خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/02/11 - 18:45
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر لاریجانی در نشست با جمعی از فرهنگیان مناطق 4 گانه قم:

منابع مالی کشور لایتناهی نیست/ مسئولان تصویر روشنی درخصوص منابع مالی ارائه کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع مالی کشور لایتناهی نیست، گفت: مسئولان باید تصویر روشنی درخصوص منابع مالی کشور به مردم ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی که به استان قم سفر کرده است، عصر امروز (دوشنبه 11 اردیبهشت) در نشست با جمعی از فرهنگیان مناطق 4 گانه شهر مقدس قم گفت: شغل معلمی به عشق نیاز دارد و فرهنگیان از افراد فرهیخته جامعه هستند و عشق باعث می شود که افراد به سمت شغل معلمی بروند.



رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت نکات بسیار مهمی را اظهار داشته که در تفکر دینی علاوه بر شکوفایی استعدادها، باید به ساختن انسان نیز توجه شود.



وی تصریح کرد: چندی پیش مقاله ای را مطالعه می کردم که در آن به ارتباط آموزش و پرورش و امنیت ملی اشاره شده بود که نکته مهم است، برخی اهداف در نظام ها دورتر هستند و کمتر دیده می شوند، مگر اینکه افراد با کنجکاوی به آن بیاندیشند. اینکه آموزش و پرورش با امنیت ملی ارتباط دارد، حرف دقیقی است.



رئیس نهاد قانونگذاری کشور افزود: کشورها توسط انسان ها ساخته می شوند، بنابراین رهبران باید به دوردست ها بیاندیشند و زمینه ای را فراهم کنند که در مسابقه جهانی، جایگاه کشور عقب نیفتد.



دکتر لاریجانی بیان کرد: باید وزن آموزش و پرورش در تمامی ابعاد بیشتر باشد و می توان گفت آموزش و پرورش بعدی از امنیت ملی است.



وی گفت: در برنامه ششم توسعه تلاش شد تا مشکلات آموزش و پرورش حل شود و در این زمینه در حد بضاعت تدابیر لازم صورت گرفت. البته تحولاتی نیز باید در درون آموزش و پرورش صورت گیرد.



رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته برای کاهش بی سوادی در کشور افزود: افزایش باسوادی در استان قم از 86 به 88.5 درصد، نکته مهمی است اما در این زمینه در قم که ام القرای اسلام است باید تلاش بیشتری صورت گیرد.



دکتر لاریجانی ادامه داد: اینکه افراد جامعه مدرک دانشگاهی کسب کنند اما شغل نداشته باشند، ضایعه به حساب می آید، زیرا مدرک اعتبار اجتماعی به همراه دارد و در صورتی که صاحب مدرک شغلی پیدا نکند، با شکستگی روحی نیز روبرو می شود.



وی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش گفت: باید هنرستان ها و مدارس فنی و حرفه ای کشور تقویت شود. البته در بازدیدی که از این مراکز داشتم، بخشی از تجهیزات قدیمی هستند که باید در این زمینه رسدیگی شود.



رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: درخصوص نیازهای آموزش و پرورش باید با توجه به محدودیت منابع، اقدامات لازم صورت گیرد، البته شما فرهنگیان از وضعیت اقتصادی کشور اطلاع دارید.



دکتر لاریجانی تصریح کرد: درخصوص تامین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش به وسیله سراباز معلم ها، رایزنی ها انجام خواهد شد و در خصوص کمبود معلمان مشاور در مدارس باید تدبیر صورت گیرد و اگر مدلی وجود دارد که از ظرفیت های فعلی بیشتر استفاده شود، باید به آن توجه شود.



وی گفت: درخصوص هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان مدارس استثنایی که با مشکل مالی روبرو هستند، باید مشکل حل شود. همچنین در حد منابع مالی به بحث نیاز مدارس به حامل های انرژی رسیدگی شود.



رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان بیان کرد: این روزها مسائلی گفته می شود که باید در نظر داشت منابع مالی کشور لایتناهی نیست و حتی برای تامین منابع مالی بودجه سال 96 بسیار تلاش شد.



دکتر لاریجانی افزود: در حال حاضر 90 درصد از بودجه کل کشور با وجود درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز و مالیات صرف هزینه های جاری می شود و 10 درصد برای کارهای عمرانی باقی می ماند که در این زمینه بخشی از منابع با فروش اوراق مشارکت تامین شد.



نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید به راهکارهایی توجه شود که با منابع کمتر در آموزش و پرورش، کیفیت ارتقا یابد. اینکه تصور می شود منابع مالی زیادی وجود دارد و اختصاص داده نمی شود، صحیح نیست.



وی با تاکید بر مبارزه با اختلاص ها و فسادهای اقتصادی افزود: باید مسئولان تصویر روشنی درخصوص منابع مالی کشور ارائه دهند و محدودیت های مالی در نظر گرفته شود. البته امیدوارم در آینده وضعیت بهبود یابد.



دکتر لاریجانی اضافه کرد: قبل از ایجاد ثروت نباید هزینه در کشور ایجاد کرد، بنابراین باید فرمول هایی ارائه شود که با توجه به امکانات موجود، عملکردها ارتقا یابد و کیفیت حاصل شود.



رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: از زحمات فرهنگیان و دانش آموزان استان قم قدردانی می کنم و اینکه دانش آموزان این استان توانسته اند به رتبه های خوب علمی نائل شوند، خوشحال هستم.



گفتنی است در این نشست صادقی استاندار قم، شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم و مسئولان استانی حضور داشتند./



پایان پیام

  • کد خبر : 197258
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار