خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/04/11 - 11:28
  • زمان مطالعه : 17 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر لاریجانی در همایش قوه قضاییه مطرح کرد:

شهید بهشتی مانیفست حزب جمهوری اسلامی را تدوین کرد/ بهشتی با دوستان به مسیر اشتباه رفته با مدارا برخورد می کرد/ کابینه باید کابینه کار باشد نه خط و خطوط

دکتر لاریجانی نکاتی درباره شخصیت شهید بهشتی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی صبح امروز (یکشنبه، 11 تیرماه) در همایش سراسری قوه قضاییه ضمن گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر به ویژه شهید بهشتی و تبریک هفته قوه قضائیه به رئیس، قضات و کارکنان این قوه با بیان اینکه تردیدی نیست که شهید بهشتی استوانه محکمی برای انقلاب و یکی از ارکان پایه گذار نظام جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: چند ویژگی در سلوک شهید بهشتی وجود داشت که نیاز امروز کشور است، نخست اینکه شهید بهشتی یک انقلابی واقعی بود و دغدغه و نگرانی انقلاب را داشت و پیش از پیروزی انقلاب این دغدغه وجود داشته که از سال های 56 و 57 در کنار شهید مطهری، شهید باهنر، مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله مهدوی کنی مسائل انقلاب را سامان می دادند.



نقش مهم شهید بهشتی در ساماندهی روحانیت و فعال کردن سازو کار روحانیت



وی ادامه داد: ساماندهی مسائل داخل کشور در زمان انقلاب با راهنمایی امام خمینی (ره) برعهده این افراد بود که این نقش را بسیار خوب ایفا کردند و همچنین ساماندهی روحانیت و فعال کردن ساز و کاری که روحانیت بتواند تکفل نور انقلاب را داشته باشد برعهده این افراد بود.



دکتر لاریجانی یادآور شد: یادداشت های شهید مطهری که بعدها منتشر شد دقت نظر شهید بهشتی در این امر را بیشتر مشخص می کند و در واقع شهید بهشتی یک سازمان وسیع برای روحانیت ترسیم کرده بود.



وی افزود: روحانیت امروز یک وظیفه ذاتی داشته که هدایت افکار عمومی در جهت مسائل اسلامی و پشتوانه نظام اسلامی است، بدون ساماندهی روحانیت رفع برخی نقایص امکان پذیر نیست.



رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهید بهشتی در تاسیس جمهوری اسلامی، نظام جمهوری اسلامی ایران و شکل گیری مجلس موسسان به ویژه اصل ولایت فقیه تلاش های زیادی داشتند، ادامه داد: استدلال های شهید بهشتی در بحث ولایت فقیه در مشروح مذاکرات مجلس وجود دارد که تصویر جامعی از نظام جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشتند و متناسب با آن تصویر چالش‌هایی در جامعه مطرح بود شهید بهشتی با بیانی شیوا و استدلالی صحیح آنها را پاسخ می‌داد.



روایت برهان صحیح دکتر بهشتی درباره مسأله ولایت فقیه در مشروح مذاکرات مجلس خبرگان



وی با اشاره به اینکه  مسأله ولایت فقیه  از سوی لیبرال‌ها و هم از سوی منافقان مورد تشکیک‌ بود، اظهار کرد: با برهان صحیح دکتر بهشتی مسأله ولایت فقیه مطرح شده و جا افتاد، همچنین در سایر مسائل همانند تدوین قانون اساسی نقش اساسی داشت که این میراث گرانقدر باید با قدرت حفظ و صیانت شود و ضمن صیانت از این میراث یعنی قانون اساسی بر اساس نیازهای روز اصلاحاتی صورت گیرد.



دکتر لاریجانی افزود: اگر نیاز باشد باید در بخش هایی از قانون اساسی که تزاحم هایی وجود دارد یا سرعت عمل را کاهش می دهد اصلاحاتی صورت گیرد، البته تغییر قانون اساسی ساز و کاری دارد اما باید با توجه به دغدغه های پیشبرد نظام و تجربه سی و اندی سال نقایص و ابهامات رفع شود که رفع این نقایص کارآمدی نظام را افزایش می دهد.



وی با بیان اینکه یکی از پایه هایی که شهید بهشتی در قانون اساسی بر آن تاکید داشت، رکن بودن ولایت فقیه بود، ادامه داد: باید از ولایت فقیه صیانت کرد، چرا که آبرو و حیثیت نظام اسلامی است و برخی بخش ها باید سازگارتر شود تا کارآمدی کشور بیشتر شود.



بهشتی مانیفست حزب جمهوری اسلامی را تدوین کرد



رئیس قوه مقننه تصریح کرد: شهید بهشتی به درستی دریافته بود که اداره کشور بدون ساماندهی دقیق امکان پذیر نیست به همین دلیل بر تشکیل حزب جمهوری اسلامی تاکید داشت، به خاطر دارم که ایشان مانیفست حزب جمهوری اسلامی را با چه تلاش و زحمتی تهیه کرد و این مانیفست تدوین شد و برای عضوگیری نیز تلاش های بسیاری انجام داد چرا که بدون ساماندهی دقیق نمی توان امور کشور را اداره کرد و اینکه نزدیک انتخابات عده‌ای جمع شوند و لیست دهند مشکلی حل نمی‌کند.



دغدغه کادرسازی و تربیت نیروها حل نشده است



وی با بیان اینکه متأسفانه احزاب در کشور ما ریشه‌دار نیستند، افزود: هنوز دغدغه کادرسازی و تربیت نیروها حل نشده است و باید افراد شاخص و موثر وقت بگذارند، دغدغه داشته باشند و آبرو بگذارند تا جریانات و تشکل هایی دقیق با کارنامه و روش مشخص و ساختار منظم و عملکردی روشن شکل گیرند.



منش بهشتی سرسختی در برابر دشمنان خارجی  و منافقین صریح داخلی بود/ بهشتی با دوستانی که روش اشتباه در پیش می گرفتند مدارا می کرد



دکتر لاریجانی با اشاره به تفاوت سیاست مواجه شهید بهشتی ادامه داد: ایشان در برابر شیاطین قدیم آمریکا و منافقان صریح و روشن حرف می زد اما درباره دوستان داخلی که نارسایی بینش یا روش اشتباه داشته‌اند با مدارا رفتار می‌کرد تا حدی که برخی از آنان به کلی منقلب شدند و با تغییر رفتار به عضویت حزب جمهوری اسلامی درآمدند.



وی اظهار کرد: این سیاست بسیار کارآمد بوده و بنده زمانی که از نزدیک با ایشان در ارتباط بودم مشاهده کردم که این سیاست تا چه حد کارساز است اما متاسفانه گاهی عکس این رفتار در کشور دیده می شود.  



خط‌بازی‌های سیاسی گاهی باعث می شود به جای دشمنان به دوستان تیراندازی کنند



رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خط‌بازی‌های سیاسی گاهی به جای دشمنان به دوستان تیراندازی می‌کند، افزود: این یک خطای استراتژیک است که جای دوست و دشمن اشتباه گرفته شود. شهید بهشتی در برابر اینگونه رفتارها سعه صدر داشت و به همین دلیل زمانی که مورد آماج بیشترین حملات در کشور بود با اینگونه روش‌ها با سعه صدر رفتار می کرد و امام خمینی (ره) درباره ایشان فرمودند که شهید بهشتی شهیدی مظلوم است.



وی ادامه داد: سعه صدر برای تکوین نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار اثربخش است.



روایت ریاست مجلس از رویه برخورد شهید بهشتی با منافقین در هنگام بر هم زدن سخنرانی



وی با اشاره به اینکه عده ای از منافقان قصد به هم زدن سخنرانی های شهید بهشتی را داشتند، اظهار کرد: شهید بهشتی استدلال های محکمی برای دفاع از انقلاب اسلامی و راهکارهای امام راحل داشت و بنده به یاد دارم که یک بار که با ایشان در یکی از سخنرانی ها همراه بودم، جوانی سعی کرد سخنرانی شهید بهشتی را برهم بزند که ایشان با سعه صدر و آرامش پاسخ این فرد را داد و حدود نیم ساعت افراد مختلف به همین صورت سعی داشتند که شهید بهشتی را خسته کنند اما ایشان با سعه صدر جلسه را اداره کرد و صاحب نظران باید با سعه صدر جایگاه خود را پیدا کنند.   



قدرت بالای هماهنگی شهید بهشتی با توجه به بهم ریختگی سیاسی کشور در آن زمان



دکترلاریجانی با اشاره به قدرت بالای هماهنگی شهید بهشتی با توجه به بهم ریختگی سیاسی کشور در آن زمان، افزود: علاوه بر مسائلی که دشمنان در خارج از کشور برای ایران ایجاد کرده بودند در داخل نیز به هم ریختگی سیاسی وجود داشت. شهید بهشتی با توجه به دغدغه مندی در این زمینه می دانست چگونه مسائل را هماهنگ کند تا در برابر توطئه ها ایستادگی شود، همچنین ایشان جلسات هفتگی برگزار می کردند که در این جلسه مسائل کشور مطرح و تبادل نظر پیرامون مباحث مختلف صورت می گرفت.



وی با بیان اینکه اداره امورکشور به دغدغه مندی، هدفمندی اصولی در اجرا و مدیریت نیاز دارد، ادامه داد: متاسفانه در دورانی از تاریخ انقلاب دچار پریشانی مدیریتی شدیم که این کمبودها باید رفع شود.



تبدیل اهداف کیفی قوه قضاییه به اهداف کمی



دکتر لاریجانی با بیان اینکه قوه قضائیه و همکاری مجلس در برنامه ششم توسعه توانست قوانین منقحی را تدوین کند، افزود: اهداف کیفی روشن قوه قضائیه به اهداف کمی تبدیل شده که در جداول مختلف در برنامه ششم توسعه آمده است و در این برنامه ذکر شده که قوه قضائیه در ابتدای برنامه در چه شرایطی قرار دارد؛ در انتها کجا قرار می گیرد و چه مسیری را باید طی کند و در این زمان چه مقدار اجازه استخدام قضات دارد.



6 ماه از فرصت قوه قضاییه برای تهیه برنامه جامع پیشگیری وقوع جرم گذشته است



وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم پیش بینی شده برای پیشگیری از جرائم سالانه 10 درصد از وقوع جرم کاهش یابد، افزود: قوه قضائیه در پایان سال اول برنامه ششم توسعه باید برنامه جامع از پیشگیری از وقوع جرم تهیه شود که 6 ماه از این فرصت گذشته و 6 ماه دیگر فرصت دارد این برنامه جامع را تدوین کند.



قوه قضاییه به ایجاد سیستم برخط در برنامه ششم توسعه برای ارائه آمار و اطلاعات زندان‌ها به قضات ملزم شده است



رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه ذکر شده که تا پایان سال دوم عوامل موثر جرائم شناسایی شود و به تفکیک در هر حوزه قضایی هر استان برنامه کلان تهیه و به مجلس ارائه شود که یک سال و نیم تا پایان تدوین آیین‌نامه آن زمان وجود دارد.



وی یادآور شد: قوه قضاییه به ایجاد سیستم برخط در برنامه ششم توسعه برای ارائه آمار و اطلاعات زندان‌ها به قضات ملزم شده که قضات با استفاده از این آمارمی توانند به جای زندان از روش‌های دیگر استفاده می‌کنند.



آمار قتل در کشور 8.6 درصد کاهش یافته است / متوسط سنی برای وقوع قتل 20تا 30 سال است



دکتر لاریجانی افزود: نیروی انتظامی گزارشی تحلیلی درباره جرایم برای بنده فرستاده که بر اساس آمار این گزارش آمار قتل در کشور 8.6 درصد کاهش یافته و 36.3 درصد قتل‌ها در کشور با سلاح گرم انجام شده است و متوسط سنی برای وقوع قتل 20تا 30 سال است و آمار سرقت حدود 84 هزار فقره است.



25 درصد در سال 95 به کشفیات زمین‌خواری اضافه شده است



وی ادامه داد: در سال 95، 25 درصد به کشفیات زمین‌خواری اضافه شده یعنی باید در این زمینه کار بیشتری صورت گیرد.



قاچاق لوازم خانگی در سال 95 ، 161 درصد رشد داشته است



رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح بحث قاچاق کالا در نشست این هفته صحن مجلس تصریح کرد: همه قوا باید نسبت به مسئله قاچاق حساس باشند قاچاق لوازم خانگی در سال 95 ، 161 درصد رشد داشته و از 11 میلیون دستگاه در سال 94 به 30 میلیون دستگاه رسیده است که از نظام آموزشی در مدارس تا رسانه‌ها و تمامی قوا باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.



وی تأکید کرد: آیت الله آملی لاریجانی باید اهتمامی داشته باشند تا ساختاری ایجاد شود و وظایف تمامی دستگاه‌ها متناسب با برنامه ششم توسعه برای مبارزه با قاچاق کالا مشخص شود.



دکتر لاریجانی افزود: برخی کشورها میزان جمعیت‌شان بیش از ایران است اما حدود250 هزار پرونده در آن کشورها وجود داشت اما این موضوع که آقای پورمحمدی گفتند 11 هزار پرونده در ایران وجود دارد بسیار نگران کننده است و باید حجم این پرونده‌های قضایی به شدت کاهش یابد.



رئیس قوه مقننه ادامه داد: قوانین برنامه‌ها در کشور نوشته می‌شود اما در پایان بهره کمی از آن برده می‌شود که این موضوع باید رفع شود و میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها و تعداد قضات که در برنامه مشخص شده باید عملیاتی شود.



وی با اشاره به سامان‌دهی مالکیت اراضی بر اساس برنامه ششم توسعه افزود: قوه قضائیه کاداستر را آغاز کرده اما باید کامل شود و مالکیت اراضی سامان یابد. همچنین سازمان ثبت اسناد کشور باید نسبت به راه‌اندازی سامانه دفتر املاک کشور تا پایان سال دوم برنامه تمامی اقدامات به صورت آنی دراین سامانه ثبت شود.



دکتر لاریجانی با اشاره به آسیب شناسی برنامه‌های توسعه‌ای کشور ادامه داد: برخی قوانین برنامه‌های توسعه‌ای کشور تمام شده اما آیین‌نامه اجرایی آن نوشته نشده است لذا کمیسیون‌های تخصصی مجلس موظف شده‌اند که تدوین و ابلاغ دستور العمل و آیین‌نامه‌های برنامه های ششم توسعه را پیگیری کنند.



وی یادآور شد: سامانه اطلاعات محکومیت مالی و همچنین استعلام اموال باید راه اندازی شود تا بانک‌ها، سازمان بورس، بانک مرکزی به این سامانه اطلاعات دهند و از این اطلاعات استفاده کنند چرا که اگر در در محکمه‌ای حکمی صادر شود دستگاه‌ها برای تهیه اطلاعات باید ماه‌ها زمان بگذارند که برای کوتاهی زمان رسیدگی به دعاوی و پرونده‌ها این سامانه استعلامات باید ایجاد شود.



رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مواد برنامه ششم توسعه بسیار غنی است لذا قوه قضائیه باید کمیته‌ای را مشخص کند که آیین‌نامه در زمان‌بندی مقرر تدوین شود.



وی با اشاره به برخی طرح‌های مرتبط با قوه قضائیه که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال بررسی است، ادامه داد: طرح اصلاح قاچاق مواد مخدر، طرح مقابله با تخلف آثار علمی، طرح ورشکستگی به تقصیر، طرح مبارزه با قاچاق  کالا و ارز و حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال بررسی است تا به سرانجام لازم برسد.



دکتر لاریجانی با اشاره به اهمیت تنقیح قوانین تصریح کرد: قوه قضائیه می تواند برای تنقیح قوانین با معاونت قوانین مجلس هماهنگ شود تا قوانین بخش قضایی سامان یابد.



وی با اشاره به تحولات مسرت بخش منطقه و سرکوبی کامل داعش در عراق افزود: سرکوب این گروه تروریستی در عراق را نتیجه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، تشکیل حشد الشعبی، همکاری داخلی نیروهای عراقی و کمک جمهوری اسلامی ایران از طریق نیروی قدس دانست.



رئیس قوه مقننه خلاصی کشورهای منطقه از پدیده تروریسم را بسیار بعید دانست و ادامه داد: در میان مدت نمی‌توان از تروریسم‌ها خلاص شد چرا که ماهیت تروریسم‌ها، مهاجرت پذیری ‌آنها است که گاهی این مهاجرت جهت‌دهی شده صورت می‌گیرد لذا اگر تروریسم در منطقه رشد پیدا نکند نباید امیدی به کاهش آن داشت بنابراین دقت‌های امنیتی کشور باید بیشتر شود.



دکتر لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به شفاف‌تر شدن سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران اشاره کرد و یادآور شد: آمریکایی‌ها طی چند ماه اخیر سیاست‌های خود نسبت به ایران را شفاف‌تر و البته پیچیده‌تر بیان کردند و در مصافی که با ایران دارند از حالت لفافه خارج شده  و سیاست‌های خود را شفاف‌تر بیان می‌کنند که برخی بیانات و طرح‌ها فلش آن را روشن می‌کند.



وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها نسبت به جایگاه ایران در منطقه نگران هستند، افزود: آمریکایی‌ها در تلاش هستند که جایگاه ایران را در منطقه تضعیف کرده یا یال‌های آن را بزنند لذا از طریق طرح‌های مصوب در سنا و عملکرد منطقه‌ای درصدد افزایش فشار در ایران هستند، حال اینکه چقدر موفق شوند بستگی به هوشیاری عمل ایران و وحدت داخلی در اداره امور کشور دارد و باید به این مسأله توجه جدی داشته باشیم.



 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حتماً جمهوری اسلامی ایران مواردی که نقص توافق هسته‌ای است را دنبال می‌کند و همچنین سایر امور و طرح‌هایی که سنا تصویب کرد را نیز قطعاً پیگیری می کند، ادامه داد: در حقیقت آمریکایی‌ها می‌خواهند فشارها را از نظر بین‌المللی به ایران بیشتر کنند و باید به این موضوع دقت کرد که این اقدامات چقدر با مسائل امنیتی ما در تعارض است.



وی در تشریح وضعیت اقتصادی داخلی کشور گفت: درست است که ما در حال حاضر در مسیری قرار می‌گیریم که ممکن است بر برخی از این مشکلات فائق آییم و از نظر رکود و نرخ رشد به سمت مثبت در حرکت هستیم اما رهبر معظم انقلاب طی چند سال گذشته به ویژه سال جاری بر تولید ملی تأکید بسیار داشته و دارند و این تنها کلید حل مشکلات اقتصادی است.



دکتر لاریجانی افزود: ما هنوز با پدیده و معضل بیکاری مواجه هستیم و حل این موضوع جز با سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نخواهد بود و لازمه آن یک وفاق ملی است.



رئیس قوه مقننه با اشاره به گستردگی امور دیوانی و تأکیدات مقام معظم رهبری بر چابک سازی و کوچک سازی دولت ادامه داد:‌ این انبساط به گونه‌ای است که 90 درصد کل بودجه کشور مربوط به بودجه جاری است و تنها 10 درصد از آن به بخش عمرانی اختصاص یافته است که نمی‌توان با آن انقلاب کرد و بودجه عمرانی باید پمپاژ شود.



وی ادامه داد: امور دیوانی 15 درصد از بودجه جاری بر اساس برنامه ششم توسعه باید کاهش یابد که به اهتمام ویژه نیازمند است.



