خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/07/25 - 13:39
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
سید مصطفی ذوالقدر در نشست بهداشت و تغذیه اتحادیه بین المجالس جهانی:

امحاء گرسنگی نیازمند تغییر و بهینه سازی اقتصاد روستایی است/ بالغ بر ۸۱۵ میلیون انسان از سوء تغذیه مزمن رنج می برند

نماینده مردم میناب در مجلس، گفت: ۸۰ درصد مردم فقیر جهان در مناطق روستایی یعنی جایی که برای امرار معاش به کشاورزی و ماهیگیری وابسته هستند، زندگی می کنند از این رو امحاء گرسنگی نیازمند تغییر و بهینه سازی اقتصاد روستایی است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سید مصطفی ذوالقدر امروز چهارشنبه، 25 مهرماه در نشست بهداشت و تغذیه اتحادیه بین المجالس جهانی سخنرانی کرد.



متن سخنرانی این نماینده بدین شرح است:



«بهداشت و تغذیه»



طبق گزارش سال ۲۰۱۷ فاتو که در همکاری با صندوق بین المللی توسعه کشاورزی، صندوق کودکان ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت و برنامه جهانی غذا در خصوص وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در سال ۲۰۱۶ تهیه شده است،گفت: بالغ بر ۸۱۵ میلیون انسان از سوء تغذیه مزمن رنج می برند. این رقم نسبت به سال قبل (۲۰۱۵)، ۳۸ میلیون رشد داشته است البته مخاصمات، حوادث آب و هوایی مرتبط با تغییرات اقلیمی و رکود اقتصادی پیشرفتهای مهم در زمینه امحاء گرسنگی را به عقب می رانند.



تغذیه نامناسب با بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، پوکی استخوان و کم خونی در ارتباط بوده و به شدت سلامت جسمی، روحی و اجتماعی و عاطفی افراد را به خطر می اندازد. بنابراین ترویج تغذیه سالم و خوب در راستای ارتقا بهداشت و سلامت در کل جامعه بسیار با اهمیت است.



از آنجا که ۸۰ درصد مردم فقیر جهان در مناطق روستایی یعنی جایی که مردم فقیر برای امرار معاش به کشاورزی و ماهیگیری وابسته هستند، زندگی می کنند، امحاء گرسنگی نیازمند تغییر و بهینه سازی اقتصاد روستایی است. نظام غذایی می بایست بیشتر از نظر اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی پایدار باشد و توسط حکومتداری خوب حمایت شود. دولت ها و بخش خصوصی می بایست به دنبال رشد همه جانبه باشند و فرصتهای لازم برای سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه را ایجاد نمایند. چرا که مشارکت برای رسیدن به هدف امحاء گرسنگی بسیار ضروریست.



از طرفی دیگر، افزایش نگرانی در خصوص سوء تغذیه در اثر مسائلی چون اضافه وزن و چاقی نیز به اقدامی فوری نیاز دارد. همانگونه که استحضار دارید هدف دوم سند توسعه پایدار پایان دادن به تمامی اشکال سوء تغذیه تا سال ۲۰۳۰ میلادی بوده و در ادامه هدف سوم این سند یعنی ترویج بهداشت و زندگی سالم برای تمام سنین است.



به همین منظور و در راستای دستیابی به این اهداف مجالس قانون گذاری می بایست با تدوین قوانین مربوطه و تخصیص بودجه کافی برای فعالیتها و پروژه هایی که رسیدن به آن دستاوردها را تعیین می کند، به این مهم اقدام ورزند.



مجالس باید بر فعالیت دولتها برای حصول به این اهداف عالی، یعنی پایان دادن به همه اشکال سوء تغذیه و ترویح بهداشت و زندگی سالم برای تمام سنین، نظارت کرده و به نیل حدی کمتر از این اهداف از سوی دولتهایشان راضی نشوند./



پایان پیام

  • کد خبر : 264482
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار