خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/01/05 - 17:16
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
محسنی بندپی با اشاره به صادرات قزل آلا به خارج از کشور؛

فاصله تاریخی بین قیمت‌های دستوری وزارتخانه‌ها با قیمت بازار مصرف است/ صادرات کالای مورد نیاز مردم خیانت به ملت است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پرورش ماهی‌های قزل آلا با هدف صادرات به کشورهای خلیج فارس، گفت: زمانی که متولیان امر این کالای اساسی را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنند نه تنها به اقتصاد کشور خیانت می‌کنند بلکه سلامت مردم را تحت تاثیر قرار داده و سفره‌های آنها را کوچکتر از قبل می‌کنند.

محمد علی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد بازار داغ فروش ماهی قزل آلا در خارج از کشور؛ گفت: قیمت ماهی قزل آلا در توان خرید مردم نیست، باید تعادلی میان قیمت تولید این ماهی و توان خرید مصرف کنندگان باشد این مسئله نه تنها در رابطه با پرورش ماهی قزل آلا بلکه به سایر موارد تولیدی  کشور نیز باز می‌گردد.



نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: قیمت‌های دستوری که در وزارتخانه‌های اقتصاد، جهاد کشاورزی و سایر وزارتخانه‌ها داده می شود با قیمت تولیدی کالاهای مصرفی بسیار متفاوت می باشد؛ گاهی هم شاهد هستیم وزارتخانه‌ها به منظور صادرات کالاها اقدام به پرورش آنها می‌کنند.



وی در ادامه با انتقاد از پرورش ماهی‌های قزل آلا با هدف صادرات، در شرایطی که مردم نیازمند این کالای اساسی هستند؛ تاکید کرد: زمانی که متولیان امر با هدف صادرات این کالای اساسی را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنند نه تنها به اقتصاد کشور خیانت می‌کنند بلکه سلامت مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده و سفره‌ها آنها را کوچکتر از قبل می‌کنند.



* تولید کنندگان با قیمت‌های دستوری تولید نمی‌کنند



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات مسیر قانونی خود را دارد؛ یادآور شد: اگر امروز شاهد صادرات بازار کالاهای اساسی بدون توجه به بازار داخل هستیم به دلیل قیمت وسوسه انگیز خارجی آن است؛ در موضوع تولید دارو هم همین مسئله حاکم بود به گونه‌ای که تولید کنندگان دارو علنا اعلام کردند ما یا تولید نمی‌کنیم یا اگر تصمیم به تولید داشته باشیم با قیمت دستوری سازمان دارو و غذا نخواهد بود.



نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر صادرات ماهی قزل آلا با آگاهی وزارت جهاد کشاورزی باشد؛ بی تردید این وزارتخانه سوبسید، وام‌ها و تسهیلات کم بهره خود را از این صادرات دریافت کرده است؛ بر همین اساس باید این کالا را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد، مصرف داخلی کالاهای اساسی باید در اولویت متولیان امر باشد.



نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما تنها می‌توانیم مازاد تولیدات داخلی را صادر کنیم؛ بسیاری از محصولات در شرایط کنونی جزو نیازهای مردم است و به آنها نیاز دارند.



محسنی بندپی با تاکید به اینکه بین قیمت مصرف و تولید باید توزانی وجود داشته باشد؛ خاطرنشان کرد: گاهی فاصله‌ای که بین هزینه تولید و نرخ مصرف وجود دارد عادلانه نیست، به گونه‌ای که تولیدکنندگان یا از ادامه تولید منصرف شده و یا شروع به احتکار کرده و یا اقدام به تولید برای صادرات می‌کنند.



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: اگر تولیدکنندگان با دریافت تسهیلات و سوبسید دولتی اقدام به صادرات کالاها کنند بی ترید این به ضعف نظارت دولت باز می‌گردد، در بحث صادرات دولت به راحتی می تواند این موضوع را پیگیری قانونی کند./



پایان پیام



خبرنگار: محبوبه اشرفی پیمان

  • کد خبر : 359177
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار