خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/07/13 - 19:03
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر لاریجانی در مراسم یادواره شهدای شهرستان آباده:

تقویت تولید و رشد صادرات 2 مؤلفه اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی/تأکید بر استفاده از ظرفیت معادن کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی تقویت تولید و رشد صادرات را از ارکان اقتصاد مقاومتی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی در جریان سفر به استان فارس عصر امروز (سیزدهم مهرماه) در مراسم یادواره شهدای شهرستان آباده گفت: هر زمانی که در شهرهای مختلف کشور از بنده خواسته می‌شود که در مراسم یادواره شهدا شرکت کنم، بنده با تمام وجود استقبال کرده و احساس می‌کنم برای حضور در این جلسات باید لباس احرام پوشید؛ چرا که شهدا در نزد خدا مقام رفیعی دارند.



رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس روایات وقتی اولین قطره خون یک شهید به زمین ریخته می‌شود، خداوند به شهدا می‌فرماید «این شما و این بهشت»، اینکه شهدا مقام شفاعت دارند، بیانگر تقدس آن ها است؛ بنابراین از برگزارکنندگان این یادواره و همچنین از دکتر رحیم زارع نماینده فعال و خوش‌فکر مردم این منطقه در مجلس قدردانی می‌کنم.



رئیس نهاد قانونگذاری گفت: در دنیای امروز فکر انسان‌ها به این موضوع معطوف می‌شود که چه جامعه‌ای، جامعه ایده‌آل است. غربی‌ها عنوان می‌کنند که مکتب لیبرالیسم باعث ایجاد جامعه ایده‌آل می‌شود و بعد از فروپاشی شوروی، اندیشمندانی در آمریکا اظهار کردند که به دوره آخرالزمان رسیده‌ایم؛ البته مارکسیست‌ها نیز جور دیگری فکر می‌کردند که حذف شدند.



وی ادامه داد: کسانی که به دنبال دموکراسی لیبرال هستند، عنوان می‌کنند باید آزادی بیان و آزادی در اقتصاد در اشّد وجه وجود داشته باشد و به چیزی به عنوان عدالت اجتماعی توجه نمی‌کنند. البته اخیراً موضوعاتی در رابطه با تعلیم اجتماعی را مورد توجه قرار داده‌اند؛ اما آنها می‌گویند هر کسی می‌تواند آزاد فکر کند و هیچ شخصی نباید در زندگی خصوصی آنان دخالت کند و بر این مبنا گاهی به امر به معروف و نهی از منکر خرده می‌گیرند و می‌گویند این موضوع دخالت در زندگی خصوصی است که البته این‌طور نیست.



ساکن شدن فرهنگ دینی بر مبنای توحیدی در یک جامعه یکی از ستون های اسلام است



دکتر لاریجانی اظهار کرد: طرفداران دموکراسی لیبرال عنوان می‌کنند باید از زندگی لذت برد، لذا در این رابطه آنها اظهار می‌کنند «اگر بانوان به نحوی لباس بپوشند که جلوه‌گر باشند، به این دلیل که باعث لذتشان می‌باشد، آنها کار خوبی انجام داده‌اند»؛ البته این مکتب طرفدارانی نیز در جهان دارد، اما جامعه ایده‌آل از نظر اسلام چند ستون دارد که یکی از آن ستون‌ها، ساکن شدن فرهنگ دینی بر مبنای توحیدی در یک جامعه است.



رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در جامعه ایده‌آل اسلامی، روابط افراد با خانواده و شهروندان بر اساس اسلام است که البته این موضوع طبیعی به نظر می‌رسد که در جامعه اسلامی باید فرهنگ دینی عزیز باشد.



در اقتصاد اسلامی مردم نقش مولد و فعال دارند



وی تصریح کرد: در جامعه اسلامی به اقتصاد سالم توجه شده و در این راستا اقتصاد باید ثروت‌زا و زاینده باشد و مردم نقش مولد و فعال داشته باشند؛ لذا شهید مطهری در زمینه اقتصاد سالم اظهار داشتند «اگر جامعه‌ای، اقتصاد سالم نداشته باشد، به اهداف متعالی نمی‌رسد».



دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: رسیدن به اهداف متعالی در جامعه اسلامی به این معناست که در اقتصاد به بخش مولد و عدالت توجه شود. فکر جهادی و شهادت‌طلبی در جامعه اسلامی مهم است و وقتی ما می‌بینیم منتظر حضرت مهدی (عج) هستیم، بیانگر این است که باید آماده جهاد باشیم و در باب جهاد روایات بسیاری آمده است.



رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از پیامبر (ص) این روایت نقل شده که «اگر کسی حبّ جهاد در دل نداشته باشد و از دنیا برود، به مانند یک منافق از این دنیا رفته است». همچنین در روایات آمده است «اگر در جامعه‌ای موضوع مجاهدت ریشه نداشته باشد، خداوند لباس خواری به آن جامعه می‌پوشاند».



تفکر مجاهدت باعث ایجاد روحیه حماسی و غیرت در جامعه می‌شود



وی با بیان اینکه تفکر مجاهدت باعث ایجاد روحیه حماسی و غیرت در جامعه می‌شود، افزود: ممکن است در یک جامعه به اقتصاد فرهنگ توجه شود. به طور مثال تعدادی از کشورهای اسلامی از اقتصاد قوی برخوردارند، اما در حقیقت آنان حیات و غیرت دینی و روحیه حماسی ندارند؛ به نحوی که اگر یک آمریکایی به امیر یک کشور اسلامی دستور بدهد، آن مسئول خواسته آنان را اجرا می‌کند.



دکتر لاریجانی گفت: ادامه راه شهدا، یکی از ارکان جامعه ایده‌آل است و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مردم با راهنمایی‌های امام راحل، این مشی را دنبال کردند و مسیر مجاهدت را برگزیدند و ما خانواده‌هایی در کشور داریم که چهار الی پنج شهید به انقلاب تقدیم‌ کرده‌اند. هر چند که در جنگ تحمیلی صدمات و مشکلاتی به کشور وارد شد، اما فکر مجاهدت در جامعه عمیق شد. به طور مثال در همین منطقه شهید کاظم‌پور از شهدای مدافع حرم هستند و این موضوعات بیانگر این است که روحیه مجاهدت و ایستادگی در جامعه ما پایدار است.



رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: یکی از ارکان جامعه ایده‌آل، برخورداری از اقتصاد سالم است، اما این عامل نمی‌تواند برای جامعه ایده‌آل به تنهایی کافی باشد و اگر فکر جهادی در جامعه وجود نداشته باشد، دیگران بر آن سیطره خواهند کرد.



وی افزود: مقام شهدا به آن اندازه رفیع است که نیازی به برگزاری مراسم بزرگداشت ندارد، اما این مراسم‌ها برای ما مهم است که راه را فراموش نکنیم؛ لذا این‌گونه جلسات، جلسه ذکر است. البته موضوعات اقتصادی نیز حائز اهمیت است. در همین راستا مقام معظم رهبری در بیاناتشان به موضوع اقتصاد مقاومتی و تقویت بخش تولید تأکید دارند و کسانی را که کار تولیدی انجام می‌دهند، مجاهد فی‌سبیل‌الله می‌دانند.



مسئولان زمینه انجام کارهای تولیدی را در کشور تسهیل کنند/در اقتصاد کشور لنگی و عقب‌افتادگی‌هایی وجود دارد



دکتر لاریجانی اظهار کرد: اگر واقع‌گرا باشیم، باید بپذیریم در اقتصاد کشور لنگی و عقب‌افتادگی‌هایی وجود دارد، در موضوعات فرهنگی پیشرفت حاصل شده؛ هر چند که اشکالاتی نیز وجود دارد. اما با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، باید مسئولان زمینه انجام کارهای تولیدی را در کشور تسهیل کنند.



رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد تولید و صادرات، دو رکن اقتصاد مقاومتی است، گفت: باید مسیر را برای تربیت جوانان آماده کرد، البته در سطح ملی نیز مقام معظم رهبری، رؤسای قوا و مسئولان ارشد کشور نیز مصمم هستند تا وضعیت تولید کشور را متحول کنند که به طور طبیعی انجام این مهم یک روزه امکان‌پذیر نیست و نیاز به زمان دارد.



اختصاص اعتبار 10 هزار میلیاردی برای تقویت اقتصاد و اشتغال روستاییان



وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه و حمایت به بخش کشاورزی گفت: تمهیداتی برای حمایت از کشاورزان اندیشیده شده و 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ کارمزد 6 الی 14 درصد برای اشتغال روستاییان و مردم شهرهای کوچک در نظر گرفته شده، چرا که اگر در روستاها درآمد کافی نباشد، روستاییان مهاجرت می‌کنند.



دکتر لاریجانی ادامه داد: منابع مذکور را می‌توان در زمینه احداث گلخانه‌ها، تقویت بخش معدن، توسعه گردشگری به کار گرفت؛ البته 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی نیز برای تقویت بخش صنعت در نظر گرفته شده که علاوه بر منابعی است که به صورت ارزی می‌تواند در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.



رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از دغدغه‌های مسئولان این است که از ظرفیت معادن به خوبی استفاده نمی‌شود. به طور مثال شهرستان آباده از منابع معدنی خوبی برخوردار است که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود.



به گفته وی، اگر فرودگاه در منطقه آباده به سرانجام برسد، می‌تواند امتیازی باشد تا سرمایه‌گذاری در این منطقه بیشتر جذب شود. البته تبدیل این منطقه به منطقه ویژه اقتصادی از طریق دولت در حال پیگیری است.



توجه دولت برای توسعه سیستم های آبیاری نوین در کشور



دکتر لاریجانی با اشاره به سرمایه‌گذاری انجام شده برای ارتقای سیستم آبیاری گفت: برای آبیاری نوین دولت سرمایه‌گذاری به این صورت انجام می‌دهد که 85 درصد از هزینه‌ها تأمین شود که تنها 15 درصد سهم کشاورزان در این رابطه است.



رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اقدامات لازم برای رسیدگی به وضعیت کشاورزان متضرر از خشکسالی صورت می‌پذیرد و در این رابطه به وزیر کشور و آقای نوبخت توصیه‌های لازم انجام می‌شود.



همچنین در این مراسم رحیم زارع نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از حضور دکتر لاریجانی در مراسم یادواره شهدای آباده گفت: باید وضعیت راه‌ها و جاده‌ها در حوزه انتخابیه‌ام بهبود یابد و همچنین به موضوع طرح آمایش سرزمینی در شهرستان‌ها توجه شود. نکته دیگر اینکه اقدامات لازم برای تکمیل و راه‌اندازی پروژه فرودگاه آباده در نظر گرفته شود و زمینه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در منطقه فراهم شود.



در پایان این مراسم، دکتر لاریجانی از کتاب «با کاروان آلاله‌ها» رونمایی کرد./



پایان پیام 

  • کد خبر : 213794
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار