خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/08/28 - 12:53
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : استان ها
میرتاج الدینی در بیست‌وششمین همایش ملی توسعه‌ی صادرات غیرنفتی:

شاهد برنامه ریزی خوبی در حوزه صادرات هستیم

رئیس مجمع نمایندگان شمالغرب کشور در مجلس شورای اسلامی در بیست‌وششمین همایش ملی توسعه‌ی صادرات غیرنفتی که در آمفی تئاتر پتروشیمی تبریز برگزار شد، گفت: شاهد برنامه ریزی خوبی در حوزه صادرات هستیم.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سید محمد رضا میر تاج الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و رئیس مجمع نمایندگان شمالغرب کشور در مجلس شورای اسلامی در بیست‌وششمین همایش ملی توسعه‌ی صادرات غیرنفتی که در آمفی تئاتر پتروشیمی تبریز برگزار شد، گفت: شاهد برنامه ریزی خوبی در صادرات هستیم، چندین جلسه در تهران با رئیس مرکز صادرات برگزار کردیم، عوامل چهارگانه که در سند صادرات هم به آنها تاکید شده است باید مورد توجه قرار دهیم تا صادرات ما افزایش یابد.



وی افزود: ارزش و سهم صادرات، ورود و ماندگاری در بازارهای صادرت، تنوع بازارها و کالاهای صادراتی و کیفیت و پیچیدگی صادرات از مسائل مهمی است که باید توجه شود.



این نماینده مجلس در دوره یازدهم ادامه داد: طی دهه گذشته، رتبه ایران در صادرات جهانی ۳۸ ام و در منطقه ۱۵ ام بوده است اما در مقایسه با ترکیه و عربستان در رتبه‌های پایین‌تری هستیم، یکی از موانع ما تعرفه بالا است ایران در زمره پنج کشور دارای بالاترین نرخ تعرفه است.



میرتاج‌الدینی بیان کرد: در خصوص ماندگاری در بازارهای صادراتی در میانه‌ی لیست قرار داریم که ترکیه از ما بهتر بوده و ما هم از عربستان بهتر هستیم و در میان کالاها که در بخش استانی مقدار قابل توجهی از آنها تولید می‌شود، اقلام کشاورزی، صنایع غذایی، سوخت و روغن‌های صنعتی ماندگاری بیشتری دارند.



وی افزود: در یک و نیم سال گذاشته با همسایگان و کشورهایی که تحت تأثیر تحریم‌ها نیستند ارتباط خوبی داشتیم و ۱۷۰ میلیارد دلار با مجموعه کشورها تفاهم نامه امضا شد که اگر ۵۰ درصد آنها انجام شود، شاهد رشد اقتصادی بالا و کاهش نرخ بیکاری خواهیم بود اما عواملی مختلفی مانند شرایط سیاسی و اقتصادی بین‌المللی در آن دخیل دارند.



رئیس مجمع نمایندگان شمالغرب کشور در مجلس تاکید کرد: دشمنان ما با تحریم‌ها می‌خواهند جای آن را بگیرند که از تفاهم‌نامه ها بهرمند نشویم همچنین یکی از دلایل اغتشاشات نرسیدن به ۱۷۰ میلیارد لار است چراکه نیازمند ثبات اقتصادی است اما امیدواریم مردم و دولت با تلاش خود زیر سایه رهبر انقلاب به بخش بزرگی از آنها برسند./



پایان پیام


  • کد خبر : 352309
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار