خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/14 - 12:00
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
ابوترابی:

ارتباط مستقیم مدل انتخابات مجلس و شوراها با مدل حکمرانی کشور/ برنامه‌ای برای اصلاح مدل انتخابات نداریم

عضو کمیسیون امور داخلس کشور با اشاره به ارتباط مستقیم مدل انتخابات مجلس و شوراها با مدل حکمرانی کشور، گفت: بر اساس مدل متمرکز کنونی، انتخابات اکثریتی است اما به موجب واگذاری امورات محلی به پارلمان های محلی، مدل انتخابات نسبی – استانی می‌شود اما مجلس تا این لحظه برنامه‌ای برای اصلاح مدل حکرانی کشور یا انتخابات ندارد هرچند این موضوع در اصول مترقی قانون اساسی پیش‌بینی شده است.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: چند طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مطرح است. مدل انتخابات مجلس و شوراهای اسلامی رابطه مستقیم با مدل حکمرانی کشور دارد بنابراین در مدل حکمرانی متمرکز فعلی بهترین مدل انتخابات مجلس و شوراهای اسلامی می‌تواند انتخاب اکثریتی موجود باشد اما موادی از قانون باید اصلاح شود.



ارتباط مستقیم مدل انتخابات مجلس و شوراها با مدل حکمرانی کشور



عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر بخواهیم مدل حکمرانی کشور را مانند بسیاری از کشورهای دنیا و بر‌اساس اصول مترقی قانون اساسی به صورت نیمه متمرکز اصلاح کنیم به موجب واگذاری امورات محلی به پارلمان های محلی، مدل انتخابات مجلس و شوراهای اسلامی هم مدل نسبی – استانی می‌تواند باشد.



وی معتقد است: زمانی که اختیارات به پارلمان‌های محلی واگذار شود و کشور از دو پارلمان سنا و عوام برخوردار باشد، مدل انتخابات مجلس و شوراهای اسلامی هم به صورت استانی تعریف می‌شود اما در حال حاضر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها دنبال این مسئله نیست و طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را در دستور قرار داد.



کمیسیون هنوز درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس تصمیم راهبردی نگرفته است



ابوترابی در ادامه یادآور شد: ما هنوز درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصمیم راهبردی نگرفتیم. اعضای کمیسیون جلساتی را با رئیس مجلس که خود ایشان عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هم هستند، تشکیل داده است اما هنوز به جمع بندی نرسیدیم.



نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس یازدهم، اظهار کرد: در دوره دهم، قانون انتخابات مجلس با نگاه انتخابات استانی اصلاح شد اما شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفت، این طرح همچنان در کمیسیون مطرح است اما کمیسیون به جمع بندی برای اصلاح مدل انتخابات مجلس نرسیده است کما اینکه موادی از قانون فعلی مانند تغییراتی در شرایط ثبت نام وتبلیغات انتخابات را در قالب طرحی اصلاح کرده است.



دولت لایجه جامع انتخابات را رسمی یا غیررسمی به مجلس نداده است



این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، افزود: دولت قبل لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارسال کرد که رد شد. دولت سیزدهم اما تا این لحظه به صورت رسمی یا غیررسمی لایحه و پیشنهادی درباره مدل انتخابات مجلس یا لایحه جامع انتخابات به ما نداده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 345197
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار