حاجی بابایی:
آموزش مجازی در شرایط عادی هم ادامه پیدا کند/ اگر 70 درصد دانشآموزان هنرستان را انتخاب کنند باید جشن گرفت
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به تأکید سند تحول بنیادی به آموزش مهارتی به دانش آموزان، تصریح کرد: اگر روزی 70 درصد دانشآموزان، هنرستان را انتخاب کنند، آن روز باید جشن گرفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی در برنامه به وقت ایران شبکه آموزش با موضوع بررسی سند تحول بنیادین و بودجه آموزش و پرورش ، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین، نقشه راه مهارتی کردن دانش آموزان و بردن آنها به سمت فنی و حرفه ای تحول عظیمی در هنرستانها شکل گرفت.
نماینده مردم همدان و فامین در مجلس با بیان اینکه در برنامه ششم پیش بینی شده است که باید میزان هنرجویان هنرستان به 50درصد برسد، افزود: اگر جامعه به جایی برسد که 70 درصد دانش آموزان هنرستان را انتخاب کنند، آن روز را باید جشن گرفت و بهترین روز نظام تعلیم و تربیت کشور خواهد بود.
حاجی بابایی تصریح کرد: در سند تحول بنیادین، پیش بینی شده است که میبایست به هر دانش آموز، حداقل یک مهارت آموزش داده شود.
قسمت عمده افزایش بودجه به هنرستانها تعلق میگیرد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در بودجه سال 1400 بنا داریم تا قسمت عمدهای از افزایشهای بودجه را به تجهیز هنرستانها، مهارتی کردن دانش آموزان و کیفی کردن آموزش و پرورش اختصاص دهیم.
وی درباره مهارت معلمان نیز گفت: در این زمینه از دو معلمان شاغل و بازنشسته بهره بردیم، در برنامه ششم تصمیم گرفته شد تا معلمان بازنشسته از وضعیت متناسبی برخوردار باشند و بر این باور هستم که یک معلم بازنشسته کمتر از یک معلم شاغل در جامعه تاثیرگذار نیست. به همین دلیل با کمک سازمان برنامه و بودجه موفق شدیم امسال با هماهنگی میان دولت و مجلس، حدود 50درصد از حقوق بازنشستگان را افزایش دهیم.
به اندازه یک سر سوزن هم نظام رتبه بندی معلمان اجرا نشده است
حاجی بابایی درخصوص نظام رتبه بندی معلمان با تأکید بر اینکه نظام رتبه بندی معلمان، مهارتی کردن معلمان است، اضافه کرد: تا زمانیکه معلم مهارتی نباشد نمیتوان دانش آموز مهارتی تعریف کرد و می بایست روز به روز تخصصی به این موضوع نگاه شود، در این خصوص برنامه مهارتی در نظام تعلیم و تربیت برای این موضوع وجود دارد که مانند دو روی سکه است و یک روی آن نظام رتبه بندی معلمان است و روی دیگر آن مهندسی نیروی انسانی است و تا به امروز به اندازه یک سر سوزن نظام رتبه بندی معلمان اجرا نشده است.
وی یادآور شد: نظام رتبه بندی معلمان بدان معناست که باید نظام معلمان را همانند اساتید دانشگاه جدا کرد و باید به شکلی حرکت کرد که معلم احساس کند جایگاه هیئت علمی دارد.
نقش رسانه ملی در سند تحول کلیدی است
وی درباره اقدامات مجلس در خصوص بودجه مدرسه تلویزیونی، توضیح داد: قبل از شیوع ویروس کرونا نیز در سند تحول بنیادین، نقش تلویزیون و رسانه ملی را نقشی اساسی و کلیدی در این سند می دانستیم و بدون شک هم تلویزیون به عنوان رسالت اصلی خود می بایست نقش آفرینی کند و هم آموزش و پرورش و دولت می بایست به کمک صدا و سیما گام بردارند.
حاجی بابایی افزود: در گذشته آموزش و پرورش و دولت اقبالی به صدا و سیما نشان می داد و صدا و سیما نیز کمتر به مباحث آموزشی می پرداخت. بی شک اقدامات صدا و سیما جای تقدیر دارد، می توان گفت که صدا و سیما مردانه وارد میدان شد و به کمک مردم شتافتند.
در شرایط عادی هم باید آموزش مجازی ادامه پیدا کند
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم با بیان اینکه مجلس قطعا در این مسیر کمک خواهد کرد، افزود: باید آموزشهای مجازی را با آموزش های مدرسه ای را مکمل کلاس ها قرار داد و در شرایط عادی این روند ادامه خواهد داشت.
وی در رابطه با دانشجو معلمان نیز گفت: دانشجویان معلمین باید جزو صندوق رفاه دانشجویان قرار بگیرند، در گذشته برای دانشجو معلمان حقوقی در نظر نگرفته شده بود ولی اکنون حداقل حقوق را دریافت می کنند، لیکن 45 درصد آن برای غذا کسر می شود، که این مبلغ زیاد است، در بودجه امسال با هماهنگی میان دولت و مجلس و آموزش و پرورش باید اقدامی صورت بگیرد و آن را قاعده مند کرد.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس مخالفت خود را با اینکه کسورات دانشجومعلمان به زیرساختها تعلق گیرد، اعلام کرد و گفت: این امر قانونی نیست و دانشگاه حق ندارد این کار را بکند./
پایان پیام