دکتر لاریجانی تصریح کرد: تمامی مواردی از قبیل قوه قضاییه، مناطق آزاد، کول‌بری و سایر سیاست‌ها در قاچاق نقش دارند. هرچند میزان قاچاق نسبت به سایر سال‌ها کاهش یافته است اما همان 12.5 میلیارد نیز مقدار کمی نیست و این موضوع جز با اهتمام جمعی حل نمی‌شود.



بودجه سال 96 کشور به سختی و با کوشش اوراق مشارکت در مجلس جمع شد



وی با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی در کشور افزود: متأسفانه بودجه سال 96 کشور به سختی و با کوشش اوراق مشارکت در مجلس جمع شد چرا که دچار کسری شده بودیم و تا زمانی که ثروت در کشور به وجود نیاید و اقتصاد کشور حل نشود، با روش‌های وصله پینه‌ای مشکلات اقتصادی ما برطرف نمی شود.



رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به یک تصویر روشن از شرایط و هماهنگی تام و تمام در مسائل اداره کشور نیاز داریم و حتماً باید از مسائل حاشیه‌ای در داخل کشور پرهیز شود.



وی یادآور شد: با این جدال‌هایی که اکنون در داخل کشور وجود دارد نمی‌توان مشکلات را حل کرد. چرا که این موضوعات جزو مسائل فرعی بوده و مسئله اصلی کشور اقتصاد است.



لاریجانی با بیان اینکه تا اقتصاد کشور تولیدمحور نشود نمی‌توان تولید ثروت کرد، افزود: یکی از راه‌حل‌های اصلی در این حوزه این است که حواشی را کاهش دهیم و همچنین کابینه قوی برای دولت تشکیل شود.



وی با اشاره به لزوم اصلاح کابینه ادامه داد: دوش‌هایی که زیربار مسئولیت‌های سنگین می‌روند باید اهل کار باشند لذا کابینه دولت جدید باید کارآمد باشد، چرا که سهمیه‌خواهی و این مسائل حتماً روش نادرستی است.



کابینه دولت دوازدهم باید کابینه کار باشد نه خط و خطوط سیاسی



دکتر لاریجانی تأکید کرد: کابینه دولت دوازدهم باید کابینه کار باشد نه خط و خطوط سیاسی.



رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر فرد کارآمد و انقلابی که بتواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند حتماً باید از از وی استفاده کند.



وی افزود: رسانه‌ای گفته بود انتخابات یک رفراندم است چرا چنین چیزهای گفته می‌شود، انتخابات یک انتخابات بود و هیچ رفراندمی در کار نبود.



دکتر لاریجانی ادامه داد: معیار اصلی رئیس جمهور برای انتخاب کابینه دولت جدیدش کارآمدی و انقلابی بودن باشد نه خطبی بودن افراد ما امروز بیش از گذشته نیازمند هماهنگی هستیم.



رئیس مجلس شورای اسلامی بر امنیت سرمایه‌گذاری در داخل کشور تأکید کرد و افزود: سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند باید دلگرم باشند که قوه قضاییه پشت آنها است و این تنها با گفتن و حرف زدن حل نمی‌شود. بنابراین روش‌های مختلفی که سرمایه‌گذاران در داخل کشور دلگرم می‌شوند باید تبیین و تعیین شود.



وی با تأکید براینکه نباید در دام کشمکش‌های رسانه‌ای افتاد، ادامه داد: هیچ کدام از مسئولان نظام و نه حتی  سخنگوی این قوه نباید وارد کشمکش‌های رسانه‌ای شوند و نباید کشمکش ایجاد کنند چرا که زمانی که سرمایه‌گذاران حس کنند در داخل کشور کشمکش وجود دارند ناامید شده وارد سرمایه‌گذاری نمی‌شوند لذا باید در رسانه‌ کمتر مطالب تنش‌زا گفته شود و به گونه‌ای عمل کنیم که همه احساس آرامش کنند./




پایان پیام


  • کد خبر : 202775
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار