خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/09 - 15:17
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
عموئی در واکنش به اظهارات جوزپ بورل:

توافق ناپایدار خواسته ایران نیست/ غرب باید هزینه اقداماتش را پرداخت کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات یادداشت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد شکل گیری توافق ناپایدار خواسته ایران نیست.

ابوالفضل عموئی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به یادداشت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه متنی روی میز گذاشته شده که بهترین توافق ممکن است، گفت: جوزپ بورل پیشنهاداتی را برای حل موضوعات باقی مانده ارائه کرده و مقامات کشورمان نیز پس از بررسی، پاسخ هایی را آماده کرده اند که باید صبر کرد تا مشخص شود اصول مطالبات ایران در آن دیده شده یا خیر.



نماینده مردم  تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بنابراین باید اذعان کرد اصل اساسی برای پذیرش یک پیشنهاد انتفاع اقتصادی مردم ایران است لذا اگر این پیشنهاد منجر به انتفاع اقتصادی کشورمان از احیای توافق سال 2015 برجام شود، حتما جمهوری اسلامی آن را با دقت بررسی می کند.



وی با اشاره به اینکه تقویت تضمین برای حفظ توافق دارای اهمیت است، ادامه داد: شکل گیری توافق ناپایدار خواسته ایران نیست لذا توافق برای پایداری نیازمند تضمین هایی است که طرف مقابل مجددا خطایی که در سال 2018 انجام داده و خلاف قوانین بین المللی انجام داده، تکرار نشود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه رفع تحریم ها به عنوان رویکرد اساسی در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم پیگیری می شود، افزود: همچنین در توافق باید تحریم هایی که مانع بهره مندی کشورمان از مزایای برنامه جام اقدام مشترک است، برچیده شود. در واقع باید رفع تحریم ها برای عادی سازی تجارت خارجی صورت بگیرد.



عموئی در خصوص اینکه آیا احیای برجام می تواند به روابط کشورمان با کشورهای دوست آسیب بزند یا خیر، تصریح کرد: خواسته های ایران در توافق دارای منطق و در چارچوب قوانین بین المللی بوده و خواسته نشدنی نیست بر این اساس امروزه راهکارهای مختلفی برای توسعه روابط با کشورهای دوست پیگیری می شود.



سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان مثال در رابطه با چین درصدد پیگیری توافق بلندمدت 25 ساله هستیم و برای افزایش سطح روابط با روسیه هدفگذاری اساسی برای اتحادیه اوراسیا انجام شده است. در این میان زمان نیز نشان داده همکاری ایران با کشورهای یاد شده رو به رشد است. همچنین مسیر گفتگوهای دوجانبه و منطقه ای نیز باید به صورت جدی دنبال شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم در واکنش به اقدامات برخی کشورهای غربی برای مقصرنمایی ایران، افزود: جمهوری اسلامی به صورت یکجانبه توافق برجام را حفظ کرده است؛ در واقع باید یادآور شد آمریکایی ها به طور یکجانبه از توافق خارج  و مانع اجرای توافق از سوی کشورهای دیگر شد. با این حال جمهوری اسلامی نیز در این توافق ماند و هزینه های آن را با ایجاد محدودیت در فعالیت های هسته ای پذیرفت و در حین حال برای واکنش به طرف مقابل محدودیت ها در برنامه هسته ای در قالب پنج گام کاهش تعهد و قانون اقدام راهبردی مجلس مرتفع کرد و به موقعیت امروز رسید.



وی اظهار کرد: بر این اساس همچنان تاکید می کنیم جزیی از توافق هستیم و هزینه های آن را داده ایم لذا امروز اگر کسی می خواهد مجددا عضو توافق شود باید هزینه اقدامات ضدبرجامی‌اش را پرداخت کند.



سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تحریم های غیرقانونی باید رفع شود؛ زیرا بدون رفع تحریم ها بهره مندی مردم از فرصت های اقتصادی این توافق محقق نمی شود. بر این اساس پذیرش عضو جدید در برجام منطقی نیست لذا باید ابتدا تعهدات عملی و موانع برطرف شود و آن وقت می توانند به عنوان یک عضو به توافق سال 2015 بازگردند./



پایان پیام

  • کد خبر : 346615
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار