خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/02/25 - 20:40
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : حوزه ریاست
دکتر لاریجانی در جمع ناظران انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان قم:

انتخابات امنیت ایران را در برابر طراحی های دشمن واکسینه می کند

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتخابات 29 اردیبهشت با توجه به وضعیت آشفته منطقه و طراحی هایی که علیه امنیت ایران صورت گرفته می تواند کشور را در برابر تهدیدات واکسینه کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی عصر امروز (دوشنبه، 25 اردیبهشت ماه) در همایش ناظرین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان قم که در تالار شهرداری این شهر برگزار شد، با اشاره به اینکه کار انتخابات شوراها بسیار پیچیده تر از انتخابات ریاست جمهوری و مجلس است، گفت: بنابر آمار اعلام شده تعداد نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهر قم بیش از 500 نفر هستند که همین تعدد نامزدها کار را برای مجریان و ناظرین دشوار می کند و باید با دقت نظر و عمل بیشتری کار انتخابات را به پیش برد.



رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه شاید در این زمینه باید به فکر اصلاح قانون انتخابات شوراها برای دوره بعدی بود، خاطرنشان کرد: یکی از راه هایی که می توان پیشنهاد و برای اجرای آن در مجلس تصمیم گرفت این است که فهرست ها و ائتلاف های انتخاباتی که در وزارت کشور به ثبت رسیده اند را بپذیریم و اگر این کار صورت گیرد شمارش آراء و دقت نظر ناظران را آسان تر خواهد کرد به طوری که در زمان شمارش آراء ابتدا به جای افراد لیست های انتخاباتی شمارش شوند و پس از آن آرایی که به صورت مستقل و یا مخلوط وارد صندوق رأی شده است.



دکتر لاریجانی همچنان با بیان اینکه نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا برعهده مجلس است که فرصت زیادی از همکاران ما در مجلس گرفته و چندین ماه است که آن ها درگیر این کار شده اند، گفت: باید برای انتخابات شوراها جایگاه درستی تعریف و تبیین کرد تا روش کار برای مجریان و ناظران سریع تر شود.



وی با بیان اینکه باید از تجربیات انتخابات پیش  رو برای برگزاری انتخابات دوره های بعد درس گرفت، افزود: در بعضی از کشورها تجربه برگزاری انتخابات به صورت لیستی اجرا شده است که ما نیز می توانیم درباره این روش در مجلس به جمع بندی و اتفاق نظر برسیم.



دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه در قانون قبلی شوراهای شهر و روستا اختیارات بیشتری به این نهاد داده شده بود که اداره امور شهر را به شورای شهر واگذار می کرد، گفت: اما شورای نگهبان به دلیل مغایرت با قانون اساسی به آن ایراد گرفت و آن را نپذیرفت و در حال حاضر وظایف شوراها در حد دریافت عوارض شهرداری و انتخاب شهرداران تعریف شده است که در حد خود نیز قابل قبول است اما این گرایش که مردم بتوانند نمایندگان خود را در انتخابات انتخاب کنند امر مبارکی است و این حق تعیین سرنوشت سرمایه بسیار مهمی برای کشور خواهد بود.



وی با اشاره به اینکه یکی از بخش های مهم برگزاری انتخابات کارآمدی نامزدها و بخش دیگر صحت عمل مجریان و ناظران است، تاکید کرد: اینکه مردم اعتماد داشته باشند از آراء آن ها صیانت می شود بسیار مهم است و رهبری معظم انقلاب نیز بر صحت عمل تاکید کرده و رأی مردم را حق الناس دانسته اند.



رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه ناظران انتخابات باید بی طرف باشند، خاطرنشان کرد: ممکن است هر فرد ناظری نسبت به کاندیدایی تمایل داشته باشد اما مهم این است که در  عمل تمایل خود را اعمال نکند و این موضوع از نظر شخصی نیز صادق است که اگر ما طبق فرموده حضرت امام زیر پا گذاشتن قانون را خلاف شرع بدانیم باید توجه کنیم که نباید به هیچ عنوان برای آینده دیگران خلاف شرع انجام دهیم.



وی تصریح کرد: صحت عمل و آراستگی رفتار و عمل به مر قانون شاخصه هایی است که یک ناظر انتخاباتی باید به آن توجه داشته باشد که اگر این عمل اتفاق بیفتد و مردم احساس کنند نظار به خوبی قانون را رعایت کرده و بر حسن اجرای آن نظارت کرده اند اعتماد عمومی تقویت می شود که سرمایه بزرگی برای نظام خواهد بود.



دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه برخی از امور در کشور انجام شده که به اعتماد عمومی لطمه وارد کرده که باید آن را ترمیم کرد، افزود: یکی از بخش ها که می توان با آن اعتماد عمومی را تقویت کرد انتخابات است و امنیت آن به قدری است که رهبر معظم انقلاب نیز بر حضور آحاد ملت در آن تاکید داشته و دارند چرا که فعل سیاسی اجتماعی بسیار مهمی است و همه ما باید تلاش کنیم که حضور حداکثری مردم در انتخابات رقم بخورد.



دکتر لاریجانی تاکید کرد: شرایط انتخابات پیش رو به گونه ای است که به نظر می رسد این انتخابات بسیار در چشم ها قرار گرفته و همه دوربین ها روی آن متمرکز شده اند تا ببینند در ایران چه اتفاقی رخ می دهد و این وضعیت با تحرکات، ‌آشفتگی امنیتی و زد و بندهایی که در منطقه می شود بیشتر اهمیت پیدا می کند که دشمنان ما به دنبال این هستند که کشور نتواند در این انتخابات به هدف خود برسد بنابراین اگر دلسوز کشور و انقلاب هستیم نیز باید به حضور در انتخابات توجه کنیم و افرادی که می شناسیم را دعوت به این فعل سیاسی مهم کنیم. شاید رأی دادن چند ساعت بیشتر زمان نبرد اما سرمایه مهمی برای کشور است و ایران را در برابر بسیاری از آسیب های امنیتی واکسینه می کند که دشمنان برای کشور طراحی کرده اند.



رئیس قوه مقننه در ادامه این همایش با بیان اینکه تاکنون در مجموع فضای انتخاباتی خوبی در کشور به وجود آمده و شاهد رقابت در این عرصه بوده ایم، افزود: ممکن است تخلفات جزئی نیز وجود داشته باشد که طبیعی است و در موعد مقرر دستگاه های نظارتی باید به آن رسیدگی کنند.



دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: ممکن است در فضای انتخابات بعضی از بگومگوها برای مردم آزردگی خاطر به وجود آورده باشد که اگر انجام نمی شد حتما بهتر بود اما نباید به آن ها اهمیت داد بلکه باید اصل موضوع حضور مردم در انتخابات را تقویت کرد و همه باید احساس کنند حضور آن ها سرمایه مهمی برای کشور، پشتوانه ای قوی برای نظام جمهوری اسلامی و حفظ ایران خواهد بود از این رو باید متعهد شویم که برای آینده ایران همه در انتخابات شرکت کنیم و اعتماد داشته باشیم که انتخابات به صورت عادلانه و رقابتی برگزار خواهد شد و نتیجه آن با اراده ملت رقم خواهد خورد./



پایان پیام

  • کد خبر : 198496
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار