و بعد از جنگ جهانی دوم چنین اتفاقی در حوزه گردشگری بی سابقه بود.



وی با اشاره به شیوع کرونا در سطح جهان گفت: ۵۳ درصد کشورها در شرایط کنونی گردشگری را تسهیل کردند و این کشورها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در دستور کار قرار دادند. اولویت اصلی ما نیز در حفظ سلامت گردشگران داخلی و بین المللی است.



نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: با توجه به تنوع قومیتی که کشور دارد؛ هریک فرهنگ دیرینه‌ای را از گذشتگان خود به ارث برده که آن را در فرهنگ زندگی و صنایع دستی هر قومی به وضوح می‌بینیم که می‌تواند فرصت طلایی برای جذب گردشگر در راستای ارز آوری باشد.











گردشگری سلامت


غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد وضعیت صنعت گردشگری  کشور به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: در بسیاری از کشورهای پیشرفته گردشگری به عنوان صنعت اول آنها محسوب می‌شود، با توجه به گفته مقام معظم رهبری باید کشور را از تک محصولی بودن(اقتصاد نفتی) نجات داده و به سمت ظرفیت‌های اقتصادی دیگر از جمله گردشگری هدایت دهیم تا باعث اشتغال‌زایی و افزایش تولید ناخالص ملی شود.



گردشگری پنجره‌ای روی به افکار،اندیشه ها، فرهنگ، تمدن، آیین و آداب و رسوم است که علاوه بر درآمدی اقتصادی می‌تواند معرف فرهنگ و تمدن کشور ما محسوب می‌شود



وی ادامه می‌دهد: گردشگری پنجره‌ای رو به افکار،اندیشه ها، فرهنگ، تمدن، آیین و آداب و رسوم است که علاوه بر درآمدی اقتصادی می‌تواند معرف فرهنگ و تمدن کشور ما محسوب می‌شود، در حال حاضر امتیاز کشور ما در این زمینه پیشینه تاریخی آن کشور است که هر کدام می‌تواند منجر به جذب گردشگر در کشور شود. با تمدن چندین هزار ساله ایران می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح جهان در سطح گردشگری باشد.



منتظری در ادامه تصریح می‌کند: اگر یک برنامه راهبردی برای حوزه گردشگری طراحی کنیم، می‌توانیم به این حوزه به عنوان صنعت ارز آور که نقشی پررنگ در تولید ناخالص ملی دارد بنگریم.



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: تنوع صنایع دستی کشور ما فرصتی بزرگ برای کشور ما محسوب می‌شود که کمتر کشوری از آن بهرمنده است؛ هر گردشگری می‌تواند با خرید آن فرهنگ ایران را به کشوری دیگر منتقل کند و راهی در جهت رونق اقتصادی گشوده شود، صنایع دستی نمی‌تواند در زیر مجموعه تحریم‌ها قرار بگیرد برخلاف نفت که امروزه سخت در تحریم است.



بوم گردی فرصتی استثنایی در گردشگری



منتظری در مورد صنعتی بودن گردشگری کشور می‌گوید: باید به گردشگری به شکل صنعت بنگریم تا باور کنیم ‎که می‌تواند، درحوزه اقتصادی کمک بزرگی برای کشور ما باشد متاسفانه در کشور ما گردشگری به عنوان صنعت درجه یک جای خود را پیدا نکرده است، باید در کنار حوزه گردشگری به حوزه بوم گردی هم اشاره کنیم؛ کشور ما از این ظرفیت برخوردار است و امروزه بوم‌گردی با استقبال خوبی روبرو بوده می‌تواند فرصت استثنایی در جهت جذب گردشگر در شهرهای کویری باشد.



نایب رئیس کمیسیون فرهنگی تاکید می‌کند: در تخصیص اعتبارات و سرمایه گذاری و توجه به زیر ساخت‌های گردشگری باید بسیار توجه کنیم، بعد از مدتی اقدام به ارزیابی کنیم که چه میزان در این حوزه با پیشرفت یا پس رفت روبرو بوده و مشکل را پیدا کنیم.



منتظری خاطر نشان می‌کند:‌ کرونا تهدیدی جدی برای بسیاری از مشاغل علی الخصوص صنعت گردشگری است، باید همه جوانب را بسنجیم و برنامه‌ای برای زندگی با کرونا و دوران پسا کرونا ترسیم کنیم. 











^گردشگری در شب


در ادامه حسین میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم در مورد ارز آوری گردشگری به خانه ملت می‌گوید: صنعت گردشگری در کل دنیا به عنوان یک منبع درآمد و ارز آور برای هر کشوری محسوب می‌شود، این ظرفیت برای کشور ما به لحاظ موقعیت آثار تاریخی و باستانی، صنایع دستی، پزشکی و درمانی و موقعیت جغرافیایی و طبیعی یک فرصت طلایی محسوب می‌شود که متاسفانه به دلیل بی‌مدیریتی نادیده گرفته شده و به درستی از آن استفاده نشده است، گردشگری در کشور ما به عنوان یک فرصت انتخاباتی است که زمان انتخابات حمایت از آن به عنوان یک انگیزه برای جمع آوری آرا محسوب می‌شود.



تنها کرونا مقصر نیست



نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: با شیوع کرونا صنعت گردشگری بیشتر از حوزه‌های دیگر آسیب دید تا جایی که بسیاری از هتلداران و آژانس‌های مسافربری اقدام به تعدیل نیروهای خود کرده و بسیاری از آنها حتی تعطیل شدند در این بین تمام مقصر را شیوع بیماری نمی‌دانیم بلکه مدیریت نادرست بیماری منجر شد تا اقتصاد کشور علی الخصوص صنعت گردشگری ضربه سنگینی را متحمل شود.



سیاست کنترل کرونا یک سیاست شکست خورده



نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید می‌کند: مدیریت بیماری کرونا در سطح کلان ایرادات گسترده‌ای داشته که امروزه شاهد خسارات مادی و جانی جبران ناپذیری هستیم، سیاست کنترل کرونا یک سیاست شکست خورده است؛ باید تمهیدات لازم اندیشیده شود تا مردم با کرونا زندگی کنند.



بیکاران بدهکار



میرزایی ادامه می‌دهد: سیاست پرداخت وام‌های حمایتی برای مشاغل به تعطیلی کشیده شده به دلیل شیوع کرونا یک سیاست نادرستی است، بسیاری از مشاغل با شیوع کرونا از تولید جا مانده و به تعطیلی کشیده شدند، پرداخت وام با بازپرداخت ۱۲ درصد بدون تعدیل نیرو و هیچ گونه تولیدی نتیجه‌ای جز بدهکاری تولیدکنندگان به همراه ندارد در این بین انتظار داریم مشاغلی مثل هتلداران و آژانس‌های مسافرتی با ضرر و زیانی که متحمل می‌شوند یک بدهی هم به دولت داشته باشند. یعنی گروهی بیکار که به دولت هم بدهی دارند. 



اگر قرار است از این گونه مشاغل حمایتی صورت بگیرد باید به صورت وام‌های بدون بهره وبلاعوض یا بخشش مالیاتی باشد



میرزایی ادامه داد: اگر قرار است از این گونه مشاغل حمایتی صورت بگیرد باید به صورت وام‌های بدون بهره وبلاعوض یا بخشش مالیاتی باشد. با سیاست وام با بهره بیکاران بدهکار افزایش می‌دهیم.



عضو کمیسیون فرهنگی تاکید می‌کند: گردشگری کشور امروزه نیازمند توجه اساسی متولیان این امر است باید به گونه‌ای از این ظرفیت استفاده شود تا در همین شرایط نابسامان آن را بهبود بخشیده و به امید فردا نباشیم.



وی در ادامه تصریح می‌کند: یکی از ظرفیت‌های ‌‌گردشگری که کشور ما را نسبت به دیگر کشورها متمایز کرده دیدگاههای فرهنگی و دینی است که بسیاری از گردشگران به سمت خود جذب کرده ، سوای تمام جذابیت‌های مادی که گردشگری دارد می‌تواند انتقال دهنده فرهنگ غنی ایران باشد به گونه‌ای که بسیاری از شنیده‌های نادرست در مورد کشور ما با ورود گردشگر رنگ دیگر می‌گیرند. 



میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مبحث پوشش گردشگران در کشور موضوع جدیدی نیست همه گردشگران در سطح ملی و بین‌المللی می‌دانند که هر کشور قوانین مخصوص به خود را دارد و موظف به رعایت همه آنها هستند.











بندر ترکمن جاذبه گردشگری


کلام آخر؛ پتانسیل نهفته گردشگری کشور از توسعه‌ و ظرفیتی که شایستهٔ آن است برخوردار نبوده‌؛ از دلایل آن می‌توانیم به مهیا نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در کشور برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر امکانات تفریحی و رفاهی، بی‌خبر بودن سرمایه‌گذاران از ظرفیت‌های موجود در کشور و تبلیغات ضعیف و نیز انتشار اخبار منفی از کشور، محدودیت‌های اجتماعی برای گردشگران اشاره کنیم در این میان بیشتر گردشگران وارد شده به کشور عموماً از کشور همسایه هستند که برای زیارت یا درمان به ایران سفر می‌کنند. در صورتی که کشور ما با ظرفیت و جاذبه دیدنی بسیاری دارد که می‌تواند  زمینه ورود و حضور گردشگر از سراسر جهان باشد./



پایان پیام



گزارشگر: محبوبه اشرفی پیمان



 



 

  • کد خبر : 305295
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار