خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/01/20 - 14:00
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
فرشادان در کمیته دموکراسی و حقوق بشر:

اتحادیه بین المجالس تلاش‌ها برای ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه در زمان وقوع بلایای طبیعی را محکوم کند

نماینده ایران در کمیته دموکراسی و حقوق بشر اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی خواستار محکومیت تلاش ها برای ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه در زمان وقوع بلایای طبیعی شد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت اعزامی به قطر، سیدمهدی فرشادان   در نشست کمیته دموکراسی و حقوق بشر که با موضوع نقش پارلمان ها در حصول اطمینان از دستیابی به بهداشت در یکصد و چهلمین نشست مجمع اتحادیه بین المجالس (IPU) برگزار شد، گفت: دستیابی به پوشش بهداشت همگانی و دسترسی به خدمات بهداشتی مطلوب برای دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی و کاهش فقر ضروری است. حمایت اجتماعی از طریق سازوکار تامین مالی صحیح، جهت فراهم آوردن حقوق اولیه سلامت انسانی با بالاترین استانداردهای قابل قبول، یکی از پایه های اصلی پوشش بهداشت همگانی است.



وی افزود: طرح تحول نظام سلامت در ایران از سال 2014 و با هدف دستیابی به پوشش همگانی سلامت با بکارگیری مجموعه اقداماتی در این زمینه آغاز به کار کرد. این طرح که شامل تامین مالی و مدیریت ارائه خدمات، نیروی کار، مراقبت با کیفیت، آموزش اطلاعات و دسترسی به داروها و تکنولوژی است، موجب شد تا پرداخت هزینه های درمانی از سبد خانوار، کاهش قابل توجهی داشته و از ۵۴ درصد به زیر 10 درصد برسد و ۱۱ میلیون نفر دیگر از کسانی که بیمه نشده بودند، نیز بیمه شدند.



نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت بیماری های غیرواگیر از منظر سازمان جهانی بهداشت (WHO)، برنامه ای مقرون به صرفه، جدید و عملی توصیف شده است، پیشرفت ایران در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر تا سال 2030 می تواند بسیار چشمگیر باشد. که در ذیل به برخی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه بهداشت و سلامت اشاره خواهیم کرد.



وی افزود: افزایش متوسط عمر مردم ایران از 55 سال به 74 سال برای زنان و 72 سال برای مردان، صعود رتبه ایران در سن امید به زندگی از رتبه 142 به رتبه 63 در بین کشورهای دنیا،  گسترش برنامه ایمن سازی واکسیناسیون و افزایش آمار آن به بالای 97 درصد که در این راستا حتی توسعه و گسترش واکسیناسیون را در برخی از کشورهای همسایه، پوشش صد در صدی بیمه روستاییان در بعد عدالت اجتماعی در حوزه سلامت، کاهش آمار مرگ و میر نوزادان زیر یک ماه از 80 تا 100 در هزار در اوایل انقلاب به 10 هزار در حال حاضر کاهش آمار مرگ و میر کودکان زیر یکسال از 120 در هزار در قبل از انقلاب به 13.4 در هزار در حال حاضر و کاهش چشگیر آن تا سال 2030، کاهش آمار مرگ و میر کودکان زیر 5 سال به 15.5 در هزار و برنامه ریزی در جهت کاهش آن به رقم 8 در هزار در سال 2030 از جمله این موارد بوده است.



فرشادان تأکید کرد: همه شما مسحضرید که کشور من پذیرای چند میلیون مهاجر از کشورهای همسایه است و در این ارتباط توجه ویژه ای به پوشش سلامت همگانی پناهندگان و مهاجران نیز داشته است و این براساس ارزش های اسلامی، انقلابی، انسانی و تعهد راسخی که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه دارد، است. جمهوری اسلامی ایران علیرغم عدم حمایت سازنده سازمان های جهانی، در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.



وی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی تلاش تمامی فراکسیون ها، کمیسیون ها و کمیته های مختلف پارلمان جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت ایجاد توازن و هماهنگی میان سیاست های سلامت محورانه و اجزای به وجود آورنده این سیاست ها است. همچنین مجلس، دولت را موظف کرده برای تمامی طرح های کلان توسعه ای، پیوست سلامت تهیه و اجرایی کند.



این نماینده مردم در مجلس افزود: برون سپاری و مشارکت بخش های خصوصی به منظور سرمایه گذاری در سلامت با هدف توسعه بلندمدت اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی نیز جزو سیاست ها و آینده نگری در راستای دسترسی و پوشش همگانی در زمینه بهداشت و سلامت است.



وی یادآور شد: با توجه به تحریمهای ظالمانه و غیربشردوستانه و یکجانبه که علیه کشورم صورت گرفته است، دسترسی به برخی از نیازهای بهداشتی و سلامت را دچار مشکل کرده است اما با همت دست اندرکاران و متولیان و مشارکت فعال مردم، این مساله حل شده و دستیابی به اهداف توسعه در این حوزه حتی بهتر از قبل در حال تحقق است.



عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: در پایان باید بر این نکته تاکید کنم که دستیابی به پوشش همگانی سلامت تنها از طریق مشارکت جمعی امکان پذیر است. اتحادیه بین المجالس (IPU) باید از تمامی اعضای خود دعوت کند تا در زمینه دسترسی همگانی مردم به خدمات اولیه بهداشتی از قبیل دارو و خدمات پزشکی و حتی کمک‌های بشردوستانه در زمان وقوع بلایای طبیعی به تصویب قوانین و مقرراتی بپردازد و آن دسته از تلاش هایی که برای ایجاد موانع برای رسیدن به این هدف عالی توسط برخی کشورها از طریق اقدامات یکجانبه از جمله تحریم های اقتصادی صورت می پذیرد را محکوم کنند./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 277563
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار