خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/24 - 18:45
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
سلیمی به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان:

عمکرد شورای نگهبان از بدو تاسیس تاکنون نشان دهنده حرکت در مسیر عدالت است

عضو هیأت رئیسه مجلس به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان، گفت: عمکرد شورای نگهبان از بدو تاسیس تاکنون نشان داده که این شورا در مسیر عدالت حرکت کرده است.

علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان، نگاهبانی است تا مصوبات مجلس شورای اسلامی مغایرتی با شرع و قانون اساسی نداشته باشد بدین معنا که بدون شورای نگهبان، مجلس هویت خود را براساس آنچه در قانون اساسی آمده، از دست می دهد.



نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس ادامه داد: شورای نگهبان از 6 فقیه عادل و آشنا و مسلط به مسائل روز و 6 حقوقدان متخصص تشکیل شده که مصوبات مجلس شورای اسلامی را بررسی کند تا با شرع و قانون اساسی مغایرتی نداشته باشند. بنابراین باید به این واقعیت اذعان کرد که اگر این شورا نبود، در بسیاری از اوقات در مصوبات مجلس با مشکلات جدی روبرو می شدیم؛ چراکه دقت نظر فقها و حقوقدانان شورای نگهبان در تطبیق مصوبات با قانون اساسی و شرع حقیقتا ستودنی است و این مسئله ای است که تمام افرادی که در مجلس، مسائل را با دقت رصد می کنند، به خوبی به آن واقف هستند. دقت های فوق العاده ای که شورای نگهبان در این زمینه دارد، بسیار قابل توجه است.



وی افزود: براساس قانون اساسی، نظارت بر انتخابات نیز بر عهده شورای نگهبان است و از زمان تاسیس این شورا تا کنون  ورود این شورا به مسئله نظارت بر انتخابات نیز ورود دقیقی بوده است. البته شورای نگهبان در برخی از انتخابات ها به صورت مصداقی، مسئله ای را بیان کرده است اما روند صورت گرفته، روندی بسیار دقیق است. ما بارها در این حوزه عدالت فقها و دقت نظر حقوقدانان را رصد کرده ایم و مشاهده کرده ایم که اقدامات آنها مبتنی بر عدالت بوده است.



این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیا کرد: متاسفانه برخی از افراد با اصل شورای نگهبان مخالف می باشند در حالیکه در بسیاری از کشورها نهادی همچون شورای نگهبان البته با دامنه اختیارات بیشتر وجود دارد. در آمریکا نیز دادگاه عالی این وظیفه را بر عهده دارد که مصوبات مجلس نمایندگان آمریکا را رصد می کند و با کمی مطالعه در این خصوص نیز می توان به این نتیجه رسید که دادگاه عالی در آمریکا بسیار اختیارات بیشتری نسبت به شورای نگهبان دارد. این شرایط برای کشورهای دیگر از جمله فرانسه و... وجود دارد. با این وجود نمی توان دریافت که علت مخالفت برخی ها با اصل و اساس شورای نگهبان چیست؟ آیا این افراد به نوعی به دنبال آنارشیست هستند یا مسئله ای دیگر که بنده متوجه علت مخالفت آنها نمی شوم.



سلیمی افزود: بعد نظارت شورای نگهبان در انتخابات ها، مربوط به جابجایی آرا نیست درحالی که دادگاه عالی آمریکا در انتخابات سال 2000 ریاست جمهوری آمریکا، با وجود اینکه «ال گور» از «بوش» رای بالاتری داشت، به این مسئله ورود کرده و جرج بوش را به عنوان رییس جمهور آمریکا معرفی کرد؛ بدین معنا که تا این اندازه در آمریکا، دادگاه عالی اختیارات دارد اما در کشور ما حوزه اختیارت شورای نگهبان بسیار محدود است.



عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: آنچه واضح است در تمام دنیا برای حراست از قانون اساسی نهاد هایی وجود دارد که بتواند از قانون اساسی محافظت کند؛ این وضعیت بدین معنا است که حراست از قانون اساسی برای همه کشورها مهم است. برای کشور ما نیز این وظیفه به شورای نگهبان محول شده است که عمکرد این شورا از بدو تاسیس تا کنون نشان داده که در مسیر عدالت حرکت کرده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 345709
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار