خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/19 - 19:24
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
کریمی تاکید کرد:

هدر رفت منابع کشور به دلیل نبود آمایش سرزمین

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: عدم وجود رویکرد آمایش سرزمین باعث شده هزینه های کلانی به کشور تحمیل شود و هدر رفت و نابودی منابع مالی کشور را شاهد بود.

علی اکبر کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اهمیت آمایش سرزمین گفت:  یکی از آفات مهم در شرایط فعلی کشور، نگاه های تنگ نظرانه، بسته، محلی و عدم ترجیح منافع ملی به منافع استانی، شهرستانی و محلی است. متاسفانه این نگاه باعث شده بسیاری از فرصت هایی که در کلان کشور داریم را از دست بدهیم و منابع محدود مالی در سطح گسترده پخش شود. اینکه امروز با 10ها هزار پروژه نیمه تمام با ارزش 100هزار میلیارد تومان مواجه هستیم یکی از آثار این رویکرد، نگاه محلی و تنگ نظرانه است.



نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس ادامه داد: مقوله آمایش سرزمین می تواند نگاه روشنی به مسئولین و مدیریت کلان کشور دهد، با این نگاه و رویکرد می توانیم اولویت بندی های لازم را انجام دهیم و اختصاص منابع را بر اساس نیاز و اولویت های ملی سامان دهیم. در بخش آمایش باید نگاه عادلانه و منصفانه به پهنه سرزمینی کشور صورت گیرد اما قطعا مزیت ها نسبی هر منطقه در کشور متفاوت است.



وی اظهار داشت: به طور مثال بندر چابهار با عمق مناسب و دسترسی های مناسب تنها بندری است که در کل چند هزار ساحل ایران، به اقیانوس دسترسی دارد اما در طول این سال ها نتوانستیم در این بندر سرمایه گذاری درست کنیم یا استفاده درست از این بندر در قالب راه‌های ترانزیتی ریلی از چابهار تا سرخس و سایر شبکه های ریلی که ترانزیت در کشور داشته، میلیاردها دلار درآمد ارزی در کشور به ارمغان بیاوریم، چرا که به واسطه نگاه تنگ نظرانه این ظرفیت مورد غفلت قرار گرفته است.



این نماینده مجلس مطرح کرد: کمبود آب در کشور موضوعی جدی است، در آمایش و رویکرد ملی می توانیم از ظرفیت ها برای توسعه فعالیت ها و سرمایه گذاری ها در سواحل کشور استفاده کنیم. موضوعات بسیاری وجود دارد که با نگاه مبتنی بر آمایش سرزمینی می توان برای آنها تصمیمات درست و منطقی گرفت و به جای اینکه صنایع و فعالیت نیازمند آب را به استان های خشک و کویری کشور ببریم و هزاران میلیارد تومان منابع کشور را صرف انتقال آب از دریا به استان های مرکزی کنیم، می توانیم فعالیت و جمعیت را به سواحل ببریم . اما به دلیل عدم وجود رویکرد آمایش سرزمین باعث شده هزینه های کلانی در کشور تحمیل کرده و هدر رفت و نابودی منابع مالی کشور را شاهد بود.



عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن در مجلس ابراز امیدواری کرد: با تاکیداتی که در قانون برنامه ششم توسعه برای تهیه سند آمایش سرزمین ملی علاوه بر استانی شده است، انتظار می رود در برنامه هفتم توسعه بتوانیم گام های برای حرکت به سوی اولویت های اثرگذار در اقتصاد ملی داشته باشیم./



پایان پیاتم

  • کد خبر : 347097
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار