خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/17 - 15:34
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : صحن
گزارش خانه ملت از نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس؛

نمایندگان در پی اصلاح بیمه کارگران ساختمانی/ مجلس؛ صدای کارگران

این بار نمایندگان ضمن موافقت با دو فوریت بررسی طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی صدای کارگران بی‌پناهی شدند که صدایشان به جایی نمی‌رسد و حتی هنوز بیمه آن‌ها با مشکلات متعددی رو به رو است.

خبرگزاری خانه ملت، گروه صحن- جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 17 اردیبهشت ماه) به ریاست عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس در حالی ساعت 14 و 18 دقیقه و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان آغاز شد که نمایندگان در نوبت صبح به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداختند و نوبت عصر را هم با ادامه بررسی این طرح آغاز کردند.  



 











قانون انتخابات مجلس


شرایط و زمان انصراف داوطلبان انتخابات مجلس مشخص شد



بنابراین گزارش، نمایندگان در ابتدا در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده 26 این طرح موافقت کردند که براساس آن زمان انصراف داوطلبان در انتخابات مجلس حداکثر تا ۷۲ ساعت قبل از رای گیری تعیین شد که مراتب انصراف توسط وزارت کشور فوراً به اطلاع هیئت مرکزی نظارت می‌رسد.



عدم تایید یا عدم احراز صلاحیت داوطلب با ارائه مستندات صورت می گیرد



همچنین در ادامه در جریان رسیدگی به این طرح با اعمال اصلاحاتی بر ماده 28 آن موافقت کردند که براساس آن عدم تایید یا عدم احراز صلاحیت داوطلب انتخابات مجلس منوط به ارائه مستندات شد.



نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس تعیین شد



وکلای ملت در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده 29 این طرح نیز موافقت کردند که براین اساس سازوکار بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات قوه مقننه در هیات های نظارت استانی و هیات مرکزی نظارت مشخص شد.



فرآیند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در شورای نگهبان مشخص شد



بنابراین گزارش نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز در جریان رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با مواد 30 و 31 در خصوص فرآیند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در شورای نگهبان موافقت کردند.



 











بیمه کارگران ساختمانی


موافقت مجلس با بررسی دو فوریتی طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی



اما بهارستانی‌ها با هدف افزایش منابع بیمه کارگران ساختمانی که یکی از قشرهای محروم جامعه هستند با دوفوریت طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی موافقت کردند و محمدرضا پورابراهیمی به عنوان نماینده متقاضی در این باره، گفت: موضوعی که در دستور کار قرار دارد و فوریت آن مورد بحث است موضوع مهمی بوده که به واسطه تصمیمی که سال گذشته در پایان سال در ارتباط با اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در دستور کار صحن قرار گرفت و مصوب شد، است. هدف این اصلاح این بود که بتوانیم منابع بیمه کارگران ساختمانی که یکی از قشرهای محروم جامعه هستند را افزایش دهیم و به آن‌ها کمک کنیم.



رئیس کمیسیون اقتصادی ادامه داد: متأسفانه آنچه که اتفاق افتاد برخلاف اهداف اصلاح انجام شده بود و همه مجموعه‌ها از این تصمیم متضرر شدند و از ابتدای سال نیز از جای جای مختلف کشور بابت هزینه‌های سرسام‌آور صدور پروانه‌های ساختمانی به ویژه در شهرهای کوچک و روستاها به نمایندگان مراجعه شده است اما با رویکرد طرح دوفوریتی این امکان فراهم می‌شود تا اصلاح لازم در کمیسیون مربوطه انجام شود و منافع کارگران ساختمانی مدنظر قرار گیرد و از سوی دیگر ساخت و سازها رونق پیدا کند.



شفافیت تصمیمات هیأت رئیسه برای نمایندگان ضروری است



در ادامه نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس طی تذکری خطاب به نایب رئیس مجلس خواستار شفافیت تصمیمات هیأت رئیسه شد و گفت: طرح پیشنهادی نماینده تهران در این خصوص بارگذاری شده و باید هر چه سریعتر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.











تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور


تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور



همچنین علی کریمی فیروزجایی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد. 



 











اعلام وصول گراف


اعلام وصول ۳ لایحه و یک طرح و یک سوال ملی



رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس لایحه اصلاح ماده (۴) قانون حمایت از احیای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را اعلام وصول کرد.



 



زنگ پایان به صدا درآمد/نشست بعدی؛ دوشنبه 18 اردیبهشت ماه



عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 17 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 16:36 به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (دوشنبه، 18 اردیبهشت ماه) رأس ساعت 7:45 با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 361207
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار