خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/06/22 - 22:54
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
در حاشیه دومین نشست جهانی پارلمانی پیرامون توسعه پایدار در بالی برگزار شد:

دیدار هیات پارلمانی ایران با نائب رئیس مجلس ترکیه

هیات پارلمانی شرکت کننده در دومین نشست جهانی پارلمانی پیرامون توسعه پایدار در بالی با نائب رئیس مجلس ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با نایب رئیس و هیات ترکیه در حاشیه دومین نشست جهانی پارلمانی پیرامون توسعه پایدار دیدار نمود.



در این دیدار نائب رئیس مجلس ترکیه اعلام داشت که روابط دو کشور در سطح کلی قابل قبول است هر چند که این روابط نیازمند بازبینی و ارتقا می باشد.



وی ضمن اشاره به سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران در نشست سه جانبه روسای جمهور سه کشور ایران، ترکیه و روسیه حول تحولات سوریه، تاکید کرد که این دست نشست ها به ارتقا امنیت در منطقه کمک شایانی می کند.



وی ضمن محکوم کردن حضور ابرقدرت ها در منطقه اعلام داشت که تنها تبعات این حضور، همانا نا امنی منطقه می باشد، همانطور که این نا امنی از عراق شروع شد و اکنون به سوریه رسیده است و مطمئنا ابرقدرتها برنامه ای برای خروج خود از منطقه ندارند زیرا که منافع آنها ایجاب می کند که به این ناامنی ها دامن زنند.



وی همچنین افزود حضور ابرقدرتها تنها برای یک یا دو کشور ایجاد معضل نمی کند و کشورهای همسایه نیز از اثرات مخرب این حضور در امان نخواهند بود.



نائب رئیس مجلس ترکیه، مصداق سخنان خود را مهاجرت ۴ میلیون مهاجر سوری و عراقی به ترکیه دانست و افزود اینگونه مهاجرت های نامتعارف ، موازنه منطقه و کشور ها را برهم می زنند، زیرا از یک سو شاهد آن هستیم که برادران و خواهران دینی ،و کودکان جان خود را در  آتشی که ابرقدرتها در منطقه برافروخته اند، از دست می دهند و از سوی دیگر مشکلاتی را برای کشور های همسایه ایجاد می کنند.

وی در انتها اذعان داشت که کشورهای منطقه باید با همکاری به ایجاد صلح و ثبات بپردازند و در عین حال به حق حاکمیت  و تمامیت ارضی همسایگان خود احترام بگذارند. در این اثنا، ایران با توجه به تجارب بالای خود می تواند مشارکتی به سزا ایفا کند. 



تربتی نژاد نیز ضمن تشکر از هیات ترکیه در این دیدار، به روابط دیرینه دو کشور اشاره نمود و سخنان خود را در چهار بخش سیاسی، تجاری، مبارزه با تروریسم و تحریم ها تقسیم بندی نمود.



در بخش نخست، نماینده مردم گرگان و آق قلا عنوان داشت ایران و ترکیه مشترکات فراوانی در جنبه های مختلف داشته اند و همواره در معرض خطر سیاست های تجزیه طلبانه بوده اند که بحمدالله این سیاست ها با درایت هوشمندانه دو کشور تا کنون راه به جایی نبرده است.



وی در بحث تجاری عنوان داشت یکی از راهکارهای ارتقای سطح روابط تجاری، تجارت منهای دلار است که اگر این خط مشی عملی گردد، ایران و ترکیه راحت تر می توانند روابط تجاری خود را افزایش دهند.



وی همچنین افزود مجلس شورای اسلامی از توافقات مالی و بانکی میان کشورهای منطقه برای رهایی از سلطه دلار استقبال می کند. بالطبع ترکیه به عنوان شریک اقتصادی و کشور تاثیر گذار در منطقه می توانند نقش مهمی را در این مسئله ایفا کند. مسائل گمرکی و توسعه خطوط ریلی بحث دیگری بود که دکتر تربتی نژاد در بخش تجاری عنوان نمود و آن را عاملی در کمرنگ نمودن تحریم ها و تسریع هر چه بیشتر روابط اقتصادی دانست. 

همکاری های مبارزه با تروریسم، بخش آخر سخنان تربتی نژاد را تشکیل داد. وی با اشاره به حضور تروریسم در منطقه و تغذیه فرا منطقه ای آنها، خاطر نشان ساخت تروریسم عاملی بازدارنده در توسعه پایدار کشورها و منطقه است. همکاری های ایران و ترکیه در مبارزه با تروریسم به ویژه در مسئله سوریه نشان داد که ایران و ترکیه با مدیریت اختلافات و چالش ها می توانند مسائل منطقه ای را یخوبی پیش ببرند.  

در پایان، تربتی نژاد ضمن اشاره به ۱۶ کمیسیون تخصصی مجلس، ابراز امیدواری کرد که روابط پارلمانی دو کشور تخصصی تر گردد و شاهد بهبود هر چه بیشتر روابط دو کشور باشیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 261474
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار